تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر : 31439

رئیس کمیسیون عمران مجلس: ترکیب حمایت از تولید داخل و واردات؛ راهکار نوسازی ناوگان دریایی ایران

رئیس کمیسیون عمران مجلس: ترکیب حمایت از تولید داخل و واردات؛ راهکار نوسازی ناوگان دریایی ایران
محمدرضا رضایی کوچی؛ درباره مصوبه شورای عالی صنایع دریایی گفت که این تصمیم به‌ویژه در راستای سیاست‌های اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است و نیازمند پیگیری جدی است.

تهدید فرسودگی ناوگان دریایی

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار نماد اقتصاد به تهدیدات ناشی از افزایش سن ناوگان دریایی کشور اشاره و تأکید کرد که کاهش سن این ناوگان، طبق مصوبه شورای عالی صنایع دریایی، یک ضرورت است.

وی گفت: «تحولات در ناوگان دریایی و تجهیزات بندری با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و امروزه در بنادر جهان کشتی‌هایی با عمر بالا و فرسوده اجازه پهلوگیری ندارند. بنابراین، افزایش سن ناوگان دریایی ایران تهدیدی جدی محسوب می‌شود.»

رضایی کوچی افزود: «در این راستا، باید توجه ویژه‌ای به خرید کشتی‌ها از شرکت‌های خارجی صورت گیرد، به ویژه در زمینه کالاهای استراتژیک مانند کشتی‌های اقیانوس‌پیما، ماشین‌آلات راهداری و واگن‌ها. در این بخش‌ها نیاز انباشته‌ای در کشور وجود دارد و اگر این نیازها به مرور افزایش یابند، اقتصاد کشور آسیب خواهد دید.»

ضرورت ترکیب واردات و تولید داخل

وی بر لزوم استفاده از توان داخلی برای تولید کشتی و تجهیزات تاکید کرد و گفت: «بارها اعلام کرده‌ایم که از هر مقدار توان شرکت‌های داخلی برای تولیدات در بخش‌های مختلف، از جمله کشتی و واگن استفاده خواهیم کرد؛ اما برای تامین نیازهای باقی‌مانده، باید امکان واردات از شرکت‌های خارجی نیز فراهم شود. استفاده تنها از تولیدات داخلی نباید مانع از توسعه کشور شود.»

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: «فرسودگی ناوگان، به ویژه در حمل و نقل دریایی و ریلی، در نهایت باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل خواهد شد. برخی اصرار دارند که تمام نیازها باید توسط تولید داخل تأمین شود، اما واقعیت این است که ظرفیت تولید داخل نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از نیاز باشد.»

ناوگان دریایی ایران

رضایی کوچی درباره توان شرکت‌های کشتی‌سازی داخلی گفت: «توان شرکت‌های داخلی در ساخت انواع کشتی‌ها قابل انکار نیست و ما از هر تعداد کشتی که این شرکت‌ها بسازند، استفاده خواهیم کرد. اولویت ما هم خرید و سفارش کشتی از شرکت‌های داخلی است؛ اما باید اجازه داده شود که در کنار استفاده از تولیدات داخلی، واردات نیز انجام شود تا در زمان کمتری به استانداردهای ناوگان حمل و نقل برسیم.»

وی افزود: «ترکیب حمایت از تولید داخل و واردات می‌تواند رقابتی سالم ایجاد کند. اگر تنها سفارشات به تولید داخل محدود شود، تولیدکننده داخلی احساس می‌کند که رقیبی ندارد و در نتیجه ممکن است کیفیت یا قیمت را به نفع خود تغییر دهد.»

پیگیری مصوبه کاهش سن ناوگان دریایی

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «ناوگان دریایی کشور نیاز جدی به نوسازی دارد. باید کشتی‌هایی با فناوری روز دنیا داشته باشیم. تمام دستگاه‌ها باید از تولید داخلی حمایت کنند، اما این حمایت نباید به توسعه کشور آسیب بزند. باید تعادلی میان حمایت از تولید داخل و واردات ایجاد شود تا در نهایت سن ناوگان حمل و نقل کاهش یابد.»

وی همچنین به مصوبه شورای عالی صنایع دریایی اشاره کرد و گفت: «این مصوبه که کاهش سن ناوگان دریایی به کمتر از 10 سال را هدف قرار داده است، به تأکید مرحوم آیت‌الله رییسی، رئیس جمهور شهید کشورمان، مورد پیگیری کمیسیون عمران مجلس قرار دارد و اجرای آن اهمیت زیادی دارد.»

نوسازی ناوگان دریایی کشور الزام توسعه پایدار

در این گفت‌وگو، رضایی کوچی با تأکید بر اهمیت نوسازی ناوگان دریایی و کاهش سن کشتی‌ها به کمتر از 10 سال، به لزوم استفاده از ظرفیت‌های داخلی و خارجی به‌طور همزمان برای دستیابی به این هدف اشاره کرد و تأکید نمود که این گام ضروری برای حفظ رقابت‌پذیری کشور در تجارت جهانی و الزام توسعه پایدار است.

انتهای پیام

خبر پیشنهادی:  افتتاح سیزدهمین نمایشگاه جامع صنایع دریایی کیش
نوسازی ناوگان دریایی ایران