
ظرفیت استانهای مرزی باید به موتور توسعه صادرات تبدیل شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر ضرورت تقویت تولید داخلی و حمایت عملی از سرمایهگذاری، گفت توسعه تجارت خارجی در شرایط پساجنگ مستلزم رفع موانع صادراتی، اصلاح سیاستهای ارزی و بهرهگیری از ظرفیت استانهای مرزی برای افزایش درآمدهای ارزی کشور است.
به گزارش نماد اقتصاد، بیتالله عبداللهی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در تشریح راهکارهای توسعه تجارت خارجی در شرایط پساجنگ گفت: مهمترین گام در این مسیر، تقویت تولید داخلی است. اگر تولید در کشور تقویت شود، علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، زمینه افزایش صادرات و رشد درآمدهای ارزی نیز فراهم خواهد شد.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با تأکید بر اهمیت سرمایهگذاری در اقتصاد کشور افزود: متأسفانه سرمایهگذاری هنوز به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ایران نرسیده است برای بهبود این وضعیت باید فضای اعتماد و آرامش برای سرمایهگذاران فراهم شود و همه دستگاهها از جمله دولت، قوه قضائیه و سایر نهادهای مسئول در کنار تولیدکنندگان قرار گیرند، چرا که فعالان این حوزه با موانع و مشکلات متعددی روبهرو هستند.
وی با انتقاد از حمایتهای صرفاً شعاری از تولیدکنندگان گفت: در حالی که از تولیدکنندگان در سخنان و شعارها حمایت میشود، در عمل کمک مؤثری به آنان ارائه نمیشود اگر حمایت واقعی از تولید صورت گیرد، علاوه بر تقویت اشتغال، بخشی از مشکلات معیشتی مردم نیز کاهش مییابد و صادرات کشور افزایش پیدا میکند.
عبداللهی همچنین با اشاره به ظرفیتهای جغرافیایی ایران برای توسعه تجارت اظهار کرد: کشور ما از نظر مرزی ظرفیتهای قابل توجهی دارد در حالی که بخش عمده واردات از مسیرهای جنوبی انجام میشود، میتوان از ظرفیت استانهای مرزی در شرق و غرب کشور نیز برای گسترش صادرات و افزایش مبادلات تجاری استفاده کرد.
این نماینده مجلس در ادامه بر ضرورت اصلاح برخی سیاستهای ارزی تأکید کرد و گفت: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید شرایط فعالیت صادرکنندگان را تسهیل کنند. سختگیریهای غیرضروری در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات باید اصلاح شود، زیرا نمیتوان از صادرکنندگان انتظار داشت ارز خود را در شرایطی عرضه کنند که صرفه اقتصادی برای آنان نداشته باشد.
وی همچنین بر هماهنگی دستگاههای اجرایی برای حمایت از تولید و صادرات تأکید کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید با همکاری یکدیگر زمینه تقویت تولید و توسعه صادرات را فراهم کنند. همچنین در مواردی که مواد اولیه برخی صنایع در داخل کشور تولید میشود، نباید اجازه واردات مشابه آن داده شود.
عبداللهی در پایان با اشاره به ساختارهای موجود در حوزه تجارت خارجی خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته بسیاری از زیرساختها و رویههای گمرکی بیشتر بر واردات متمرکز بودهاند، در حالی که امروز باید گمرکات و سامانههای تجاری کشور برای تسهیل صادرات آماده شوند. کاهش بروکراسی و فراهم کردن زیرساختهای لازم برای صادرکنندگان میتواند به رشد تجارت خارجی کشور در دوران پساجنگ کمک کند.
عارفه سلیمانی
مشاهده دیگر مطالباخبار مرتبط

مالیاتها متناسب با اقتصاد واقعی نیست

اقتصاد ایران بدون مشارکت بخش خصوصی به نتیجه نمیرسد

پشت پرده جهش ۹۲ درصدی ارزش خریدها در اقتصاد ایران

خطر بازگشت قیمتهای نجومی به بازار پلیمر با مجوز جدید صادرات

ایجاد کریدور صادراتی ایران از مسیر منطقه آزاد انزلی بررسی شد

 copy.webp)
۰ دیدگاه