واگذاری مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی؛
نجات یا تسلیم؟ تصمیم پزشکیان سرنوشتساز است!
به گزارش نماد اقتصاد، بر اساس تجربیات هر چه قدر تصدی گری دولت کم تر شود فضای تولید رونق بیشتری می گیرد. نمونه تصدی گری دولتی بر بخش های تولید، دو غول شرکت های خودروسازی هستند.
اگر چه ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار شده اما مدیریت دولتی این دو شرکت را به غول های بدهی ساز تبدیل کرده است.
بیایید تجربه متفاوت دو خودروساز کشور که هردو مولود دولت بودند مقایسه کنیم.
گروه بهمن در سال 95 به معنای واقعی به بخش خصوصی واگذار شد. فاصله گرفتن از مدار مدیریت دولتی، بهمن موتور را در 8 سال به شرکتی سودآور بدل کرد. امروزه تولید این شرکت به 46 هزار دستگاه در سال رسیده است.
این آمار منهای شاخص های دیگر نظیر افزایش دوبرابری نیروی انسانی و گسترش 7 برابری مساحت، رشد اشتغال زایی، فروش و گسترش دامنه فعالیت به شهرهای مختلف و مهم تر از همه تنوع و نوآوری محصولات است. اما شرکت ایران خودرو در سال گذشته بیش از37 همت زیان خلق و انباشت کرد.
حال نوبت رییس جمهور است که با تغییر مدیریت ایران خودرو بین دو گزینه تصدی گری و تسهیل گری انتخاب کند. نتیجه هر انتخاب از قبل روشن است.