برچسب: خودرو

وعده خروج دولت از خودروسازی از قول رئیس جمهور/فیلم

https://namadeghtesad.ir/wp-content/uploads/2025/01/1b1bfe81-016c-419a-8ff8-99198280fab5.mp4

هیوندا و تویوتا کجا خودروسازی ایران کجا!؟

به گزارش نماد اقتصاد، اما چرا این شکل از الگوی توسعه صنعتی در خودروسازی برای این کشورها نجات‌‌بخش بود اما در ایران تنها قشری از ذی‌نفعان را به وجود آورد که در مقابل هرگونه تغییر یا اصلاح ساختار خودروسازی مقاومت جدی دارند؟ نمونه آن نیز مخالفت‌ها با واگذاری سهام خودروسازی است که اخیرا موجی از آن به راه افتاده است.   ژاپن چه کرد؟ داستان موفقیت خودروسازی ژاپن از دهه ۵۰ میلادی شروع شد. تویوتا و نیسان در ابتدا با مهندسی معکوس و همکاری با شرکت‌های آمریکایی، دانش فنی را جذب کردند. دولت ژاپن هوشمندانه از آنها حمایت کرد، اما ... ادامه مطلب

رمز و راز کمبود قطعات مونتاژکاران در بازار !

به گزارش نماد اقتصاد، یازدهم دی ماه سال‌جاری سرپرست معاونت بازرگانی وزارت صمت در نامه‏‏‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، خواستار سهمیه ارزی جدیدی برای واردات لوازم یدکی شد. این درخواست که به نظر می‌رسد از سوی مونتاژکاران و واردکنندگان خودرو پیگیری شده، در شرایطی مطرح است که طبق قانون، واردکنندگان و مونتاژکاران موظف هستند خدمات پس از فروش و تامین قطعات را خود تامین کنند. حال درباره چرایی همزمانی تقریبی حذف ارز نیمایی و مطرح شدن درخواست تخصیص ردیف ارزی برای واردات لوازم یدکی خودرو، دو سناریو قابل طرح است. سناریوی اول از سوی یک کارشناس عنوان شد. وی ... ادامه مطلب

تولید خودروهای هیوندا، نیسان و پروتون و ام جی در مصر

به گزارش نماد اقتصاد، قراردادی نیز برای اعطای نمایندگی انحصاری بین شرکت خودروسازی «المنصور» و شرکت چینی مالک علامت تجاری «ام جی» امضا شد. همچنین قراردادی برای واگذاری قطعه زمینی بر اساس قرارداد اعطای حق بهره برداری، بین وزارت حمل و نقل مصر و شرکت «المنصور» به منظور احداث کارخانه جدید برای تولید خودروهای «ام جی» در شهرک صنعتی «اکتبر» امضا شد. این قراردادها با حضور مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر امضا شد. دولت مصر اخیرا قراردادهایی از این نوع با هدف تولید یا مونتاژ خودرو در این کشور امضا کرده است. هم اکنون خودروهایی با علامت تجاری هیوندای و ... ادامه مطلب

ارز چند نرخی خودرو را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد

به گزارش نماد اقتصاد، امیرحسین کاکایی با بیان اینکه کشور به جایی رسیده است که در برخی مسایل باید تکلیف را روشن کند، افزود: یکی از این مسایل، حل مشکل چند نرخی بودن ارز است که رانت کلانی ایجاد کرده بود بنابراین حذف ارز نیمایی کاری بسیار واجب بود که باید انجام می‌شد. وی با اشاره به اثرگذاری چند نرخی بودن ارز در کالاهای مختلف، ادامه داد: یکی از این اثرات تبدیل خودرو به کالایی سرمایه‌ای است. به ویژه برای محصولات دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا که باعث شده صف‌های طولانی ایجاد شود و برای کسب رانت سنگین اختلاف قیمت ... ادامه مطلب

تاثیر حذف ارز نیمایی و یکسان‌سازی نرخ ارز بر قیمت خودرو

به گزارش نماد اقتصاد، حذف ارز نیمایی توسط وزارت اقتصاد و برنامه یکسان سازی نرخ ارز به منظور حذف رانت‌های کلان ناشی از اختلاف قیمت، این نگرانی را در جامعه ایجاد کرده که احتمال افزایش نرخ محصولات خودروسازان نیز به‌زودی اتفاق می‌افتد. پیگیری‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر علی‌رغم افزایش نرخ مواد اولیه و رسوب افزایش 30 درصدی اخیر قیمت خودروسازان به دلیل حذف ارز نیمایی، برنامه‌ای برای افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات شرکت‌های خودروساز وجود ندارد. این تشویش و نگرانی در شرایطی به اشتباه به مشتریان تزریق شده که خودروسازان خارج از ضوابط شورای رقابت و محاسبات نهادهای نظارتی و ... ادامه مطلب

مردودی ۴۰ درصد از خودروهای سایپا و ۲۰ درصد از ایران خودرو در معاینه فنی

به گزارش نماد اقتصاد، ۴۰  درصد از خودروهای سایپا و ۲۰ درصد از خودروهای ایران خودرو در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی مردود می‌شوند. این موضوع باعث نگرانی‌هایی جدی درباره کیفیت خودروهای داخلی و استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی آن‌ها شده است. به گزارش نماد اقتصاد، در یک برنامه زنده تلویزیونی، یک افشاگری مهم درباره وضعیت معاینه فنی خودروهای تولیدی دو غول خودروسازی ایران، یعنی سایپا و ایران خودرو، مطرح شد. محمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد بالایی از خودروهای تولیدی این دو شرکت در ... ادامه مطلب

۶۰ درصد از خودروهای جدید تولید داخل در معاینه فنی مردود می‌شوند

به گزارش خبرنگار نماد اقتصاد، طبق گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، ۶۰ درصد از خودروهای جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی مردود می‌شوند. این آمار نشان‌دهنده وجود مشکلات جدی در کیفیت برخی خودروهای تولید داخل است، حتی برای خودروهایی که به تازگی تولید شده‌اند و هنوز به سن معاینه فنی نرسیده‌اند. سیدمحمدمهدی میرزایی قمی در گفت‌وگویی با اشاره به این موضوع افزود که امسال ۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی غیرمشمول معاینه فنی به مراکز معاینه مراجعه کرده‌اند که از این تعداد، ۲۰ درصد به دلیل نقص فنی مردود شدند. به گفته او، اگرچه خودروهای زیر چهار ... ادامه مطلب