تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
کد خبر : 29293

تأثیر صنعت کشتیرانی بر افزایش دمای زمین

تأثیر صنعت کشتیرانی بر افزایش دمای زمین
الگوهای شبیه‌سازی سیستم زمین نشان داده‌اند که کاهش شدید سولفور در سوخت‌های کشتی‌ها یکی از عوامل افزایش دمای زمین در تابستان ۲۰۲۳ بوده است.

تغییرات اقلیمی ناگهانی

تابستان ۲۰۲۳ با افزایش شدید دما در سطح جهان همراه بود؛ رخدادی که علاوه بر ایجاد مشکلات برای مردم، موجب حیرت دانشمندان نیز شد. پیش‌بینی‌های شبیه‌سازی چنین افزایش ناگهانی دمایی را نشان نمی‌دادند. دانیل ویژنی، استادیار گروه علوم زمین و جوشناسی دانشگاه کورنل نیویورک، توضیح می‌دهد: “دانشمندان اقلیم باور داشتند چنین افزایش ناگهانی‌ای در دما ممکن نیست. مردم عادی نیز از تغییرات اقلیمی ناگهانی صحبت می‌کردند و چنین وضعیتی را پیش‌تر تجربه نکرده بودند.”

کاهش سولفور و اثرات آن بر دما

به گزارش نماد اقتصاد، در مطالعه‌ای که در نشریه دینامیک‌های زمین منتشر شد، محققان نشان دادند که کاهش انتشار گاز سولفور از سوخت‌های کشتی‌ها، به افزایش دمای بی‌سابقه‌ای در سال ۲۰۲۳ کمک کرده است. این کاهش که در سال ۲۰۲۰ اعمال شد، منجر به کاهش ذرات هواپخش در جو گردید. کاهش این ذرات، تشکیل ابر را دشوارتر کرده و در نتیجه، بازتاب تشعشعات خورشیدی به فضا کمتر شده است که باعث افزایش دمای سطح زمین شده است.

قوانین جدید سازمان بین‌المللی دریانوردی

سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در سال ۲۰۱۴ قوانینی را برای کاهش انتشار سولفور در صنعت کشتیرانی وضع کرد. این قوانین شرکت‌ها را ملزم کرد از سوخت‌هایی با محتوای سولفور کمتر از نیم درصد استفاده کنند؛ در حالی که میزان قبلی ۳.۵ درصد بود. اجرای این قانون به کاهش ۸۰ درصدی انتشار گاز اکسید سولفور انجامید.

ویژنی توضیح می‌دهد: “سال‌ها درباره این تغییرات در صنعت کشتیرانی بحث می‌شد. با وجود هزینه بالای سوخت‌های با سولفور پایین، شرکت‌ها مجبور به تطبیق شدند.”

اثرات تغییرات سیاستی

این محققان دمای جهانی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ را بررسی کردند و اثرات عوامل مختلف مانند گازهای گلخانه‌ای و تغییرات فصلی را حذف کردند تا تأثیر دقیق صنعت کشتیرانی را ارزیابی کنند. آن‌ها دریافتند کاهش دی‌اکسید گوگرد از سوخت‌ها، دمای جهانی را حدود ۰.۰۸ درجه سانتیگراد افزایش داده است. به گفته ویژنی، این تغییر کوچک می‌تواند یک تابستان معمولی گرم را به تابستانی با گرمای بی‌سابقه تبدیل کند.

آینده صنعت کشتیرانی

برای کاهش انتشار کربن، صنعت کشتیرانی به استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند متانول، هیدروژن و آمونیاک روی آورده است. فناوری‌هایی که از نیروی باد استفاده می‌کنند نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ویژنی تأکید می‌کند که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ضروری است، اما باید راهکارهای دیگری نیز برای جلوگیری از گرمایش زمین در نظر گرفته شود. او می‌گوید: “بارورسازی ابرها و سایر مداخلات اقلیمی شاید انتشار گازها را کاهش ندهند، اما می‌توانند از گرمایش بیشتر زمین جلوگیری کنند.”

انتهای پیام

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی تکنولوژی نت‌ورکس

 

خبر پیشنهادی:  رونق اقتصاد دیجیتال با پیاده‌سازی مدل سیلیکون ولی در مناطق آزاد ایران
صنعت کشتیرانی

برچسب ها :