سیاوشی، عضو سابق کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:
حدود ۷۵ درصد از سهم راهآهن متعلق به حوزه معادن و فولاد است
به گزارش نماد اقتصاد، محمد سیاوشی، عضو سابق کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت حملونقل ریلی کشور و حمل بار گفت: در شرایط مناسبی به سر نمیبریم و نسبت به سال گذشته آمار حمل بار بهمراتب پایینتر است، مهمترین دلیل هم کمبود شدید لکوموتیو و یا بهاصطلاح راهآهنیها نیروی کشش است که فعلاً ساختار راهآهن با آن درگیر است.
سیاوشی در خصوص نیاز کشور به واردات لکوموتیو و وجود مخالفتها با این موضوع گفت: شرکت مپنا بهعنوان سازنده لکوموتیو اعتقاد دارد که توانمندی ساخت را دارد و راهآهن هم در این زمینه موضع خاص خودش را دارد.
وی در مورد چالشهای موجود در صنعت حملونقل ریلی گفت: ما در سه بخش خط، واگن و لکوموتیو مشکل داریم، توسعه هرکدام از اینها بهتنهایی کفایت نمیکند و ما باید از سهگانه خط، واگن و لکوموتیو بهصورت هماهنگ استفاده کنیم و بهرهوری به سمت چشمههای بار برود.
عضو سابق کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: متأسفانه ما در کشور ریل پایه نیستیم و جاده پایه هستیم، امروز حدود ۸ درصد از كل بار كشور روي ريل قرار گرفته و ۹۲ درصد سهم جاده است و این نشاندهنده این است که بخش ریلی اساساً سهم و وزنی در حوزه لجستیک کشور نداشته و اصلان توان رقابت و برابری با جاده را هم ندارد، به دلیل اینکه شبکه ریلی در تمام کشور وجود ندارد و همچنین از واگن مناسب و موردنیاز برخوردار نیستیم. چیزی حدود ۱۴هزار كيلومتر ریل، حدود ۲۹ هزار واگن و حدود ۲۰۰ دستگاه لکوموتیو گرم و بهاصطلاح فعال در کل کشور داریم.
محمد سیاوشی در خصوص ملزومات توسعه در حوزه ریلی گفت: با وضعیت موجود شرکت راهآهن، عدم اتصال راهآهن به چشمههای بار، عدم توسعه راهآهن تمام استانهای کشور، نبود واگن موردنیاز و کمبود شدید لکوموتیو، ما اساس در وضعیت موجود ماندهایم، توسعه که جای خود دارد. زمانی میتوانیم از توسعه صحبت کنیم که کفاف وضعیت موجود را داشته باشیم و بعد به سمت افزایش سهم خود برویم.
وی تصریح کرد: بنابراین در شرایطی که ما در وضعیت بحران قرار داریم و توانایی پاسخگویی به وضع موجود را نداریم و نهتنها رشدی نداشتهایم که افت هم کردهایم، نمیتوانیم از توسعه صحبت کنیم و پلن توسعهای بدهیم، باید پلن اصلاح وضع موجود را ارائه دهیم.
این کارشناس حوزه حملونقل ریلی گفت: در حال حاضر بار ریلی چندین برابر سهم ریلی است، یعنی هرچقدر حملونقل ریلی را توسعه دهیم، باز بار موجود کفاف میدهد. بار معادن و کارخانههایی مانند فولاد وجود دارد و همانطور که میدانید حدود ۷۵ درصد از سهم راهآهن متعلق به حوزه معادن و فولاد است.