تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر : 28226

اهداف بلند‌ پروازانه هند برای تبدیل به ۱۰ کشتی‌ساز برتر جهان

اهداف بلند‌ پروازانه هند برای تبدیل به ۱۰ کشتی‌ساز برتر جهان
دولت هند اهداف بلند پروازانه‌ای برای تبدیل شدن به ۱۰ کشور برتر کشتی ساز تا سال ۲۰۳۰ و ۵ کشتی ساز برتر جهان تا سال ۲۰۴۷ مشخص کرده و برای تحقق این رویا به واقعیت عزم خود را جزم کرده است.

به گزارش نماد اقتصاد، هند کشوری بزرگ از نظر مساحت و جمعیت است، اما دستیابی به برتری در صنعت کشتی‌سازی جهان نیازمند پیش‌فرض‌های زیادی است و همچنین سرمایه‌گذاری هنگفتی را می‌طلبد. به همین دلیل، این کشور باید مسیری پر فراز و نشیب را برای تحقق چنین اهدافی طی کند.

در حال حاضر، هند تنها ۰.۰۷ درصد از بازار جهانی کشتی‌سازی را در اختیار دارد و در بین ۱۵ کشوری که در این صنعت فعالیت دارند، جایگاه مطلوبی ندارد. به گفته ناندرا مودی، نخست‌وزیر هند، برای تغییر این وضعیت، قرار است دولت هند سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را انجام داده و از بخش خصوصی نیز حمایت کند.

هم‌اکنون، چین با سهمی بالغ بر ۶۴ درصد، بزرگ‌ترین تولیدکننده کشتی در جهان است. کشور‌های کره جنوبی و ژاپن نیز به ترتیب با سهم‌هایی معادل ۳۰ درصد، در رده‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود، هند برای رقابت با این غول‌های کشتی‌سازی، باید مسیر طولانی‌ای را طی کند.

مدیر‌عامل شرکت چندملیتی KPMG International Limited که در زمینه ساخت کشتی در هند فعال است، برای دستیابی به اهداف ۲۰۳۰ میلادی، معتقد است که هند باید میزان تولید کشتی‌سازی خود را از ۰.۰۷۲ میلیون تن در حال حاضر به ۰.۳۳ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ میلادی و ۱۱.۳۱ میلیون تن در سال ۲۰۴۷ میلادی برساند. هرچند، برابری با چین در این صنعت بعید به نظر می‌رسد.

اریک ویت، مدیر اجرایی منطقه‌ای Bureau Veritas Marine and Offshore نیز بر این باور است که صنعت کشتی‌سازی هند در سال ۲۰۲۴ میلادی روند رشد و گسترشی چشمگیر را تجربه کرده و این امر فرصتی منحصر‌به‌فرد برای دستیابی هند به اهداف استراتژیک خود در زمینه ساخت کشتی به‌وجود آورده است.

 

تمرکز بر ساخت کشتی‌های کوچک و متوسط

یکی از اهداف هند در راستای رقابت با کشور‌های پیشرفته کشتی‌سازی، ساخت کشتی‌های کوچک و متوسط است. در حالی‌که چین و کره جنوبی بیشتر در زمینه تولید کشتی‌های بزرگ و غول‌پیکر فعالیت دارند، هند قصد دارد با تمرکز بر ساخت کشتی‌های کوچکتر، مزیت رقابتی خود را در بازار جهانی کشتی‌سازی تقویت کند.

در این راستا، هند نقشه‌راهی را در سال ۲۰۲۱ میلادی ترسیم کرده است که چشم‌انداز آن برای سال ۲۰۳۰ میلادی به‌طور روشن مشخص شده است. در این نقشه، تمرکز ویژه‌ای بر نیروی انسانی آموزش‌دیده و متخصص، توسعه زیرساخت‌ها، آموزش دریانوردان، توسعه مراکز آموزشی ساخت و تعمیر کشتی، و استفاده از فنّاوری‌های روز شده است.

اریک ویت به‌ویژه به هزینه پایین نیروی انسانی در هند اشاره می‌کند و آن را یک امتیاز ویژه برای گسترش خطوط تولید کشتی می‌داند. در حال حاضر، هند با مشارکت آلمان در زمینه ساخت کشتی‌های کوچک و متوسط فعالیت‌های خوبی داشته و سفارش‌های مناسبی نیز دریافت کرده است. همچنین وزارت دفاع هند به کمک یارد‌های کشتی‌سازی آمده است تا تنوع بیشتری به ساخت کشتی‌ها بدهد و مالکان خارجی را جذب کند.

 

جایگاه هند در صنعت کشتی‌سازی جهانی

آدام کنت، مشاور اجرایی موسسه MSI, ساخت کشتی‌های کوچک توسط هند را یک امتیاز ویژه تلقی کرده و می‌گوید که در این زمینه، کشور‌های کمی فعال هستند و این امر باعث می‌شود هند در آینده به عنوان یک قدرت کشتی‌سازی جهانی ظاهر شود.

در این راستا، هند با شرکت‌های کره‌ای مانند HD Hyundai Heavy, Hanwha Ocean, و Samsung Heavy Industries وارد مذاکرات شده است؛ اقدامی مشابه با کاری که چین ۲۰ سال پیش انجام داد.

راما چاندران، دبیرکل وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند، در خصوص ارتقای صنعت کشتی‌سازی هند می‌گوید که این کشور قصد دارد انقلابی در صنعت کشتی‌سازی مشابه آنچه در دهه ۱۹۸۰ میلادی در صنعت خودروسازی ژاپن رخ داد، ایجاد کند.

اقتصاد دریامحور

تقویت خوشه‌های کشتی‌سازی

در سال ۲۰۲۴ میلادی، هند تصمیم گرفت که خوشه‌های کشتی‌سازی را با کمک کشور‌های منطقه تقویت کند. در این راستا،  گوتام آدانی، میلیاردر هندی، اعلام کرد که آماده است ۵.۴ میلیارد دلار برای طرح توسعه کشتی‌سازی در بندر نوندرا اختصاص دهد. از سوی دیگر، کارخانه PIPARAV که دچار ورشکستگی شده بود، با حمایت دولت به چرخه تولید کشتی بازگشته است.

خبر پیشنهادی:  رشد ۵ درصدی تجارت ایران و هند

تمام این اقدامات، به‌ویژه مشوق‌های مالی، یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی که دولت هند وعده داده، می‌تواند در بهبود زیرساخت‌ها و تجهیزات کشتی‌سازی هند مؤثر باشد.

 

چشم‌انداز آینده

کارشناسان معتقدند که هند با حمایت بی‌چون و چرا از دولت، نیروی انسانی متخصص و ماهر، و ذهن‌های خلاق قادر خواهد بود در آینده نه تنها کشتی‌های کوچک و متوسط، بلکه کشتی‌های فله‌بر،  LNG و LPG نیز تولید کند.

در نهایت، باید گفت که هند با توسعه زیرساخت‌ها، گسترش زنجیره تأمین، و تقویت موقعیت خود در بازار کشتی‌سازی آسیا می‌تواند در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۴۷ میلادی گام‌های مؤثری برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود بردارد.

انتهای پیام

منبع: مانا

برچسب ها :

ناموجود