معافیت خودروهای وارداتی هیبریدی از افزایش تعرفه 100 درصدی
![معافیت خودروهای وارداتی هیبریدی از افزایش تعرفه 100 درصدی معافیت خودروهای وارداتی هیبریدی از افزایش تعرفه 100 درصدی](https://namadeghtesad.ir/wp-content/uploads/2025/01/واردات-خودرو-620x370.jpg)
به گزارش نماد اقتصاد، محسن زنگنه نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا تغییر تعرفه خودروهای وارداتی از ۶۰ به ۱۰۰ درصد تاثیری بر خودروهای هیبریدی و برقی دارد یا خیر، گفت: خودروهای هیبریدی قانون خاص دارند، به این معنا که آن ۱۰۰ درصد برای هیبریدیها نیست و همان تعرفههای تعیینشده قبلی مورد نظر خواهد بود.
وی همچنین در خصوص اینکه افزایش تعرفه و کاهش سقف واردات از ۳.۳ میلیارد دلار مورد تعیین مجلس به ۲ میلیارد تومان مورد نظر دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد ایرادی بود که از سوی هیئت عالی نظارت گرفته شده بود. این ایراد تنها در خصوص رقم بود. یعنی رقم سه میلیارد و سیصد میلیون یورو که هیئت عالی نظارت معتقد بود این رقم زیاد است و ممکن است در شرایط فعلی برای تأمین سایر نیازهای ارزی کشور مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین، این رقم را مغایر با یکی دو مورد از سیاستهای کلی تشخیص داده و به مجمع ارجاع داد. اما در مورد میزان تعرفه، نه هیئت عالی نظارت و نه شورای نگهبان در دورهای قبل ایرادی نگرفته بودند و هیچ ابهامی وجود نداشت.
زنگنه با تاکید بر این که نظر کارشناسی ما این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید به تغییر مصوبه مجلس ورود میکرد، چرا که هیچ ایرادی بر آن گرفته نشده بود، گفت: بر اساس قانون، هیئت عالی نظارت ایراد میگیرد و شورای نگهبان آن را در اختیار مجلس قرار میدهد. اگر مجلس بر نظر قبلی خود اصرار کند، شورای نگهبان موضوع را به مجمع ارجاع میدهد. بنابراین، مجمع صلاحیت ورود به مواردی را دارد که شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت از طریق شورای نگهبان به مجلس اعلام کردهاند. اگر شورای نگهبان مصوبه مجلس را اصراری بداند و مجلس تغییری در آن ایجاد نکند و بر مصوبه خود اصرار کند، در این صورت موضوع به مجمع بازگردانده میشود تا بررسی شود که آیا این موضوع غیرقانونی است یا خیر.
افزایش تعرفه با اصرار سازمان برنامه و بودجه
وی در ادامه گفت: مجمع این صلاحیت را ندارد که مستقیماً به بندها ورود کند و تصمیم بگیرد. پس از اینکه مصوبه مجلس برای ۳.۳ میلیارد دلار واردات خودرو رأی نیاورد، ۲ میلیارد دلار دولت رأیگیری شد و رأی آورد. پس از آن، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که با توجه به اینکه اکنون این دو میلیارد تصویب شده و تعرفه نیز ۶۰ درصد است، بخش عمدهای از منابع ما از دست میرود و درخواست کرد که تعرفه ۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد بازگردد. در آنجا ما اعتراض کردیم و کمیسیون تلفیق، رئیس مجلس و خود رئیس مجمع نیز این موضوع را نپذیرفتند و گفتند که چون ایرادی گرفته نشده است، نمیتوانیم وارد آن بخش شویم.
مجمع صلاحیت ورود به مصوبه واردات خودرو را نداشت
در نهایت، به دلیل اعتراضات مکرر دولت و همراهی برخی از اعضای مجمع، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گرفت که ابتدا اصل ورود مجمع به این موضوع را رأیگیری کند که البته رأی آورد، هرچند رأی مرزی بود. سپس تعرفه ۱۰۰ درصد را به رأی گذاشتند که مجمع نیز به آن رأی داد. از نظر ما، واقعاً مجمع صلاحیت ورود به مصوباتی که اصراری نیستند و شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت قبلاً بر آنها ایرادی نگرفتهاند، را ندارد. اما مجمع دیروز این کار را انجام داد. حالا این موضوع را باید حقوقدانها بررسی کنند. اگر این رویه تکرار شود، عملاً قانونگذاری در مجلس تضعیف خواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر قرار بر این باشد که هر مصوبهای که منابع دولت را کاهش میدهد، در مجمع تصمیمگیری شود، مثلاً ممکن است مجلس مصوبهای برای افزایش یارانهها تصویب کند که این موضوع مصارف دولت را افزایش میدهد. سپس مجمع نیز رأی دهد و بگوید که حالا که اینگونه شده است، باید مالیاتها را افزایش دهیم تا آن را تأمین کنیم. این دیگر کار مجلس و دولت است.
انتهای پیام
منبع: تسنیم
![](https://namadeghtesad.ir/wp-content/uploads/2024/05/65fefa0bae2d8.jpg)