تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
کد خبر : 7706

بازخوانی فراز و نشیب یک تصمیم؛

مخالف اصلی واردات خودروهای کارکرده کیست؟/ چه نهادی مانع ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده است؟

مخالف اصلی واردات خودروهای کارکرده کیست؟/ چه نهادی مانع ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده است؟
قریب به یکسال است که موضوع واردات خودروهای کارکرده بصورت جدی مطرح شده و در جریان رفت‌و برگشت‌ها، در نهایت پس از گذشت بالغ بر ۱۱ ماه از ارائه مجوز به دولت و بیش از ۹ ماه از ابلاغ بخش مربوط به واردات خودروهای کارکرده درقانون ساماندهی صنعت خودرو "جهت اجرا" می‌گذرد اما هنوز آیین‌نامه آن ابلاغ نشده و بلاتکلیف است؛ در حقیقت باتوجه به اینکه وزارت صمت خود را مسئول ابلاغ نمی‌داند و بر نقش اجرایی خود تاکید دارد، مشخص نیست که این آیین‌نامه، دقیقا کجا گیر کرده است؛ این درحالیست موضوع مخالفت نهادهای بالادستی نیز تکذیب شده است.

به گزارش نماد اقتصاد، چندی پس از بازگشایی درهای کشور به روی خودروهای خارجی پس از وقفه‌ای پنج ساله (در دی ماه 1401)، موضوع  آزادسازی واردات خودروهای کارکرده مطرح شد تا هدف کمک به ساماندهی بازار خودرو را دنبال کند و در واقع قشر بیشتری از مردم بتوانند صاحبان خودروهای خارجی با قیمت مناسب‌تر باشند و بدین ترتیب بخشی از تقاضای مازاد بر عرضه در بازار خودرو، از این محل پاسخ داده شود.

برای نخستین بار ۱۰ بهمن ماه 1401 بود که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن اعلام خبر تصویب واردات خودروهای کارکرده، موافقت این کمیسیون با واردات خودروهای کارکرده با عمر پنج تا هشت سال را اعلام کرد.

به دنبال آن، دیگر نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون صنایع نیز این اقدام را مثبت دانسته و معتقد بودند باتوجه  به اینکه قیمت خودروهای خارجی کارکرده، ارزان‌تر است و قابلیت واردات با حجم بالا را هم دارد، می‌تواند تحولی در بازار به وجود آورد و بخش قابل توجهی از تقاضای انباشته در بازار خودرو را پاسخ داده و تعادل را به این بازار برگرداند.

اما در مقابل برخی فعالان صنعت خودرو و بیشتر، قطعه‌سازان کشور بر نکاتِ منفی واردات خودروهای کارکرده و عدم استاندارد مشخص این خودروها تاکید داشته و معتقد بودند که منطقی نیست که کشوری با این میزان دارایی و منابع بخواهد سراغ خودروهای کارکرده‌ برود؛ چراکه این خودروها از نظر وضعیت استاندارد، تکلیف روشنی نداشته و حتی سازمان استاندارد نیز نمی‌تواند در مورد آن‌ها نظر داده و ورود کند و تعهدی در مورد کیفیت آن‌ها وجود ندارد. این درحالیست که بازار لوازم یدکی و خدمات پس از فروش را نیز در اختیار دست چندم‌های خارجی قرار خواهیم داد و با چالش‌های متعددی روبرو خواهیم شد.

این درحالی بود که همان اواسط بهمن ماه سال ۱۴۰۱، کمیسیون تلفیق پیرامون مجوز واردات خودروهای کارکرده، در مصوبه ای وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرد تا نسبت به واردات خودروهای سواری کار کرده با عمر کمتر از پنج سال در سال ۱۴۰۲ اقدام کند‌؛ اما این تکلیف، پای برخی خودروسازان به راهروهای مجلس را باز کرد.

پس از آن، در پیگیری جدی کمیسیون تلفیق، کمیسیون صنایع و همراهی دیگر نمایندگان مجلس، تلاش ‌شد تا واردات خودروهای کارکرده خارجی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گنجانده شود؛ برهمین اساس ۱۳ اسفند ماه 1401 بود که نمایندگان مجلس در مصوبه ای به وزارت صمت مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر پنج سال را دادند.

پس از آن، باوجود اینکه کمیسیون تلفیق با واردات انواع خودروهای سبک و سنگین با عمر حداکثر پنج سال موافقت کرد و این موضوع مصوب شده بود تا در کنار واردات خودروهای نو، کمکی بر تنظیم‌گری بازار خودروی داخل باشد؛ اما در یکی از جلسات علنی مجلس در اسفند ماه ۱۴۰۱ “عبارت خودروهای سواری از متن مصوبه بند ۷ ص تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۲، واردات خودروهای کارکرده حذف و منتفی اعلام شد”.

در توضیح این موضوع، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در جلسه علنی ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲، اعلام کرد این مصوبه  مورد ایراد شورای نگهبان قرار نگرفت اما به دلیل ایراد هیات عالی نظارت مجمع تشخیص، از لایحه بودجه حذف شد.

به دنبال این موضوع برخی نمایندگان مجلس در صفحات شخصی خود در فضای مجازی قلم بر انتقاد زدند؛ احمد امیرآبادی فراهانی -عضو هیات رییسه مجلس- اما موضوع را به نحو دیگری بیان کرد و در توییتر خود نوشت: “برخی از اعضای هیت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت مانع اصلی “واردات خودرو” هستند. مجلس، شفافیت آرا نمایندگان و قوای مختلف را تصویب و برآن اصرار نموده و به مجمع تشخیص فرستاده تا شفافیت رای اعضای مجمع مشخص شود. اگر رای اعضای مجمع شفاف شود مخالفین واردات خودرو شناسایی می‌شوند.”

این موضوع در حد اظهارنظرهای کارشناسی ادامه داشت تا اینکه سیدرضا فاطمی‌امین (وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت) در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که همچنان واردات خودروهای کارکرده در دستور کار است و پس از آن، طرح پیشنهادی وزارت صمت برای واردات خودروهای کارکرده و ارائه لایحه‌ای دو فوریتی برای الحاق به قانون ساماندهی صنعت خودرو به دولت ارائه شد.

در پیشنهاد وزارت صمت به هر شخص حقیقی این امکان داده می‌شد که بدون داشتن کارت بازرگانی، نسبت به واردات خودرو اقدام کند؛ اما  خودرویی که وارد می‌شود بایستی تابع قوانین گمرک بوده و استاندارد سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را پاس کند.

در نهایت نیز ۳۰ فروردین ماه سال گذشته (۱۴۰۲)،لایحه دو فوریتی واردات خودرو کارکرده در دولت تصویب و مقرر شد به سرعت به مجلس ارسال شود.

نکته اما این بود که در لایحه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت که با توجه به حذف مجوز واردات این خودروها در بودجه ۱۴۰۲ و با قید دو فوریت از سوی دولت، تقدیم مجلس شد،  مواردی نظیر انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودرو کارکرده از قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب سال ۱۴۰۱ حذف شده بود. همچنین تاکید شد امکان استفاده از استانداردهای کشور مبداء برای خودروهای وارداتی کارکرده با تایید سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست کشور قابل پذیرش باشد.

چندی بعد اما موضوع استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین به‌عنوان سکاندار وزارت صمت مطرح شد که در نهایت استیضاح صورت گرفت اما تغییر سکاندار این وزارتخانه، موضوع پیگیری واردات خودروهای کارکرده را کمرنگ نکرد؛ چراکه اصل موضوع در بدنه کلی دولت و مجلس در حال بحث، بررسی و وقوع بود.

حدود یک ماه پس از تصویب لایحه دو فوریتی خودروهای وارداتی و صدور اجازه واردات خودروهای کارکرده به دولت، محمدباقر قالیباف-رئیس مجلس شورای اسلامی- در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن اشاره به موضوع واردات و تاکید بر اینکه دولت در امور واردات خودرو بایستی تعجیل کند، اظهار کرد: در آیین‌نامه تعریف شده برای واردات خودرو نیز ما معتقد بودیم که دولت می‌توانست واردات خودروی دست دوم هم داشته باشد؛ اگر دولت از ما سوال می‌کرد، اعتقاد ما بر این بود که تفاوتی برای واردات خودروهای دست دوم و کارکرده وجود نداشت؛ البته واردات خودروی دست دوم شرایطی نظیر عمر خودرو، خدمات، چگونگی واردات و… هم دارد.

در همین راستا، بلافاصله سخنگوی دولت در حاشیه جلسه ۱۰ خردا ماه ۱۴۰۲ هیئت دولت، از استقبال دولت نسبت به اظهارات رئیس مجلس در زمینه این‌که منعی برای واردات خودروهای کارکرده وجود ندارد، خبر داد و اعلام کرد: لایحه دوفوریت واردات خودرو، بعد از اعلام مکتوب موافقت ریاست مجلس اجرا می‌شود؛ این واردات در چارچوبی که در لایحه مشخص شده انجام خواهد شد. منتظر هستیم نظر رئیس مجلس مبنی بر عدم مغایرت آیین‌نامه واردات با قانون ساماندهی صنعت خودرو نیست، به صورت مکتوب به دولت ابلاغ شود.

بدین ترتیب گمانه‌زنی‌ها بر این بود که با لازم الاعتبار شدن آیین‌نامه، به زودی‌ (پس از این اظهارنظرها) می‌توان شاهد ورود خودروهای کارکرده از مناطق آزاد بود.

سرعت در پیگیری این موضوع اوایل خوب بود؛ بگونه‌ای که در همان خردادماه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو موافقت کرده و این لایحه تصویب شد؛ اما برای ابلاغ، تایید شورای نگهبان را هم لازم داشت.

برهمین اساس، مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان به بررسی لایحه «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» پرداخته و تبادل نظر کردند؛ اما هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، مصوبه مجلس برای واردات خودروهای کارکرده را مغایر با سیاست‌های کلی دانست.

اما، ۲۴ تیر ماه سخنگوی شورای رقابت، از تایید لایحه واردات خودروهای کارکرده در این شورا خبر داد و گفت: لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب جلسه ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، در جلسه مورخ ۱۴/ ۰۴/ ۱۴۰۲ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد؛ براین اساس مصوبه واردات خودروهای کارکرده، توسط شورای نگهبان هم تایید شد.

برهمین اساس با تایید و موافقت نهادهای ذی‌ربط، ۳۰ تیر ماه سال گذشته، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را جهت اجرا ابلاغ کرد تا واردات خودروهای کارکرده امری حتمی و قطعی باشد.

یکماه بعد، ۳۰ مرداد ماه،  آیین‌نامه اجرایی واردات انواع خودروهای کارکرده غیر سواری ) کامیون، کشنده، اتوبوس، مینی‌بوس و ون) با عمر کمتر از پنج سال ابلاغ شد اما بازهم خبری از آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده سواری نبود.

این موضوعی تاکنون نیز به سرانجام نرسیده و درحالیکه نزدیک به یکسال از زمان “صدور و ارائه مجوز به دولت برای واردات خودروهای کارکرده به کشور” و حدود ۹ ماه هم از “ابلاغ قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده، جهت اجرا” می‌گذرد، هنوز این آیین‌نامه و دستورالعملی برای واردات خودروهای کارکرده به کشور وجود ندارد.

البته، گفتنی است که هشتم مهر ماه ۱۴۰۲، معاون صنایع حمل‌ونقل وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت (منوچهر منطقی) در نامه‌ای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دفتر هیات دولت، پیش‌نویسی اصلاحی برای آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده ارسال کرد؛ پس از آن در ۱۷ مهر ماه، همین پیش‌نویس مشمول تغییراتی توسط دولت شد که براساس آن، چهار بند تغییر یافت.

تا آبان ماه ۱۴۰۲، خبر تازه‌ای از واردات خودروهای کارکرده و آیین‌نامه مربوط به آن نبود اما در اواسط آبان ماه، سخنگوی دولت اعلام کرد که “آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در کارگروهی در حال بررسی است تا نهایی شده و در دستور کار جلسات هیئت دولت قرار بگیرد.”

اما بازهم خبری از آیین‌نامه نهایی نبود؛ درحالیکه برخی نمایندگان مجلس، تعلل در واردات خودروهای کارکرده و البته نو را به دلیل مسائل ارزی عنوان می‌کردند و معتقد بودند که عدم تخصیص ارز برای واردات خودروهای نو و کارکرده، دو سالی است واردات خودروها را به عنوان یک مسائله اصلی کشور، معطل کرده و از سوی بانک مرکزی دائم بهانه‌جویی می‌شود، ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲، عباس علی‌آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در حاشیه مراسمی اظهار کرد: مشکلی در تامین ارز واردات خودروها نیست؛ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در دولت تصویب شده و هیئت دولت باید آن را ابلاغ کند؛ در حقیقت وزارت صمت، ابلاغ‌کننده نیست.

بطور دقیق‌تر می‌توان گفت که در تاریخ فوق‌الذکر، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه اتواکسپو تهران، در رابطه با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و زمان ابلاغ آن تصریح کرد: ابلاغیه واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد آماده شده و طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. آیین‌نامه (کلی) واردات خودروهای کارکرده نیز مصوب شده و دولت بایستی ابلاغ کند؛ مسئولیت این کار به عهده من نیست و وزارت صمت ابلاغ کننده نیست. علت این تاخیر در ابلاغ را هم از خودشان بپرسید.

این تاخیر در نهایی شدن آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده و ابلاغ آن، تابه‌کنون نیز ادامه داشته است؛ اما از اواخر فروردین ماه، دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است و در پی آن، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن اشاره به دیدن شدن واردات خودروهای کارکرده در قانون بودجه سال جاری، تصریح کرد: در حال بازبینی در آیین نامه واردات خودروهای کارکرده با کمک نمایندگان مجلس و همکاران وزارت صمت در بخش‌های تخصصی هستیم تا واردات این خودروها با کمترین عارضه و مشکل انجام شود.

واردات خودروها طبق برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی‌ها صورت گرفت

در نهایت اما علی بهادری جهرمی- سخنگوی دولت در نشست روز چهارم اردیبهشت ماه خود، ضمن تاکید بر اینکه واردات خودرو براساس اولویت‌بندی طبق نیاز کشور پس از حدود پنج سال توقف کامل از واردات خودرو از مسیر و شیوه‌ای، در دولت سیزدهم اجرایی شده است، گفت: دولت سیزدهم به منظور اصلاح و ساماندهی بازار خودرو، سلسله اقدامات اصلاحی در دستور کار قرار دارد که در وهله‌ اول، اولویت با اصلاح نظام تولید و توزیع خودرو در داخل بود. به موازات این محور، دولت آزادسازی واردات خودروها را طبیعتا بصورت برنامه‌ریزی شده و زمان‌بندی شده در دستور کار قرار داد. در مرحله‌ اول واردات خودروهای نو در دستور کار دولت قرار گرفت، آیین‌نامه آن نگاشته و تصویب و واردات خودروهای نو آغاز شد.

وی افزود: سپس در مرحله‌ دوم، اولویت در خصوص واردات خودروهای حمل‌ونقل عمومی نظیر اتوبوس، مینی‌بوس و… قرار گرفت. سپس واردات خودروهای کشنده، کامیون کارکرده اولویت قرار گرفت و آیین‌نامه آن مصوب و کار واردات آن‌ها آغاز شد؛ در مرحله آخر نوبت به سواری‌های کارکرده رسید.

بهادری جهرمی اعلام کرد: برای واردات خودروها سواری کارکرده، دولت کارگروهی را برای بررسی ابعاد و زوایای فنی، ارز، استانداردی و… تشکیل داد. طبق تصمیم‌گیری این کارگروه که در دولت نیز نهایی شد، مقرر شده است که در وهله‌ی اول، واردات خودروهای سواری کارکرده را از مناطق آزاد داشته باشیم.

براین اساس پس از همه‌ی این رفت‌وآمدها و بررسی‌ها و موافقت و مخالفت‌ها هنوز آیین‌نامه‌یا برای واردات خوردوهای کارکرده وجود ندارد و بایستی منتظر ماند تا این آیین‌نامه چه زمانی ابلاغ و به چه صورت اجرایی خواهد شد یا بطور کلی، تصمیم برای آن جدی است یا خیر.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود