هشدار درباره فرسودگی ناوگان دریایی ایران؛ نیاز فوری به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای نوسازی

ناوگان فرسوده و از دست رفتن مشتریان

محمد راستاد به خبرنگار نماد اقتصاد گفت: با ادامه بی توجهی به معضل فرسودگی ناوگان دریایی، شرکت‌های کشتیرانی نه‌تنها مشتریان خود را از دست می‌دهند، بلکه در بنادر خارجی با محدودیت‌های فنی و قانونی مواجه می‌شوند.

چالش‌های تأمین مالی برای نوسازی ناوگان

راستاد تأکید کرد: تأمین مالی برای ساخت کشتی باید به‌گونه‌ای باشد که شرکت‌ها بتوانند با حداقل سهم آورده، سفارش خود را ثبت کنند.

ضرورت حمایت بانک‌ها و مؤسسات مالی

وی افزود: حمایت بانک‌ها و مؤسسات مالی داخلی مشابه سایر کشورها برای شکوفایی صنعت کشتی‌سازی و حمل‌ونقل دریایی ضروری است.

فرصت‌سوزی در بازارهای بین‌المللی

رایتاد ادامه داد: در صورت عدم نوسازی ناوگان، نه‌تنها بازارهای داخلی، بلکه فرصت حضور در بازارهای بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی نیز از دست خواهد رفت.

نیاز فوری به ۱۰ میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان کشتیرانی کشور

مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه فرسودگی ناوگان دریایی ایران به یک بحران جدی تبدیل شده است، افزود: با میانگین سنی حدود ۲۰ سال، این ناوگان نه‌تنها از استانداردهای جهانی عقب است، بلکه توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را نیز از دست می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ میلیارد دلاری برای نوسازی این ناوگان ضروری به نظر می‌رسد، ادامه داد: با توجه به ظرفیت محدود کشتی‌سازی داخلی، همکاری با شرکت‌های خارجی و جذب سرمایه‌های بین‌المللی می‌تواند راهگشا باشد. همچنین، حمایت بانک‌ها و مؤسسات مالی داخلی در تأمین منابع مالی مورد نیاز، نقش بسزایی در تسریع این فرآیند خواهد داشت.

به گفته راستاد، عدم توجه به این مسئله می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت‌های تجاری و اقتصادی در سطح بین‌المللی شود. بنابراین، برنامه‌ریزی دقیق و اقدام فوری برای نوسازی ناوگان دریایی کشور، امری حیاتی است که نباید به تأخیر بیفتد.

انتهای پیام