هدایت‌الله خادمی: برای خودکفایی در صنعت خودرو شرکت‌هایی مانند کروز باید خصوصی شوند

به گزارش نماد اقتصاد، خادمی افزود: در این وضعیت شرکت‌های خصوصی منابع خود را وارد بازار کرده و پروژه‌های خودشان را اجرایی می‌کنند. هنگامی که آورده مالی از سرمایه شخصی باشد به‌دنبالش رقابت‌وکیفیت تعیین کننده خواهد بود. بخش‌خصوصی ایران باید برای رقابت وارد بازارهای جهانی شود تا بتوانیم بر روی صادارت محصولات‌شان حساب باز کنیم.

نماینده ادوار مجلس و تحلیلگر مسایل اقتصادی ادامه داد:همه این‌ها به‌شرط آن است که شاهد خصوصی‌سازی واقعی شویم چون تاکنون آنچه به‌نام خصوصی‌سازی مشاهده کرده‌ایم با شفافیت فاصله‌ زیادی دارد.باندهای اقتصادی که بخشی از بازار را در اختیار دارند، اجازه واگذاری صنایع به بخش‌خصوصی واقعی را نمی‌دهند. شاید این مافیاها با دولت‌ها هیچ نزدیکی خاصی نداشته باشند و خارج از سیستم از منابع استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد:این گروه‌ها در طول ادوار اخیر رشد چشمگیری کرده‌‎اند و به‌همین دلیل بازار را در انحصار دارند و اجازه رشد بخش‌خصوصی را نمی‌دهند تا شاهد رشد بازار آزاد باشیم در مقابل اما همچنان رشد چشمگیر دولت‌ها را مشاهده می‌کنیم.

وقتی دولت بخواهد در همه اجزای اقتصاد دخالت کند آن کارایی لازم را به‌همراه نخواهد داشت، چون این بخش‌خصوصی است که باعث کارآمدی می‌‌شود.

 این نماینده ادوار مجلس تصریح کرد:دولت اکنون راهی ندارد جز اینکه دارایی‌های خود را بفروشد و هزینه نگهداری تاسیسات و حقوق کارگران و کارمندانش را بدهد.شرکت‌هایی مانند «کروز» که در این حوزه فعالیت می‌کنند به‌دلیل اینکه همواره با دخالت‌های دولتی‌ها روبه‌رو می‌شوند نمی‌توانند استعداد خود را نشان دهند در حالی که باید از بخش‌خصوصی که مدعی تولید است، حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به خودکفایی در صنعت خودرو برسیم باید به بخش‌خصوصی و شرکت‌هایی مانند کروز میدان داد. در سال‌های اخیر نام برخی از شرکت‌های داخلی خودروساز و قطعه‌ساز را مطرح کردند و البته گفته شد که توانایی بومی‌سازی را هم دارند ولی رفته‌رفته چون حمایتی نشد اکنون خبری از آنها نیست.

خادمی تصریح کرد: تجربه نشان داده هرجایی که بخش‌‌خصوصی واقعی ورود کند با بالارفتن سطح تولید و افزایش فضای کار روبه‌رو می‌شویم و در ادامه نیروهای جدیدی مشغول به‌کار خواهند شد. بخش خصوصی نیروهای کارآمد را جذب می‌کند و به‌‌ آنها حقوق بهتری می‌دهند.و در مجموع اگر قرار باشد صنعت خودروسازی ما بعد از ۴۶ سال حمایت همه‌جانبه،کالایی تولید کند که جان مردم را با خطر مرگ روبه‌رو می‌کند و باعث آلودگی محیط زیست می‌شود و … باید همه کارکنانش را با دو برابر حقوق اخراج کرد تا کشور هزینه کمتری متحمل شود.

انتهای پیام