تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
کد خبر : 4405

کسب رکوردی جدید در مجتمع بندری كاسپین منطقه آزاد انزلی | 5 کشتی با حجم 13 هزار تن در 24 ساعت تخلیه و بارگیری شد

کسب رکوردی جدید در مجتمع بندری كاسپین منطقه آزاد انزلی | 5 کشتی با حجم 13 هزار تن در 24 ساعت تخلیه و بارگیری شد
از تاریخ 13 لغایت 14 بهمن‌ماه جاری، مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی موفق به کسب حد نصاب جدید در خدمات رسانی به کشتی های تجاری رسید و براین اساس ظرف 24 ساعت کاری، کالاهای 5 کشتی با حجم 13 هزار تن در این بندر تخلیه شد.

به گزارش نماد اقتصاد، براین اساس از مجموع 5 شنارو تخلیه و بارگیری شده در مجتمع بندری کاسپین 3 کشتی جنرال گارکو، یک شناور تانکر روغن خام خوراکی و یک فروند کشتی کانتینری بود که از این میزان 8336 تن کالای اساسی و مواد اولیه واحدهای تولیدی-صنعتی تخلیه و 4632 تن کالا جهت صادرات به کشورهای حاشیه دریای کاسپین بارگیری شد.

بنابراین گزارش در راستای تأمین مواد اولیه مصرفی کارخانجات داخلی کالاهای وارداتی به اسکله‌های مجتمع بندری کاسپین شامل روغن خام خوراکی، ذرت و جو و همچنین لوازم یدکی بوده و در عین حال سبد کالاهای صادر شده نیز مشتمل بر مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی (سنگ گرانیت، سنگ تراورن،گرانول، کاشی و آجر نسوز، کامپونت، پلی اتیلن، کربنات کلسیم، کیسه خالی)، پودر نمک و نمک کلوخه ای بود که به بازارهای مصرف کشورهای حاشیه دریای کاسپین و اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر شدند.

از نکات جالب توجه حد نصاب به دست آمده توسط مجتمع بندری کاسپین تقارن زمانی این رکورد با افتتاح قریب الوقوع طرح اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری است که در آینده نزدیک با وصل شدن به شبکه ریل داخلی نه تنها شاهد متصل گردیدن دو دریای شمالی و جنوبی ایران به یکدیگر خواهیم بود؛ بلکه مهمترین زیرساخت فعال سازی کریدور شمال جنوب تکمیل شده و زمینه مناسب برای توسعه همکاری های اقتصادی اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فرآهم می شود.

گفتنی است توسعه زیرساخت‌های بندری و ایفای نقش بیشتر در دیپلماسی اقتصادی و ترانزیت بین‌المللی از سوی بنادر انزلی و کاسپین به عنوان دو بندر محدوده این منطقه با هم‌افزایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی بوده که در سال‌های اخیر موجبات شکوفایی تجارت از طریق بنادر گیلان را پدیدار ساخته و این دو بندر با بهره‌مندی از مزیت‌های رقابتی قانونی مناطق آزاد نقش ویژه‌ای در توسعه مناسبات تجاری کشورمان با اوراسیا و نیز فعالسازی کریدور شمال جنوب با استفاده از حمل و نقل ترکیبی ایفا نموده اند.