
مجلس برای عبور از ناترازی سوخت نسخه پیچید
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف و تنوعبخشی به سبد سوخت کشور، اعلام کرد: مجلس بر اساس احکام برنامه هفتم توسعه، بر توسعه صنعت CNG و بهینهسازی انرژی با هدف جلوگیری از قطع برق و گاز صنایع و اولویتبندی تخصیص منابع به بخشهای مولد تأکید دارد.
به گزارش نماد اقتصاد، جلیل مختار، ناترازی بنزین و لزوم صرفهجویی را یکی از چالشهای اصلی اقتصاد ملی دانست و گفت: پیشی گرفتن مصرف روزانه بنزین از ظرفیت تولید داخلی، کشور را ناچار به واردات کرده است؛ روندی که با توجه به محدودیت منابع ارزی، هزینههای سنگینی به اقتصاد تحمیل میکند و نیازمند اصلاح جدی است.
وی با اشاره به راهبردهای مجلس در برنامه هفتم توسعه افزود: تنوعبخشی به سبد سوخت، حمایت از گازسوز کردن ناوگان حملونقل عمومی و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، از اولویتهای مجلس است.
مختار در این باره تصریح کرد: بخش قابلتوجهی از ظرفیت توزیع CNG در کشور بلااستفاده مانده که فعالسازی آن میتواند جایگزین مناسبی برای بنزین بوده و وابستگی به واردات را کاهش دهد؛ از اینرو اجرای دقیق احکام برنامه هفتم برای افزایش سهم CNG مورد تأکید مجلس است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از عدم توازن میان میزان تولید و مصرف انرژی، ارتقای بهرهوری و هوشمندسازی نظام توزیع را ضروری خواند و اظهار داشت: استفاده از ابزارهای تشویقی و پرداخت پاداش به مشترکان کممصرف، مشروط به وجود زیرساختهای نظارتی دقیق، میتواند در اصلاح رفتارهای مصرفی اثرگذار باشد.
این نماینده مجلس در پایان، جلوگیری از قطع انرژی صنایع را یکی از اهداف کلیدی برنامه هفتم دانست و تأکید کرد: مدیریت مصرف در بخشهای غیرمولد و هدایت منابع انرژی به سمت فعالیتهای ثروتآفرین، نه تنها به رشد اقتصادی کمک میکند، بلکه منابع حاصل از صرفهجویی میتواند صرف تقویت زیرساختها و معیشت مردم شود. به گفته وی، صرفهجویی در شرایط کنونی نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت ملی برای عبور از ناترازیهاست.
عارفه سلیمانی
مشاهده دیگر مطالباخبار مرتبط

اطلاعیه سخنگوی جایگاهداران سوخت به مردم

میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی بالاست

ارزش واردات سوخت کشور ۴۰۰ میلیون دلار کاهش یافت

نفسهای صنعت خودرو آمریکا به شمارش افتاد

طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی به کجا رسید؟

 copy.webp)
۰ دیدگاه