
آغاز مذاکرات چهارجانبه ایران و آمریکا در سوئیس
مذاکرات مستقیم هیئتهای دیپلماتیک ایران و آمریکا با حضور مقامات ارشد قطر و پاکستان به عنوان میانجیگر، عصر یکشنبه در هتل «بورگناشتوک» واقع در حومه زوریخ سوئیس آغاز شد. این نشست که با هدف بررسی اجرای یادداشتتفاهم ۲۸ خرداد و رسیدگی به تحولات حساس منطقه برگزار میشود، با حضور چهرههای کلیدی سیاسی و نظامی دنبال میشود.
به گزارش نماد اقتصاد، نشست چهارجانبه زوریخ در حالی آغاز شد که ریاست هیئت ایرانی بر عهده محمدباقر قالیباف و ریاست هیئت آمریکایی بر عهده جی دی ونس (معاون رئیسجمهور آمریکا) است. در این دور از گفتوگوها، عاصم منیر (فرمانده ارتش پاکستان)، شهباز شریف (نخستوزیر پاکستان) و مقامات عالیرتبه دولت قطر نیز به عنوان میانجی حضور دارند.
پیش از آغاز رسمی این گفتوگوها، جی دی ونس با ابراز رضایت از روند مذاکرات در ساعات ابتدایی، بر اهمیت تضمین جریان آزاد انرژی در خاورمیانه تأکید کرد و از بازگشایی «تنگه هرمز» به عنوان گامی مثبت یاد کرد.
در همین حال، اسماعیل بقایی، سخنگوی تیم مذاکرهکننده ایران، ضمن تشریح اهداف این نشست تصریح کرد: «هدف اصلی ما اطمینان از اجرای دقیق تعهدات طرف مقابل مطابق با یادداشتتفاهم ۲۸ خرداد و بررسی پیششرطهای لازم برای دستیابی به یک توافق نهایی است.»
بقایی با اشاره به پیوند میان دیپلماسی و میدان، از توقف شکننده تهاجم به جنوب لبنان به عنوان محصول همکاری این دو عرصه یاد کرد و بر اصل «تعهد در برابر تعهد» تأکید ورزید. وی خاطرنشان کرد که این مذاکرات صرفاً تشریفاتی نیست و برای برگزاری در یک بازه زمانی یکروزه برنامهریزی شده است.
تمرکز اصلی ایران در این نشست، علاوه بر راستیآزمایی تعهدات طرف مقابل، بحث بر سر پایان فوری جنگ در لبنان و مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی در منطقه اعلام شده است.
عارفه سلیمانی
مشاهده دیگر مطالباخبار مرتبط

توان دفاعی ایران غیرقابل مذاکره است/ تهران و اسلامآباد به دنبال تجارت ۳۰ میلیارد دلاری

آیا ترامپ و پزشکیان در ژنو دیدار میکنند؟

فوری؛ محل امضای توافق ایران و آمریکا مشخص شد

صندوقهای سرمایهگذاری بینالمللی تاسیس میشود

پس از پاسخ موشکی ایران؛ ترامپ خواستار بازگشت فوری به میز مذاکره شد

 copy.webp)
۰ دیدگاه