نماد اقتصاد گزارش میدهد؛
آیا امسال بنزین گران میشود؟
به گزارش نماد اقتصاد، محسن پاک نژاد وزیر نفت امروز در اولین روز کاری خود اعلام کرد که دولت قصد گران کردن بنزین را ندارد و راهکارهای غیرقیمتی با همکاری دیگر سازمانها و وزارتخانهها در دستور کار خواهد بود تا بدون افزایش قیمت بنزین امکان ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف فراهم شود.
در این میان موضوع افزایش قیمت بنزین موافقان و مخالفان زیادی دارد.
مخالفان این امر معتقدند؛ قیمت سوخت در شرایط اقتصادی فعلی اگر تغییر کند، رشد دوباره تورم قطعی است. در خصوص این موضوع باید به گذشته نیم نگاهی داشته باشیم. در اردیبهشت سال ۱۴۰۱، با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم شدیدی گریبان اقتصاد مریض کشور را گرفت و حالا نیز تغییر قیمت بنزین میتواند زمینه را برای ایجاد بحران دوباره مهیا کند.
برای حل بحران ناشی از افزایش قیمت بنزین نیزهیچ یارانه نقدی نمیتواند این تورم را جبران کند، زیرا در شرایط معیشتی فعلی مردم، کل یارانه پرداختی دولت قادر به تامین هزینه یک روز یک خانوار نیست.
بر این اساس دولت سیزدهم با محدود کردن استفاده مردم از کارت سوخت و تعلق گرفتن 40 لیتر بنزین در ماه به هر ماشین توانست به مقدار کمی در کاهش مصرف بنزین موفق باشد.
خواسته موافقان افزایش قیمت بنزین چیست؟
موافقان افزایش قیمت بنزین معتقدند که هزینه تولید بنزین برای دولت بسیار زیاد است و نباید با قیمت کم به دست مصرف کننده برسد.
در حال حاضر بر اساس اخرین گزارش در تیرماه 1403، طبق محاسبات قیمت تمامشده هر لیتر تولید داخلی بنزین بدون در نظر گرفتن ارزش ذاتی نفت، با دلار مبادله و آزاد به ترتیب حدود ۶.۹ و ۸.۳ هزار تومان است.
در سال گذشته ایران ۴ میلیارد و ۱۵ میلیون لیتر بنزین به ارزش ۳ میلیارد و ۱۱ میلیون دلار وارد کرده. بدین ترتیب ارزش هر لیتر بنزین وارداتی ۷۵ سنت و با نرخ ارز مبادله حدود ۳۲.۴ هزار تومان تعیین میشود.
به اعتقاد کارشناسان موافق افزایش قیمت بنزین، در شرایط کنونی مصرف بنزین افزایش یافته و سالانه هر چه سوخت تولید میکنیم، مصرف میشود و باز هم با کسری مواجهیم. در صورتی که اوضاع به همین منوال ادامه یابد، نیاز به واردات افزایش خواهد یافت و ناترازی نیز به تبع آن بیشتر میشود.
تصمیم دولت پزشکیان در خصوص قیمت بنزین
رئیس جمهور دولت چهاردهم تأکید کرده در طی دوران خدمتش شاهد افزایش قیمت بنزین نخواهیم بود و قرار است بنزین یارانهای و به صورت سهمیه در اختیار هر فرد قرار گیرد.
در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای اینکه بنزین را به یک خودرو اختصاص دهند، به هر فرد میزانی از بنزین یارانهای تعلق میگیرد.
اگر فردی بیشتر از سهمیهاش بنزین مصرف میکند باید از بازار آزاد مازاد مصرفیاش را تهیه کند. آن دسته از افرادی که بنزین اضافه دارند میتوانند مازادش را در بازار آزاد به فروش برسانند. به نظر میرسد اختصاص سهمیه به نفر با معیارهای عدالت اجتماعی سازگارتر است.
یگانه بختیاری