چرا تداوم جنگ به یک «تعادل پایدار» تبدیل می‌شود؟

چرا تداوم جنگ به یک «تعادل پایدار» تبدیل می‌شود؟

عارفه سلیمانی
۴ تیر ۱۴۰۵

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است برای خروج از چرخه فرسایشی جنگ، ایجاد معاهدات اعتماد‌ساز و بالا بردن هزینه شروع مجدد درگیری برای طرفین، تنها راه دستیابی به صلح است.

به گزارش نماد اقتصاد، پویا جبل‌عاملی، اقتصاددان، در تحلیلی به بررسی چرایی تداوم درگیری‌ها میان کشورها پرداخت و اظهار داشت که در جریان یک نبرد، به‌دلیل فروپاشی بازدارندگی اولیه، «تعادل نش» معمولاً بر ادامه جنگ استوار می‌شود. در این وضعیت، کشورها میان دو گزینه عقب‌نشینی یا تداوم نبرد قرار می‌گیرند؛ اما از آنجا که عقب‌نشینی در فضای بی‌اعتمادی هزینه‌های سنگین‌تری را تحمیل می‌کند، طرفین اغلب بر ادامه مخاصمه پافشاری می‌کنند.

 

این کارشناس تاکید کرد که برای تغییر استراتژی از جنگ به صلح، ایجاد کانال‌های گفت‌وگو و تدوین معاهدات بین‌المللی جهت شکل‌گیری اعتماد اولیه ضروری است. به عقیده جبل‌عاملی، پس از برقراری صلح، باید این وضعیت را چنان نهادینه کرد که هزینه آغاز دوباره جنگ برای طرف مقابل به‌شدت افزایش یافته و عملاً بازدارندگی جدیدی ایجاد شود.

برچسب‌ها: اقتصاد جنگ
Author

عارفه سلیمانی

مشاهده دیگر مطالب
لینک کوتاه مطلب:
https://namadeghtesad.ir/?p=66815
لینک با موفقیت کپی شد!

اخبار مرتبط

۰ دیدگاه