شرکت فولاد هرمزگان ۹۳ ریال سود تقسیم کرد
در مجمع عمومی عادی سالیانه،

شرکت فولاد هرمزگان ۹۳ ریال سود تقسیم کرد

محمدرضا طارمی
۲۸ خرداد ۱۴۰۵

روز چهارشنبه 27 خرداد ماه 1405، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان جنوب «هرمز» منتهی به 29 اسفند ماه سال 1404با حضور سهام‌داران برگزار شد.

به گزارش نماد اقتصاد، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان جنوب «هرمز» با دستور کار استماع گزارش هیئت‌ مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه سال ۱۴۰۴، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار، انتخاب اعضای هیئت‌مدیره، تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره، تعیین پاداش هیئت مدیره و سایر موارد که در صلاحیت مجمع باشد، با حضور سهامداران برگزار شد.

در این مجمع، مرتضی شبانی، نماینده سهام‌دار عمده (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) به عنوان ریاست مجمع حضور پیدا کرد و با معرفی اعضای هیئت رئیسه و قرار گرفتن آن‌ها در جایگاه، این مجمع به طور قانونی رسمیت یافت.

عملکرد مثبت فولاد هرمزگان در سالی پرچالش

در ادامه مجمع، علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به شرایط سال قبل برای صنعت فولاد، بیان کرد: حوزه صنعت فولاد در سال گذشته با توجه به بحران‌های اقتصادی و سیاسی، سالی بسیار سخت را پشت سر گذاشت. با این وجود، برآیند عملکرد مجموعه فولاد هرمزگان و تلاش همکاران قابل تقدیر بوده و شاهد عبور از ظرفیت اسمی تولید بوده‌ایم. این اتفاق ناشی از حمایت‌های ویژه سهام‌دار عمده یعنی گروه فولاد مبارکه و مدیرعامل این شرکت در کنار هماهنگی و همراهی اعضای هیئت‌ مدیره رقم خورده است.

وی افزود: امروز اگر بخواهیم از مجموعه‌هایی یاد کنیم که مکان‌یابی مناسبی در صنعت فولاد داشته‌اند، شرکت فولاد هرمزگان بدون تردید یکی از واحدهایی محسوب می‌شود که از منظر موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به دریا، از مزیت‌های مهم و راهبردی برخوردار است.

رشد تولید فولاد هرمزگان علی‌رغم محدودیت‌ها

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان عنوان کرد: با همت و تلاش کارکنان در سطوح مختلف سازمان، شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۴ موفق شد هم در تولید آهن اسفنجی و هم در تولید تختال رشد قابل‌توجهی را تجربه کند.

رحیم تصریح کرد: البته باید عنوان شود که ظرفیت ثبت دستاوردهای بزرگ‌تر نیز وجود داشت و اگر شرایط خاص اسفند ماه و رخدادهای ناشی از شرایط جنگی کشور به وجود نمی‌آمد، بدون تردید می‌توانستیم بالاترین رکورد تولید تاریخ خود را به ثبت برسانیم.

وی اضافه کرد: با وجود تمامی مشکلات و محدودیت‌ها، موفق شدیم ضمن عبور از ظرفیت اسمی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن، رشد ۳۴ درصدی تولید را رقم بزنیم. این افزایش تولید، دستاورد مهم دیگری نیز به همراه داشت؛ به‌ گونه‌ای که هزینه‌های مالی جذب‌نشده شرکت در سال ۱۴۰۴ به صفر رسید؛ در حالی که این رقم طی سال‌های گذشته بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده است.

رشد هم‌زمان فروش در بازارهای داخلی و صادراتی

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به فروش این شرکت در سال گذشته، اظهار داشت: روند فروش شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۴ هم در بازار داخلی و هم در بازارهای صادراتی صعودی بود. میزان فروش شرکت با رشد ۱۸ درصدی به یک میلیون و ۳۹۱ هزار تن رسید.

به گفته رحیم، اختلاف میان حجم تولید و میزان فروش عمدتا ناشی از شرایط خاص ایجادشده در اسفند ماه و محدودیت‌های به وجودآمده در بنادر برای حمل محصولات صادراتی بود. در صورتی که محدودیت‌های حمل صادراتی وجود نداشت، این موضوع علاوه بر تاثیر مثبت بر سودآوری شرکت، می‌توانست رکورد جدیدی را نیز در حوزه فروش برای فولاد هرمزگان رقم بزند.

حفظ بازارهای صادراتی در شرایط خاص اقتصادی

وی با بیان اینکه در سال گذشته و به ویژه طی هفت تا هشت ماه نخست سال، به دلیل شرایط ارزی کشور، رویکرد شرکت در بازارهای صادراتی بیش از آنکه مبتنی بر سودآوری کوتاه‌مدت باشد، بر حفظ و تثبیت بازارهای صادراتی متمرکز بود، خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی، فروش محصولات در بازار داخلی از توجیه اقتصادی بیشتری برخوردار بود اما شرکت با نگاه راهبردی تلاش کرد حضور خود را در بازارهای بین‌المللی حفظ کند تا سهم بازارهای صادراتی در آینده تحت تاثیر قرار نگیرد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان یادآور شد: بررسی درآمدهای شرکت نشان می‌دهد که ۱۸ درصد از افزایش درآمد ناشی از رشد تولید بوده و حدود ۴۰ درصد نیز به دلیل افزایش نرخ تختال در بازارها محقق شده است.

تغییر الگوی رشد صنعت فولاد در جهان

رحیم در ادامه با اشاره به روند صنعت فولاد در دنیا، بیان کرد: آنچه امروز در صنعت فولاد جهان در حال وقوع بوده، کاهش نرخ رشد تولید فولاد است. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱، متوسط رشد سالانه تولید فولاد در جهان حدود ۴ درصد بوده است اما پیش‌بینی می‌شود این نرخ از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۵۰ به حدود یک درصد در سال کاهش یابد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد نقش بازیگران صنعت فولاد نیز در حال تغییر است. نخستین نکته اینکه روند رشد این صنعت کاهش خواهد یافت؛ اگرچه چین همچنان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان باقی خواهد ماند اما کشورهایی نظیر هند و اندونزی نیز در آینده نقش پررنگ‌تری ایفا خواهند کرد و به عنوان بازیگران جدید صنعت فولاد مطرح خواهند شد.

حرکت صنعت فولاد به سمت فولاد سبز

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، در سال ۲۰۲۰ همچنان بخش عمده واحدهای تولید فولاد جهان مبتنی بر کوره بلند بودند و سهم واحدهای دارای کوره قوس الکتریکی کمتر بود. با این حال، تا سال ۲۰۵۰ موضوع کاهش انتشار کربن و حذف آن به یکی از مهم‌ترین الزامات صنعت فولاد تبدیل خواهد شد.

رحیم تاکید کرد: در این راستا، استفاده از هیدروژن به عنوان عامل احیا مطرح شده و این روند، نشان‌دهنده تغییرات فناورانه در مسیر تولید فولاد سبز است. همچنین، استفاده از قراضه و بهره‌گیری از گاز هیدروژن به عنوان عامل احیا به تدریج در دنیا در حال گسترش است. در این زمینه، استانداردهای سخت‌گیرانه زیست‌محیطی در صنعت فولاد شکل خواهد گرفت که از جنبه صادراتی برای صنعت فولاد کشور نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل، مدل‌های تولید فولاد در جهان در حال تغییر هستند.

جایگاه غرب آسیا در آینده صنعت فولاد

وی به جایگاه خاورمیانه و غرب آسیا در صنعت فولاد دنیا اشاره کرد و گفت: براساس رویکردهای جدید، فرآیند آهن‌سازی باید در مناطقی انجام شود که امکان کربن‌زدایی، دسترسی به انرژی‌های تجدیدپذیر و حمل‌ونقل مناسب آهن فراهم باشد. امروز منطقه غرب آسیا به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های آینده صنعت فولاد جهان مطرح است و با توجه به رویکردهای کربن‌زدایی، می‌تواند به یکی از هاب‌های اصلی تولید فولاد تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما حدود ۹۵ درصد فولاد از طریق کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود که این موضوع یک مزیت مهم برای صنعت فولاد ایران به شمار می‌آید. به عبارت دیگر، صنعت فولاد کشور به لحاظ فناوری مورد استفاده، در مقایسه با تولید مبتنی بر کوره بلند، میزان انتشار کربن کمتری دارد و از این منظر در جایگاه مناسبی قرار گرفته است.

ضرورت تقویت رویکرد صادراتی

رحیم مطرح کرد: بخشی از ظرفیت‌های بالفعل تولید فولاد متاسفانه به دلیل شرایط جنگی از بین رفته است. با این حال، براساس طرح‌های محتملی که در دست اجرا قرار دارند، پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۱۰ حدود ۲۷ میلیون تن تولید اسلب در کشور محقق شود.

وی ابراز کرد: این رقم قابل توجه است اما در عین حال بخش قابل‌توجهی از آن در بازار داخلی مصرف نخواهد شد. از این رو، مجموعه صنعت فولاد کشور باید نگاه صادراتی خود را به‌ مراتب پررنگ‌تر کند و برای حضور موثرتر در بازارهای جهانی برنامه‌ریزی داشته باشد.

چالش تامین مواد اولیه و انرژی

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به چالش‌های صنعت فولاد، تصریح کرد: در تمامی تحلیل‌های موجود درباره زنجیره فولاد کشور، حوزه مواد اولیه و به‌ویژه سنگ‌آهن به عنوان یکی از چالش‌های اصلی مطرح می‌شود؛ البته محدودیت‌های انرژی و پایین بودن راندمان تولید در برخی بخش‌ها موجب شده است که این کمبود مواد اولیه در شرایط فعلی کمتر محسوس باشد.

رحیم عنوان کرد: در صورتی که محدودیت‌های انرژی برطرف شود و صنعت فولاد بتواند با ظرفیت کامل و راندمان مطلوب فعالیت کند، کمبود مواد اولیه به یکی از بحران‌های جدی صنعت فولاد کشور تبدیل خواهد شد. در این میان، چالش‌های پیش روی استان هرمزگان نیز پررنگ‌تر خواهد بود.

محدودیت انرژی؛ مهم‌ترین چالش افق ۱۴۱۰

به گفته وی، اگر بر مبنای طرح‌های در حال اجرای کشور، ظرفیت تولید فولاد تا سال ۱۴۱۰ به حدود ۷۰ میلیون تن برسد، صنعت فولاد با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهد شد که مهم‌ترین آن محدودیت‌های انرژی است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: در صورتی که تنها ۵۰ درصد از انرژی مورد نیاز صنعت فولاد تامین شود، علی‌رغم تمامی سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای دستیابی به ظرفیت ۷۰ میلیون تنی، میزان تولید واقعی کشور به حدود ۳۵ میلیون تن محدود خواهد شد. این موضوع نشان می‌دهد که توسعه زیرساخت‌های انرژی، شرط اساسی تحقق اهداف بلندمدت صنعت فولاد کشور است.

حمل‌ونقل و زیرساخت‌های ریلی؛ چالشی جدی برای صنعت فولاد

رحیم با بیان اینکه حمل‌ونقل یکی از چالش‌های جدی صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود، گفت: معادن تولید سنگ‌آهن در ایران عمدتا در مناطق شمال شرق و مرکز کشور قرار دارند. در مناطق مرکزی نیز با توجه به توسعه واحدهای فولادی، بخش قابل‌توجهی از سنگ‌آهن تولیدی در همان مناطق مصرف می‌شود؛ این در حالی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان عمده سنگ‌آهن در مرکز و جنوب کشور مستقر هستند.

وی تصریح کرد: این شرایط موجب شده است که حجم قابل‌توجهی از مواد معدنی از مناطق شمال شرق و مرکز به سمت جنوب کشور حمل شود. در چنین وضعیتی، هرگونه افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل تاثیر مستقیمی بر سودآوری واحدهای فولادی مستقر در مناطق جنوبی و مرکزی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اضافه کرد: از سوی دیگر، عدم توسعه متناسب شبکه ریلی کشور نیز تاثیر مستقیم بر هزینه‌های تولید و سودآوری شرکت‌های فولادی دارد. به دلیل همین محدودیت‌ها، صنعت فولاد کشور هنوز نتوانسته است از تمامی ظرفیت‌های ایجادشده در این حوزه بهره‌برداری مطلوب داشته باشد.

عوامل افزایش بهای تمام‌شده در سال ۱۴۰۴

به گفته رحیم، سه عامل اصلی موجب افزایش بهای تمام‌شده تولید در سال ۱۴۰۴ شد.نخستین عامل، افزایش حجم تولید بود. شرکت فولاد هرمزگان در این سال حدود ۴۰۰ هزار تن بیشتر از سال قبل تولید کرد و به تبع آن، هزینه تامین مواد اولیه مورد نیاز نیز افزایش یافت که تاثیر مستقیمی بر بهای تمام‌شده داشت.

وی ادامه داد: دومین عامل، افزایش نرخ حامل‌های انرژی بود. قیمت برق به ازای هر کیلووات حدود ۷۰ درصد افزایش یافت و در حوزه گاز نیز رشد قابل‌توجهی در هزینه‌ها رخ داد. عامل سوم به افزایش قیمت مواد مصرفی مربوط می‌شود. در این بخش نیز شرکت با رشد ۷۷ درصدی قیمت‌ها مواجه بود که طبیعتا بر هزینه‌های تولید تاثیرگذار بود. مجموع این عوامل، مهم‌ترین دلایل افزایش بهای تمام‌شده محصولات شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۴ به شمار می‌روند.

عملکرد فراتر از متوسط صنعت در سود عملیاتی و سود خالص

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در خصوص روند سودآوری این شرکت، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سال ۱۴۰۴ برای شرکت فولاد هرمزگان، بازگشت به روند صعودی سودآوری پس از چند سال بود. این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات اصلاحی، افزایش تولید و مدیریت هزینه‌ها توانسته است اثرات مثبتی بر عملکرد مالی شرکت داشته باشد.

رحیم بیان کرد: بررسی عملکرد زنجیره فولاد کشور نیز موید این موضوع است. مجموع درآمد عملیاتی زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۴ از ۸۲۰ هزار میلیارد تومان به یک هزار و ۳۳۶ هزار میلیارد تومان رسید که نشان‌دهنده رشد ۳۸.۵ درصدی است؛ این در حالیست که درآمد عملیاتی شرکت فولاد هرمزگان در همین بازه زمانی ۵۶ درصد رشد داشته است که به مراتب بالاتر از متوسط زنجیره فولاد کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه سودآوری نیز شرکت فولاد هرمزگان عملکردی فراتر از متوسط صنعت فولاد کشور داشته است، خاطرنشان کرد: در حالی که سود عملیاتی کل زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۴ تنها ۴.۳ درصد رشد داشته، فولاد هرمزگان رشد ۲۸.۸ درصدی سود عملیاتی را ثبت کرده است. همچنین، سود خالص کل زنجیره فولاد کشور ۲.۸ درصد افزایش یافته اما سود خالص شرکت فولاد هرمزگان با رشد ۱۸ درصدی همراه بوده است. این آمارها نشان می‌دهد که فولاد هرمزگان در شاخص‌های کلیدی ازجمله رشد درآمد، سود عملیاتی و سود خالص، جایگاه بسیار مطلوبی در میان شرکت‌های فولادی کشور به دست آورده است.

استقبال بازار سرمایه از عملکرد فولاد هرمزگان

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با تاکید بر اینکه عملکرد مطلوب «هرمز» در بخش تولید و مالی، بازتاب مثبتی نیز در بازار سرمایه داشته است، عنوان کرد: نماد «هرمز» طی یک ماه اخیر ۵۰.۷ درصد رشد را تجربه کرده است؛ این در حالیست که بازدهی بازارهای موازی مانند طلا و ارز در این مدت منفی بوده و شاخص کل بورس نیز ۲۹.۷ درصد رشد داشته است.

رحیم تصریح کرد: بررسی روند ۶ ماهه نیز نشان می‌دهد رشد ارزش سهام «هرمز» صرفا ناشی از هیجانات بازار نبوده بلکه نتیجه عملکرد عملیاتی و مالی مناسب شرکت و انتشار گزارش‌های مطلوب برای سهام‌داران و فعالان بازار سرمایه است. در دوره ۶ ماهه، نماد «هرمز» ۳۹.۲ درصد رشد داشته؛ در حالی که بازدهی سکه ۲۱ درصد، یورو ۲۷ درصد و شاخص کل بورس ۲۹.۲ درصد بوده است. این موضوع نشان‌دهنده اعتماد بازار سرمایه به عملکرد و چشم‌انداز شرکت فولاد هرمزگان است.

پایش مجدد طرح‌های توسعه فولاد هرمزگان برای تسریع در اجرا

وی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان، عنوان کرد: در بحث طرح‌های توسعه، ۳۳ طرح در شرکت فولاد هرمزگان از سال‌های گذشته، از سال ۱۴۰۰ تعریف شده است. هر یک از این طرح‌ها فرآیندهای متفاوتی داشته‌اند. چهار طرح از این مجموعه به‌ عنوان طرح‌های توسعه اصلی و ۲۹ طرح به‌عنوان طرح‌های توسعه زیرساختی تعریف شده بودند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان اضافه کرد: این طرح‌ها در راستای پروژه‌های توسعه‌ای بودند که در شرکت تعریف شدند. به عنوان مثال، در مقطعی پروژه افزایش ظرفیت ۳.۲ میلیون تنی تعریف و مقرر شد پروژه‌های زیرساختی متناسب با این طرح نیز اجرا شوند اما پروژه ۳.۲ میلیون تنی اجرا نشد و پروژه‌های زیرساختی برای شرکت باقی ماند.

رحیم مطرح کرد: در سال ۱۴۰۴ تصمیم گرفتیم پایش جدیدی از این پروژه‌ها انجام دهیم و بتوانیم آن‌ها را به نتیجه برسانیم. از این ۲۹ پروژه که پروژه‌های متفاوتی هستند و فرآیندهای مختلفی دارند، میزان پیشرفت بین ۳۰ تا ۸۰ درصد بوده است. در سال ۱۴۰۴، هفت پروژه تحویل موقت شد؛ چهار پروژه خاتمه یافت و دو پروژه را فسخ کردیم زیرا ضرورتی برای اجرای آن‌ها وجود نداشت. چهار پروژه اصلی شرکت فولاد هرمزگان شامل مگامدول احیای مستقیم، واحد دوم اکسیژن پلنت، ایستگاه تحت فشار و چهار مخزن ۷۰۰۰ مترمکعبی برای ذخیره‌سازی آهن اسفنجی هستند.

تامین مالی؛ پیش‌نیاز تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای

به گفته وی، برای اینکه بتوانیم پروژه‌ها را به اجرا درآوریم، هم بحث تامین مالی آن‌ها و هم قراردادهای پروژه‌ها اهمیت دارد. با توجه به اینکه برخی پروژه‌ها زمان‌بر هستند و در طول اجرای آن‌ها افزایش تورم و نرخ ارز رخ می‌دهد، طبیعتا پروژه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد: در سال ۱۴۰۴ این قراردادها را اصلاح کردیم و در حوزه تامین مالی پروژه‌ها اقدامات لازم را انجام دادیم. خوشبختانه توانستیم در دی‌ ماه گذشته برای پروژه‌ها حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام دهیم.

رحیم خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه مگامدول احیای مستقیم ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین، پروژه‌هایی که در سال ۱۴۰۴ تحویل داده شده‌اند، عمدتا در حوزه بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی بوده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توان به پروژه لنس سایدوال اشاره کرد. همچنین، پروژه‌هایی در حوزه حریق، آتش‌نشانی و موارد مشابه نیز به سرانجام رسیده‌اند.

دستاوردهای مهم فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۴

به گفته وی، دو اتفاق مبارک طی سال گذشته در مجموعه فولاد هرمزگان رخ داد؛ نخست، کسب تندیس سیمین تعالی سازمانی بود که برای نخستین بار توسط شرکت فولاد هرمزگان محقق شد و این مجموعه را در جایگاه واقعی خود در میان برترین شرکت‌های کشور قرار داد. افتخار مهم دیگر در سال ۱۴۰۴، انتخاب فولاد هرمزگان به عنوان صادرکننده نمونه ملی بود.

ریسک‌ها و چالش‌های پیش‌رو

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه سال ۱۴۰۵ سال بسیار سختی خواهد بود، اظهار داشت: آثار جنگ رمضان در حوزه اقتصادی قطعا نمود خواهد داشت و طبیعتا باید برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های لازم برای فائق آمدن بر مشکلات را داشته باشیم.

رحیم اضافه کرد: حوزه تامین ارز به عنوان یک چالش جدی در پروژه‌های شرکت فولاد هرمزگان و به تبع آن در کل پروژه‌های کشور مطرح خواهد بود. برای این چالش باید سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

وی عنوان کرد: محدودیت‌های تامین انرژی نیز در سال جاری به عنوان مشکلی مضاعف نسبت به سال‌های گذشته مطرح خواهد بود؛ البته محدودیت انرژی را در سال‌های گذشته نیز تجربه کرده‌ایم اما پیش‌بینی می‌شود این مشکلات در سال جاری تشدید شود. همچنین، حملات سایبری به عنوان یکی از چالش‌های جدی در کشور مطرح است و در این رابطه تمامی واحدهای فولادی و تولیدی کشور باید برنامه‌ریزی جدی برای مقابله با این تهدید داشته باشند.

راهبردهای افزایش تاب‌آوری فولاد هرمزگان

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، برای افزایش تاب‌آوری «هرمز» و عبور از شرایط سخت اقتصادی، باید استراتژی‌ها و راهبردهایی تدوین کنیم که امکان غلبه بر مشکلات را فراهم سازد. در این رابطه، حدود ۶ محور اصلی را مدنظر قرار داده‌ایم.

رحیم تصریح کرد: تامین انرژی به عنوان یک شاخص و چالش جدی مطرح است که برای آن برنامه‌ریزی لازم در زمینه خرید برق و احداث نیروگاه انجام شده است. همچنین، تامین مواد اولیه نیز به عنوان یک چالش مهم مطرح خواهد بود که برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن در حال انجام است.

تمرکز بر بهینه‌سازی عملیاتی و مدیریت هزینه‌ها

وی با بیان اینکه در حوزه تولید، به نوعی به دنبال بهینه‌سازی عملیاتی هستیم، گفت: سودآوری صرفا در تولید و فروش نیست و بخش مهمی از سودآوری در بهینه‌سازی مصرف‌ها و مدیریت منابع نهفته است. این موضوع یکی از اقدامات جدی شرکت به شمار می‌رود و همکاران تلاش می‌کنند از طریق کنترل هزینه‌ها، مدیریت مصارف و طراحی اتاق پایش، این بهینه‌سازی را محقق کنند تا مدیریت هزینه‌ها به شکل مؤثرتری انجام شود.

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، یکی از مباحث جدی که شرکت فولاد هرمزگان باید به عنوان یک واحد صادراتی مدنظر داشته باشد، موضوع تنوع محصولات است. در این زمینه نیز طرح توسعه‌ای در حال مطالعه و بررسی است.

تداوم رکوردشکنی تولید و ایفای نقش در تنظیم بازار

رحیم در خصوص رویکرد این شرکت در سال جاری، بیان کرد: در حوزه تولید و تامین، رویکرد شرکت این است که در سال جاری نیز رکورد تولید را ثبت کند. از زمان آغاز مجدد فعالیت‌های مجموعه نیز همکاران با حداکثر ظرفیت در حال تولید هستند.

وی یادآور شد: شرکت فولاد هرمزگان امروز به عنوان یکی از واحدهای فولادی استراتژیک کشور، نقش مهمی در تنظیم بازار ورق فولادی ایفا می‌کند و این موضوع برای مجموعه ما افتخاری ارزشمند است که در این مسیر گام برمی‌داریم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پایان یادآور شد: همچنین در حوزه‌های بهره‌وری، مالی، منابع انسانی، فناوری و تعالی سازمانی نیز برنامه‌های لازم تدوین شده است که در سال جاری به اجرا خواهند رسید.

در ادامه مجمع، حسابرس و بازرس قانونی شرکت فولاد هرمزگان بندهای خود از صورت‌های مالی و گزارش هیئت مدیره را قرائت کرد و سهام‌داران سوالات خود را از هیئت مدیره پرسیدند و پاسخ‌ها داده شد.

شایان ذکر است در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد هرمزگان صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۴ مورد تصویب سهام‌داران قرار گرفت. همچنین، موسسه هوشیار ممیز به عنوان حسابرس و بازرس قانونی انتخاب شد. روزنامه دنیای اقتصاد نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

میزان سود تقسیم شده میان سهام‌داران ۹۳ ریال به ازای هر سهم اعلام شد که این میزان سود معادل ۵۷ درصد از سود خالص شرکت بود.

انتهای پیام//

Author

محمدرضا طارمی

مشاهده دیگر مطالب
لینک کوتاه مطلب:
https://namadeghtesad.ir/?p=66158
لینک با موفقیت کپی شد!

اخبار مرتبط

۰ دیدگاه