تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۴
کد خبر : 6663

رشد قابل توجه اقتصاد چین در سه ماهه ۲۰۲۴

رشد قابل توجه اقتصاد چین در سه ماهه ۲۰۲۴
اقتصاد چین در ابتدای سال جاری میلادی، قوی‌تر از حد انتظار عمل کرد که این رشد بیشتر به دلیل عملکرد مثبت در بخش تولیدات با فناوری پیشرفته بود.

به گزارش نماد اقتصاد، بر اساس گزارش اداره ملی آمار روز سه‌شنبه، تولید ناخالص داخلی (GDP) چین، در سه ماهه نخست سال میلادی نسبت به سال گذشته ۵٫۳ درصد رشد داشته است. این رقم بیش از برآورد رشد ۴٫۶ درصدی نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان بود. همچنین این عدد از رشد ۵٫۲ درصدی در سه ماه قبل پیشی گرفته است. اما چشم‌انداز رشد میان‌مدت به گسترش محرک‌های رشد اقتصاد بستگی دارد.

شنگ لایون، سخنگوی NBS، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن ضمن انتشار داده‌ها، گفت: اقتصاد چین در سه ماهه نخست شروع خوبی داشت و پایه خوبی برای دستیابی به اهداف کل سال ایجاد کرد. با این حال او تاکید کرد که بنیان ثبات و بهبود اقتصادی هنوز محکم نشده است.

بر اساس آمار منتشره، تولید صنعتی چین در سه ماهه نخست نسبت به سال قبل ۶٫۱ درصد افزایش یافت که به دلیل رشد قوی در تولید با فناوری پیشرفته تقویت شد. به طور خاص، تولید تجهیزات چاپ سه بعدی، ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی (EV) و قطعات الکترونیکی همگی در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

ماه گذشته، یک نظرسنجی رسمی نشان داد که شاخص مدیران خرید تولیدی چین (PMI) برای نخستین بار در شش ماه گذشته افزایش یافته است. شاخص PMI تولیدی Caixin/S&P، یک نظرسنجی خصوصی، نیز با افزایش تقاضای خارج از کشور، به بیشترین میزان خود در بیش از یک سال گذشته رسید.

چین هدف رشد سالانه حدود ۵ درصد را برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرده است که بسیاری از تحلیلگران آن را جاه‌طلبانه می‌دانند، زیرا اعتماد مصرف‌کنندگان و کسب و کار ضعیف است و بخش املاک و مستغلات در رکود بلندمدت غرق شده است.

مقامات امسال نرخ بهره را کاهش داده‌اند تا وام‌های بانکی را تقویت کنند و هزینه‌های دولت مرکزی را برای حمایت از سرمایه‌گذاری زیرساختی تسریع کنند.

فردریک نویمان، اقتصاددان ارشد آسیا، در گفت‌وگویی ابراز داشت: به نظر می‌رسد که اقتصاد برای رسیدن به هدف رسمی حدود ۵ درصد رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ آماده است.

داده‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که فروش خرده‌فروشی در دوره ژانویه تا مارس ۴٫۷ درصد رشد داشته است، که این امر با افزایش هزینه‌ها در فعالیت‌های ورزشی و سرگرمی، سیگار و الکل و همچنین خدمات پذیرایی افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت، مانند کارخانه‌ها، جاده‌ها و شبکه‌های برق، در مدت مشابه ۴٫۵ درصد افزایش یافته است.

عدم تطابق در اقتصاد

اما هنوز نگرانی های زیاد و عدم تطابق فزاینده‌ای در اقتصاد چین وجود دارد. بسیاری از خبرهای خوب در تولید از سه صنعت جدید چین می‌آید: خودروهای برقی، پنل‌های خورشیدی و باتری. این در حالی است که مقامات نیز برای حمایت از این صنایع استراتژیک هزینه‌های زیادی کرده‌اند و با افزایش تولید و صادرات، به‌ویژه برای خودروهای الکتریکی، در بحبوحه کاهش تقاضای جهانی، از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

در مقابل، نگرانی فزاینده ای در ایالات متحده و اتحادیه اروپا وجود دارد که ظرفیت مازاد چین در این زمینه‌ها به بازارهای جهانی سرازیر شده و صنایع داخلی آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

اظهارات جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در سفر هفته گذشته خود به چین، تمایل آمریکا را برای مداخله در تعرفه‌ها، در صورت لزوم، نشان می‌دهد.

بازار املاک نیز یک مشکل بزرگ است. سرمایه‌گذاری املاک در سه ماهه نخست سال میلادی، نسبت به سال گذشته ۹٫۵ درصد و فروش املاک جدید در مدت مشابه ۲۷٫۶ درصد کاهش داشته است.

بر اساس محاسبات گلدمن ساکس بر اساس آخرین انتشار داده های NBS، به طور جداگانه، قیمت خانه‌های جدید در ۷۰ شهر در ماه مارس نسبت به سال قبل ۲ درصد کاهش یافت که سریعتر از کاهش ۱٫۳ درصدی فوریه بود.

بازار املاک و مستغلات بر هزینه‌های مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد، زیرا ۷۰ درصد از ثروت خانوارهای چینی به املاک و مستغلات گره خورده است.

دورنمای شغلی ضعیف و عدم اطمینان اقتصادی نیز مانع از مخارج خانوارها شده است. در ماه مارس، رشد خرده‌فروشی از ۵٫۵ درصد در فوریه به ۳٫۱ درصد کاهش یافت.

کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی

اعتماد به دومین اقتصاد بزرگ جهان در میان سرمایه‌گذاران خارجی، که به رشد قدرت در روزهای شکوفایی چین کمک کرده بودند، نیز ضعیف است.

رشد سرمایه‌گذاری در سه ماهه نخست عمدتاً از سوی شرکت‌های دولتی بوده که ۷٫۸ درصد بیشتر از یک سال قبل هزینه کرده‌اند. در این مدت، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تنها ۰٫۵ درصد افزایش یافته است. در مورد شرکت‌های خارجی، سرمایه‌گذاری آنها در این کشور در سه ماه نخست ۱۰٫۴ درصد کاهش یافت.

پکن احیای رشد اقتصادی را اولویت اصلی خود در سال جاری قرار داده و تلاش‌های خود را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تجدید کرده است.

روز سه‌شنبه، شی جین پینگ، رهبر چین با اولاف شولز، صدراعظم آلمان در پکن دیدار کرد و از دو کشور خواست تا تجارت و همکاری‌های عمیق‌تر در زمینه تولید ماشین‌آلات، خودرو و هوش مصنوعی را با افزایش شکایات اتحادیه اروپا در مورد تکثیر محصولات چینی تقویت کنند.

به گزارش رویترز، یک روز قبل، شولتز گفت که آلمان از واردات خودروهای چینی استقبال می‌کند، اما نسبت به دامپینگ، تولید بیش از حد و نقض مالکیت معنوی هشدار داد.

ماه گذشته، شی با بیش از ده‌ها مدیر اجرایی و دانشگاهیان ایالات متحده در پکن ملاقات کرد و از آنها دعوت کرد تا به سرمایه‌گذاری در چین ادامه دهند. او ابراز اطمینان کرد که کشور در ماه‌های آینده رشد سالم و پایداری را حفظ خواهد کرد.

اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ رشدی ۵٫۲ درصدی را ثبت کرد در حالی که این رشد در مقایسه با سال ۲۰۲۲، زمانی که در بحبوحه قرنطینه‌ها و اختلالات شدید ویروس کرونا تنها ۳ درصد رشد کرد، افزایش قابل‌توجهی داشت، همچنان یکی از بدترین عملکردهای اقتصادی این کشور در بیش از سه دهه گذشته بود.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین در ماه‌های اخیر به دلیل ترکیبی از رشد آهسته‌تر، سرکوب‌های نظارتی، قوانین سختگیرانه امنیت ملی و سوالاتی در مورد چشم‌انداز بلندمدت این کشور، اعتماد به دومین اقتصاد بزرگ جهان را متزلزل کرده است.

برچسب ها : ،