
مناطق آزاد؛ دروازه راهبردی ارتباط ایران با اتحادیههای اقتصادی جهان
معاون توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر نقش مناطق آزاد در توسعه تجارت خارجی کشور، گفت: ظرفیتهای موجود در این مناطق میتواند زمینهساز تبدیل ایران به بازیگری موثر در شبکههای منطقهای و بینالمللی تجارت و حملونقل شود.
به گزارش نماد اقتصاد، اسفندیار شاهمنصوری در جریان برگزاری اجلاس «نقشآفرینی اتاقهای بازرگانی در بهرهگیری از مزیتهای منطقهای و تقویت اقتصاد ملی» با اشاره به موقعیت ممتاز استان گیلان، اظهار داشت: این استان به واسطه دسترسی به دریای خزر و ارتباط با کشورهای همسایه شمالی، از ظرفیتهای کمنظیری برای ایفای نقش در توسعه مبادلات تجاری و تعامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برخوردار است.
وی با بیان اینکه ارتقای کارایی کریدورهای تجاری کشور نیازمند هماهنگی بیشتر میان دستگاههای اجرایی است، افزود: تسهیل فرآیندهای اداری، حذف مقررات دستوپاگیر و تکمیل زیرساختهای حملونقل و لجستیکی، از مهمترین اقداماتی است که میتواند زمینه رونق مسیرهای تجاری و ترانزیتی کشور را فراهم کند.
معاون توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد همچنین همکاری و همافزایی میان مناطق آزاد را یکی از الزامات توسعه اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: انعقاد تفاهمنامههای مشترک و استفاده از ظرفیتهای مکمل مناطق آزاد، علاوه بر افزایش تعاملات اقتصادی، میتواند به ایجاد فرصتهای جدید برای سرمایهگذاری و توسعه تجارت در سطح ملی منجر شود.
شاهمنصوری با اشاره به شرایط کنونی و ضرورت تنوعبخشی به مسیرهای تامین و جابهجایی کالا، خاطرنشان کرد: بهرهگیری از ظرفیتهای مناطق آزاد شمال کشور و فعالسازی هرچه بیشتر بنادر و کریدورهای تجاری، میتواند نقش مهمی در پایداری زنجیرههای تامین و تداوم مبادلات اقتصادی کشور ایفا کند.
وی در پایان بر ضرورت فعالسازی همزمان ظرفیتهای حملونقلی و ترانزیتی شمال و جنوب کشور تاکید کرد و گفت: استفاده هدفمند از مزیتهای منطقهای، یکی از مهمترین راهکارهای تقویت اقتصاد ملی و افزایش تابآوری در برابر چالشهای پیشرو خواهد بود.
انتهای پیام//
محمدرضا طارمی
مشاهده دیگر مطالباخبار مرتبط

بهرهگیری از ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی جهت توسعه خدمات عمومی

جهش ۴۱۱ درصدی تامین غلات و رکوردشکنی بندر کاسپین در عملیات لجستیکی

فصل تازه همکاریهای راهبردی میان مناطق آزاد انزلی و اروند آغاز شد

توسعه اقتصادی و تقویت نقش بخش خصوصی در اولویت است

راهکارهای توسعه مسیرهای تجاری شمال کشور بررسی شد

 copy.webp)
۰ دیدگاه