بهزاد شیری مدیر عامل پست بانک ایران:
اعتبارسنجی باید جایگزین وثیقه محوری در پرداخت تسهیلات شود
شیری با اشاره به اینکه در شاخصهای مختلف میانگین عملکردی بانک در دیماه عدد 147درصد را نشان میدهد، گفت: متغیرهای کلان اقتصادی پولی در چند ماه اخیر نوسانات زیادی داشته و همه کسب و کارها و سپردههای بانکی را تحت تاثیر قرار داده است و با توجه به همه درخششها عملکردی بانک در دیماه، پست بانک ایران هنوز فرصت رشد بیشتری برای خدمت به مردم در اختیار داشته است و امیدوارم در دو ماه پایانی سال که بستن صورت وضعیت مالی بانک است، کارنامه بهتری برای ذینفعان ارائه دهیم.
مدیرعامل بانک در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه همکاران باید یافتههای جدید خود در شاخصهای مختلف بانکی را با سایر همکاران به اشتراک بگذارند، اظهار کرد: بخش مهمی از آموختهها، آموزشهای ضمن خدمت است که این آموزشها در عمل از تحصیلات آکادمیک ارزشمندتر و کاربردیتر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مدیریت ریسک در بانک افزود: در بانکها مطابق قانون عملیات بانکی بدون ربا برای اطمینان از بازگشت سرمایه برای پرداخت تسهیلات، وثیقه اخذ میشود تا نکول بانکی به حداقل ممکن برسد و تلقی بر این است که هر چه وثیقه ارزشمندتر باشد، نرخ نکول کمتر میشود.
شیری با اشاره به تحقیقی که اداره کل ریسک با موضوع نکول تسهیلات پست بانک ایران انجام داده است، ادامه داد: در شهریور سال جاری با بررسی 65 هزار پرونده تسهیلاتی بانک مشخص شده که رابطه معناداری بین پوشش وثایق تسهیلات با میزان نکول آنها وجود ندارد و در برخی از استانها این رابطه به صورت مستقیم بوده و هر چه پوشش وثیقه بالاتر، میزان نکول تسهیلات در آن استان بیشتر بوده است و برعکس.
بالاترین مقام اجرایی بانک با اشاره به مقایسه بر طبق این تحقیق و گزارش پایان آذر ماه سال 1398، گفت: این مقایسه نشان میدهد که در این 3.5 سال، جایگاه استانها در میزان نکول تسهیلات تغییر یافته و این یک تحلیل پویای با ارزش برای تصمیمگیران است.
وی با بیان اینکه میزان وثیقه تعیین کننده مبلغ تسهیلات بانکی نیست، تصریح کرد: آنچه وضعیت پروندههای تسهیلاتی را شکل میدهد، میزان وثیقه نیست بلکه شرایط بررسی پرونده و رعایت بهداشت اعتباری است و این دادهها نیز نشان میدهد که اعتبارسنجی باید جایگزین وثیقه محوری شود و هر چه کارشناسی دقیقتر باشد، به همان اندازه میزان نکول تسهیلات هم کمتر میشود و در مطالبات بانک هم وضعیت بهتری خواهیم داشت. شیری با تاکید بر اینکه هدف بانک در این شاخص دستیابی به نرخ دو درصد تا پایان سال جاری است، گفت: همه تلاش همکاران دستیابی به نرخ هدفگذاری شده بر اساس برنامه پایش و پویش سال 1401 است.
اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران