توسعه سبد محصولات برای ارتقای سهم صادراتی جهان فولاد سیرجان
به گزارش نماد اقتصاد، شرکت جهان فولاد سیرجان سال ۱۴۰۲ را پس از تغییرات مدیریتی در ۱۴۰۱، با کارنامهای درخشان به پایان رساند. این مجموعه در سالی که گذشته بر قسمت فروش داخلی و خارجی متمرکز شد تا با رشد در این بخش به سوددهی و تامین سرمایه برای اجرای طرحهای توسعهای خود دست پیدا کند.
بی شک تمرکز بر فروش صادراتی در کنار تامین نیاز داخلی میتواند سوددهی شرکتهای فولادی را افزایش داده و حضور آنها در بازارهای خارجی را پایدار کند. اما بی تردید لازمه تحقق این موضوع ارتقای کمی و کیفی تولیدات در هر مجموعهای از جمله مجموعه جهان فولاد سیرجان است.
آمارها نشان میدهد، ارزش صادرات مستقیم این شرکت در سال ۱۴۰۲ به ۱۸۰۰ میلیارد تومان رسید که حاکی از جهش ۴۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ است.
یکی از اصلیترین دلایل این رشد ۴۲ درصدی، نگاه صادراتمحور است که در این مجموعه شکل گرفته است و باعث شده تا تولیدات صادراتمحور شوند. نگاه صادراتمحور در جهان فولاد سیرجان تاثیر مستقیم بر کیفیت محصولات تولیدی داشته و این مجموعه برای حفظ مشتریان خود تلاش میکند تا محصولی با کیفیت را وارد بازارهای جهانی کند.
فراموش نکنیم هرچند عرضه پایدار به بازار یکی از الزامات موفقیت در بازار صادراتی است، اما بالا بودن کیفیت محصول تولیدی از دیگر فاکتورهای موفقیت در بازارهای صادراتی محسوب میشود که حالا این رشد ۴۲ درصدی حاکی از برنامه ریزیهایی است که در این زمینه نیز انجام گرفته است.
اما در ادامه و برای سال ۱۴۰۳، باید این مجموعه با همین دست فرمان حرکت کرده علاوه بر حفظ سهم صادراتی خود به سراغ ارتقای آن رفته که مستلزم افزایش تولید و همچنین بازاریابی بیشتر در سطح بینالملل است.
البته یکی از نکات مهم در این زمینه تمرکز بر تولید محصولاتی با قابلیت صادراتی بیشتر است که این رشد نشان میدهد، جهان فولاد سیرجان بر این بخش متمرکز شده است.
صادرات محصولاتی از جمله آهن اسفنجی و شمش بیلت، پس از تامین نیاز داخلی میتواند بر در آمدهای این مجموعه بیفزاید، اما شاید اصلیترین موضوع برای موفقیتهای صادراتی، تمرکز بر صادرات محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر است.
با چنین سیاستی جهان فولاد سیرجان میتواند درآمدهای صادراتی خود را افزایش داده و سود سهام خود را ارتقا دهد. محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر، یعنی تولید محصولاتی مطابق با اشتهای بازارهای جهانی. به عنوان مثال شاید به جای تمرکز بر تولید و صادرات شمش فولاد باید به سمت تولید فولادهای آلیاژی رفت که علاوه بر قیمت بالا، کاربردی بیش از شمش فولادی در بازارهای جهانی دارند.
حال باید دید این مجموعه برای سال ۱۴۰۳ برای افزایش رشد ۴۲ درصدی خود در حوزه صادرات چه برنامه ریزی داشته و در حوزه توسعه سبد محصولات از چه سیاستی استفاده میکند.
بدون شک توسعه سبد محصولات میتواند در افزایش درآمدهای صادراتی موثر باشد، اما تامین مواد اولیه و همچنین تامین انرژی مورد نیاز تولید از موارد مهمی است که باید در برنامهریزیهای جهان فولاد سیرجان به آن توجه ویژه شود.