
اقتصاد ایران بدون مشارکت بخش خصوصی به نتیجه نمیرسد
رئیس اتاق ایران در نشست با روسای اتاقهای سراسر کشور، با اشاره به توافقات اخیر و تحولات پیشرو، بر ضرورت بهرهگیری از نظرات و ظرفیتهای بخش خصوصی در مسیر توسعه اقتصادی تأکید کرد و گفت شرایط جدید، فرصتی برای بازآرایی حکمرانی اقتصادی با محوریت فعالان اقتصادی است.
به گزارش نماد اقتصاد، صمد حسنزاده، رئیس اتاق ایران، در نشست مشترک با روسای اتاقهای سراسر کشور، ضمن گرامیداشت دهه محرم، واقعه عاشورا را الگویی برای تبیین ارزشهای انسانی و اخلاقی دانست.
وی در ادامه با اشاره به تنشهای منطقهای و جنگهای اخیر، بر مسئولیت سنگین سازمانهای بینالمللی در قبال تجاوزات صورتگرفته تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود که مذاکرات صلح، نتایج ثباتبخشی برای منطقه و کشور به همراه داشته باشد.
بهرهبرداری از فرصتهای توافق با محوریت بخش خصوصی
رئیس اتاق ایران با تقدیر از تدابیر و عقلانیت مسئولان ارشد نظام در جریان توافقات اخیر، تصریح کرد: ملت ایران در قبال نسلهای آینده مسئولیت بزرگی بر عهده دارد با وجود ثروت ملی عظیم و سرمایههای انسانی فرهیخته، باید با همکاری فعالان اقتصادی باتجربه، از فرصتهای ایجادشده به بهترین شکل بهره برد.
وی با اشاره به دیدار اخیر اعضای هیئترئیسه با رئیسجمهور، به چهار مطالبه اصلی بخش خصوصی شامل «شفافیت ارزی»، «مقابله با رانت و قاچاق»، «مدیریت مصرف انرژی» و «تقویت تولید و صادرات» اشاره کرد و افزود: آقای پزشکیان دستورات فوری برای تسهیل فعالیتهای اقتصادی صادر کرده و تأکید ویژهای بر جلوگیری از تعطیلی کارخانهها به دلیل کمبود انرژی در تابستان داشتهاند.
حسنزاده در ادامه تأکید کرد که سرمایهگذاری نباید هزینه تلقی شود، بلکه راهکار اصلی برای خلق ثروت و اشتغال است.
وی در این راستا به پیشنهادهای ۳۰گانه اتاق ایران برای تعمیق همکاریهای اقتصادی با چین در ۸ محور تخصصی از جمله لجستیک، فناوری، معدن و تأمین مالی اشاره کرد و آن را گامی در جهت پایداری تعاملات اقتصادی دانست.
مطالبات و دغدغههای اتاقهای استانی
در ادامه این نشست، روسای اتاقهای سراسر کشور به طرح چالشهای میدانی پرداخته و پیشنهادات خود را مطرح کردند:
- مدیریت انرژی و تولید: محمود نجفیعرب، رئیس اتاق تهران، ضمن انتقاد از عدم پرداخت مطالبات واردکنندگان کالاهای اساسی، پیشنهاد داد در صورت بروز ناترازی برق، مدیریت مصرف صرفاً متمرکز بر صنایع نباشد. شهرام زارع، رئیس اتاق شهرکرد نیز بر ضرورت تدوین بستههای حمایتی استانی تأکید کرد.
- اصلاح حکمرانی و سیاستگذاری: فعالان اقتصادی بر لزوم حضور نمایندگان متخصص اتاق ایران در شوراها و مجامع تصمیمگیر تأکید کردند. ناصر بیکی، رئیس اتاق اراک، تصمیمگیری مبتنی بر تحلیل دادهها را راهکار اصلی بهبود وضعیت کشاورزی خواند.
- مسائل مرزی و تجاری: مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر بر ضرورت اجرای کامل «مدیریت واحد مرزی» برای کاهش فشار بر فعالان اقتصادی تأکید کرد. در این زمینه، کیوان کاشفی، عضو هیئترئیسه اتاق ایران اعلام کرد که اتاق ایران پیگیر اجرای دقیق مدیریت واحد در تمامی مرزها توسط گمرک و وزارت اقتصاد است.
- قوانین حمایتی و تأمین اجتماعی: پیام باقری، نایبرئیس اتاق ایران، ضمن اشاره به بررسی اصلاح قانون تأمین اجتماعی در مجلس، بر لزوم دریافت دیدگاههای کارشناسی همه ارکان اتاق برای نهایی کردن بسته پیشنهادی بخش خصوصی تأکید کرد.
جمعبندی: لزوم فرماندهی واحد اقتصادی
حسنزاده در جمعبندی مباحث، بر ضرورت ایجاد هماهنگی و فرماندهی مرکزی در تصمیمات اقتصادی تأکید کرد. وی گفت: «شرایط اقتصادی کشور نیازمند مدیریت یکپارچه است. برای نمونه، در حالی که واردات بدون انتقال ارز مصوب شده، تعلل دستگاههای اجرایی مانع از اجرای آن میشود. بنابراین، تشکیل یک فرماندهی واحد برای جلوگیری از تعدد تصمیمات ضد و نقیض، یک ضرورت کلیدی است.»
رئیس اتاق ایران در پایان تصریح کرد که در فضای پساجنگ، رسالت ملی تمامی ارکان، از جمله بخش خصوصی، حراست از دستاوردهای توافق اخیر است و این هدف جز با مشارکت مسئولانه و انتقال تجربیات میدانی فعالان اقتصادی به سیاستگذاران محقق نخواهد شد.
عارفه سلیمانی
مشاهده دیگر مطالباخبار مرتبط

مالیاتها متناسب با اقتصاد واقعی نیست

پشت پرده جهش ۹۲ درصدی ارزش خریدها در اقتصاد ایران

جهش تاریخی اقتصاد ایران در راه است

صحبتهای مهم رئیسجمهور درباره اقتصاد جنگ

وزیر صمت: تأمین مواد اولیه پتروشیمیها از طریق بورس ساماندهی میشود

 copy.webp)
۰ دیدگاه