
چرا تداوم جنگ به یک «تعادل پایدار» تبدیل میشود؟
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است برای خروج از چرخه فرسایشی جنگ، ایجاد معاهدات اعتمادساز و بالا بردن هزینه شروع مجدد درگیری برای طرفین، تنها راه دستیابی به صلح است.
به گزارش نماد اقتصاد، پویا جبلعاملی، اقتصاددان، در تحلیلی به بررسی چرایی تداوم درگیریها میان کشورها پرداخت و اظهار داشت که در جریان یک نبرد، بهدلیل فروپاشی بازدارندگی اولیه، «تعادل نش» معمولاً بر ادامه جنگ استوار میشود. در این وضعیت، کشورها میان دو گزینه عقبنشینی یا تداوم نبرد قرار میگیرند؛ اما از آنجا که عقبنشینی در فضای بیاعتمادی هزینههای سنگینتری را تحمیل میکند، طرفین اغلب بر ادامه مخاصمه پافشاری میکنند.
این کارشناس تاکید کرد که برای تغییر استراتژی از جنگ به صلح، ایجاد کانالهای گفتوگو و تدوین معاهدات بینالمللی جهت شکلگیری اعتماد اولیه ضروری است. به عقیده جبلعاملی، پس از برقراری صلح، باید این وضعیت را چنان نهادینه کرد که هزینه آغاز دوباره جنگ برای طرف مقابل بهشدت افزایش یافته و عملاً بازدارندگی جدیدی ایجاد شود.
عارفه سلیمانی
مشاهده دیگر مطالباخبار مرتبط

اعتبار چتر امنیتی آمریکا در منطقه تضعیف شد

بحران در بازار فلزات پایه تداوم پیدا میکند

جام جهانی چگونه باعث جذب میلیاردها دلار سرمایه میشود؟

چرا سرمایهگذاران بیش از هواداران منتظر جام جهانی هستند؟

نتیجه رایزنیهای واشنگتن و تهران چه شد؟

 copy.webp)
۰ دیدگاه