
وضعیت نامناسب سدهای تهران/ کدام سد کمآبترین است؟
گزارشهای رسمی از وضعیت سدهای تهران نشان میدهد که علیرغم بارشهای اخیر، به دلیل تداوم خشکسالیهای بلندمدت، همچنان با کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم.
به گزارش نماد اقتصاد، اگرچه در سال جاری شاهد افزایش ۱۸ درصدی بارشها نسبت به سال گذشته بودهایم، اما این بارندگیها نتوانسته است اثرات ۵ سال خشکسالی پیاپی را جبران کند. گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان میدهد به دلیل افت ۳۴ درصدی بارشها نسبت به میانگین بلندمدت، تهران همچنان با کسری ۲۰۰ میلیون مترمکعبی در منابع آبی خود دست و پنجه نرم میکند؛ بهطوریکه هماکنون یکسوم ظرفیت سدهای استان خالی است.
وضعیت سدهای پنجگانه تهران (تا ۳۰ خردادماه):
- سد طالقان: با ۲۳۳ میلیون مترمکعب ذخیره و ۵۶ درصد پرشدگی، در حال حاضر بیشترین حجم آب را در میان سدهای تهران دارد؛ هرچند که حجم آن نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است.
- سد امیرکبیر: با ۱۵۶ میلیون مترمکعب آب و پرشدگی ۸۷ درصدی، وضعیت قابلقبولی دارد و نسبت به سال قبل رشد ۱۱۰ درصدی در میزان ذخایر را تجربه کرده است.
- سد لتیان: با ۶۸ میلیون مترمکعب ذخیره و ۹۰ درصد پرشدگی، شرایط پایداری دارد (با رشد ۲۹ درصدی نسبت به سال قبل).
- سد لار: با ۹ درصد پرشدگی (۸۹ میلیون مترمکعب)، همچنان در وضعیت بحرانی به سر میبرد، اگرچه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد بهبود داشته است.
- سد ماملو: با تنها ۳۸ میلیون مترمکعب ذخیره و ۱۵ درصد پرشدگی، کمترین حجم آب را در میان مخازن تهران داراست و با وجود رشد ۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته، همچنان در وضعیت هشدار قرار دارد.
جمعبندی:
اگرچه برخی سدها وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارند، اما در مجموع، ترکیب این ارقام نشاندهنده فشاری است که بر سفرههای زیرزمینی وارد شده و تراز کلی سدها را در وضعیت نامناسبی قرار داده است. در شرایطی که ذخایر آبی تهران با کسری قابلتوجهی مواجه است، مدیریت مصرف آب توسط شهروندان به تنها راهکار کوتاهمدت برای گذر از تنش آبی تابستان پیش رو تبدیل شده است.
عارفه سلیمانی
مشاهده دیگر مطالباخبار مرتبط

آخرین وضعیت سدهای آبی تهران/ مشکل آب در تهران است

وضعیت سدهای تهران تا چه حد نگرانکننده است؟

آخرین وضعیت از سدهای کشور

آخرین وضعیت سدهای کشور/چند درصد از سدها آب دارند؟

میزان ذخایر سدهای تهران رسما اعلام شد

 copy.webp)
۰ دیدگاه