نوسازی ناوگان دریایی: حرکت به سوی آیندهای پایدارتر
چالشهای فرسودگی ناوگان دریایی
به گزارش نماد اقتصاد، عمر بالای ناوگان دریایی ایران تهدیدی جدی برای حضور رقابتی در بازارهای جهانی است. مصوبه جدید کاهش عمر متوسط ناوگان به کمتر از 10 سال، فرصتی تاریخی برای نوسازی زیرساختهای دریایی و تقویت توان صادرات و واردات کشور فراهم کرده است. این اقدام نهتنها بهرهوری را افزایش میدهد، بلکه مانع از عقبماندگی ایران در مسیر رشد اقتصادی میشود.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تهدیدات افزایش عمر ناوگان دریایی کشور، اظهارداشت: افزایش سن ناوگان دریایی یک تهدید جدی است، زیرا بنادر پیشرفته جهان اجازهی پهلوگیری به کشتیهای فرسوده را نمیدهند. این مسئله میتواند دسترسی ایران به بازارهای جهانی را محدود و هزینههای حملونقل را افزایش دهد.
وی تاکید کرد که فرسودگی ناوگان دریایی علاوه بر کاهش رقابتپذیری، مانعی برای نوسازی زیرساختهای تجاری کشور محسوب میشود.
رویکرد تلفیقی برای نوسازی
رضایی کوچی با اشاره به اهمیت حمایت از تولید داخل و استفاده از ظرفیتهای خارجی افزود: در زمینه کالاهای استراتژیک مانند کشتیهای اقیانوسپیما، سیاستگذاریها باید منعطف باشد. هر چند شرکتهای داخلی توان تولید دارند، اما این توان بهتنهایی پاسخگوی نیاز انباشته کشور نیست.
وی ادامه داد: نباید انحصار در تولید داخلی باعث کاهش کیفیت یا افزایش هزینهها شود. ترکیب حمایت از تولید داخل و واردات میتواند رقابتی سالم ایجاد کند که در نهایت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.
نقش مصوبه شورای عالی صنایع دریایی
رضایی کوچی درباره اهمیت این مصوبه گفت: این تصمیم با هدف بهبود استانداردهای ناوگان دریایی و حفظ توان رقابتی ایران اتخاذ شده است. اجرای این مصوبه نیازمند همکاری میان شرکتهای داخلی و تولیدکنندگان خارجی است.
انتهای پیام