سواحل مکران در راه توسعه
به گزارش نماد اقتصاد، اولین سفر استانی رییس جمهور سفر به سیستان بلوچستان بود که در ابتدای آذر ماه انجام شد. سفری که بنا به گفته خود او با هدف شروع محرومیت زدایی از استانی انجام شد که در بسیاری از شاخص ها رتبه های آخر را دارد.
پزشکیان در انتهای سفر آذر ماه درگفتگویی به تعهداتی که مسوولان در هماهنگی با سازمان برنامه بودجه در این استان دادند اشاره کرد و گفت: 34 همت برای پروژه هایی که امسال و سال آینده اجرا خواهند شد، تخصیص داده شد و 24 همت نیز برای خط آهن چابهار به زاهدان اختصاص یافته است. همچنین بانکها نیز 20 همت تعهد دادهاند که در این استان به پروژهها اختصاص یابد و نهادهای اقتصادی هم 70 همت در این استان سرمایهگذاری خواهند کرد؛ یعنی 124 هزار میلیارد تومان طی امسال و سال آینده در این استان کار انجام میشود.
پزشکیان در این سفر با بیان اینکه چندین سال است که رهبر معظم انقلاب به مسئولان تاکید کردهاند که برای توسعه مکران، خلیج فارس و تقویت اقتصاد دریامحور کاری کنند، گفت: وقتی در این چند ماهه پروژههای تعریف شده را مرور کردم، دیدم که چنگی به دل نمیزنند؛ بنده به عنوان یک ایرانی مسلمان چنین طرح و پروژههایی را در شأن ایران و ایرانی نمیدانم، چرا ما نباید در جایگاه بهترین باشیم. اگر از تجربه کسانی که کار را بهتر از ما بلد هستند، استفاده نکنیم، فقط کار را خراب میکنیم.
اما توسعه مکران در یک هفته اخیر با اظهارات معاون اول رییس جمهور و سخنگوی دولت او مبنی بر احتمال انتقال پایتخت به سواحل مکران ابعاد دیگری یافته است.
بحثی که موافقان و مخالفان زیادی دارد و حتی معاون اجرایی رییس جمهور هم آن را در حد یک ایده ذکر می کند که زمان اجرای آن معلوم نیست. هرچند تاکید رییس جمهور بر توسعه منطقه مکران که از سیستان و بلوچستان تا بخشی از هرمزگان را در بر می گیرد، و اجرای طرح های اقتصاد دریامحور نشان می دهد که این هدف یک ایده صرف نیست.
امروز که با فاصله کمتر از دو ماه از سفر پیشین، بار دیگر هواپیمای ریاست جمهوری با هیات همراه در فرودگاه کنارک بر زمین نشست تا روند انجام پروژه های وعده داده شده مورد بررسی قرار گیرد.
در این سفر وزیر راه و شهرسازی نیز با هدف بازدید و بهره برداری از چندین پروژه ملی و استانی در حوزه های مسکن، بازآفرینی، شهرسازی و حمل و نقل رییس جمهور را همراهی می کند.
تکمیل راه آهن چابهار به زاهدان در 1406
یکی از برنامه های وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان سیستان و بلوچستان بازدید از مراحل ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان بود.
این طرح با هدف توسعه ریلی شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی، طرح توسعه سواحل مکران و ایجاد کریدور ترانزیتی شمالی- جنوبی در شرق کشور برای اتصال آسیای میانه و کشور افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی در حال اجراست.
طرح احداث راه آهن چابهار-زاهدان با طول ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. این طرح ریلی از بندر چابهار آغاز میشود و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان میرسد.
پیشرفت فیزیکی این طرح در حال حاضر ۷۵ درصد است و حدفاصل زاهدان-خاش به طول ۵۵ کیلومتر در سال ۱۴۰۱ به افتتاح رسید.
در حال حاضر عملیات اجرایی در حدفاصل خاش-چابهار به طول ۴۷۸ کیلومتر با پیشرفت زیرسازی ۸۲ درصد و پیشرفت فیزیکی کل پروژه به میزان ۶۷ درصد در دست انجام است. در این پروژه که ۶۸ درصد آن در تپه ماهور و کوهستان قرار دارد، ۱۸ کیلومتر پل خاص، ۱۷ کیلومتر تونل، ۷۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکی و ۲.۵ میلیون مترمکعب عملیات بتن ریزی انجام می شود.
این طرح ریلی شامل یک ایستگاه تشکیلاتی، ۱۴ ایستگاه مسافری و ۲۷ ایستگاه بین راهی است که ظرفیت جابه جایی ۲ میلیون نفر مسافر و ۷.۷ میلیون تن بار را فراهم خواهد کرد.
تاکنون در این طرح ۱۷ همت هزینه شده است و ارزش روز این طرح بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار است.
به گفته خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت، برنامه ریزی شده است تا این مسیر ریلی در سال ۱۴۰۶ به اتمام برسد و بهره برداری شود.
بهره برداری از 45 کیلومتر کریدور بزرگراهی در منطقه مکران
در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان سیستان و بلوچستان کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در منطقه مکران به طول ۴۵ کیلومتر به بهره برداری رسید.
بر اساس اطلاعات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، طول این کریدور ۱۸۵۰ کیلومتر است که ۳۱۲ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۸۳۸ کیلومتر در هرمزگان، ۳۹۰ کیلومتر در بوشهر و ۳۱۰ کیلومتر در خوزستان قرار دارد. تاکنون از طول کل این کریدور ۱۲۸۹ کیلومتر بهره برداری شده است که ۱۰۰ کیلومتر آن در سیستان و بلوچستان، ۶۲۷ کیلومتر در هرمزگان، ۳۳۸ کیلومتر در بوشهر و ۲۲۴ کیلومتر در خوزستان است. از مسیرهای باقیمانده در این مسیر ۱۸۹ کیلومتر در سیستان و بلوچستان، ۲۱۱ کیلومتر در هرمزگان، ۴۰ کیلومتر در بوشهر و ۸۶ کیلومتر در خوزستان در حال اجراست.
۳۱۲ کیلومتر کریدور مذکور در استان سیستان و بلوچستان حدفاصل پل کاروان در غرب استان و مرز گواتر در شرق استان قریب به اتفاق آن تا پایان سال ۱۳۹۹ فاقد راه اصلی بوده است.
طی ۴ سال گذشته تاکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر راه فرعی در این کریدور به راه اصلی و بعضاً ۴ خطه تبدیل شده است و در حال حاضر حدود ۴۵ کیلومتر از آن نیز در منطقه مکران با هزینه کرد ۱۳۰۰ میلیارد تومان و ارزش به روز ۲۵۰۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری است.
در حدفاصل طول قابل بهره برداری این کریدور پل بزرگ و زیبای لیپار در منطقه گردشگری به همین نام و بر فراز و همجوار دریاچه صورتی قرار دارد که یکی از جاذبه های گردشگری استان و کشور است و دارای ۴ دهانه بتنی قوسی ۴۵ متری و عرشه بتنی است.
پیش بینی می شود با تمهیدات اندیشیده شده تا پایان سال جاری نیز حدود ۴۰ کیلومتر دیگر در منطقه مکران به بهره برداری برسد.
محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در مراسم بهره برداری از این پروژه با اشاره به اقداماتی که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در حال انجام است، توضیح داد: تلاش کردیم تا راه هایی در کشور اجرایی و به ساخت برسند که به عنوان راهگذر و کریدور شناخته میشوند.
وی ادامه داد: هم اکنون ۱۱ راهگذر (بزرگراه) در قالب ۱۵۳ طرح در دست اجراست که ۶ طرح از ۱۱ طرح بزرگراهی شمالی-جنوبی و ۵ طرح نیز شرقی-غربی است.
معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه یکی از مهمترین کریدورها و راهگذرهایی که در حال ساخت است کریدور ساحلی جنوب است، توضیح داد: کریدور ساحلی جنوب به طول ۱۸۵۰ کیلومتر از شلمچه در استان خوزستان شروع می شود و در استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان امتداد می یابد و در نهایت به مرز گواتر در مرز ایران و پاکستان میرسد. در حال حاضر قسمت هایی از آن به شکل چهارخطه در حال اجراست.
کدخدازاده ادامه داد: محور میناب تا گواتر که مورد تاکید مجموعه دولت است در حال ارتقا به راه اصلی است و در برنامه است تا بعدها به شکل چهارخطه تبدیل شود. این مسیر حدود ۶۸۰ کیلومتر است که تمامی مسیرها پیمان سپاری شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این محور را با توافقاتی که با سازمان برنامه و بودجه داریم و با پیگیری های رییس جمهور و وزیر راه این محور را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم.
کدخدا زاده شاخص ترین پروژه را پروژه چابهار به پسابندر به طول ۹۵ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این مسیر حدود ۱۹ کیلومتر امروز بهره برداری می شود و برنامه ریزی کرده ایم تا بقیه این مسیر نیز در سال جاری به اتمام برسد.
وی گفت: پیش بینی کرده ایم تا ۳۱۲ کیلومتر کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در استان سیستان و بلوچستان تا دولت چهاردهم تکمیل شود و به بهره برداری برسد.
کدخدازاده از دیگر محورهای حائز اهمیت را در این مسیر محور چابهار به زاهدان برشمرد و افزود: این مسیر حدود ۶۴۰ کیلومتر است در آن مسیر نیز برنامه ریزی کرده ایم تا در اولین فرصت پیمان سپاری ها انجام شود. تاکنون نزدیک به ۴۰ کیلومتر از این مسیر پیمان سپاری شده است و ۱۷ کیلومتر آن به اتمام رسیده است و تا پایان سال تکمیل این مسیر به ۲۰ کیلومتر می رسد.
وی از تکمیل بزرگراه چابهار-زاهدان تا ۲ سال آینده خبر داد و گفت: در این محور خاش-ایرانشهر صعب العبور است.
کدخدازاده از احداث مسیر ریلی در کنار بزرگراه چابهار-زاهدان سخن گفت و افزود: این مسیر ریلی نیز جزو کریدور است که طول آن ۲۰۰ کیلومتر است و ۵۰ درصد آن در ۳ سال گذشته انجام شد و ۲۴ کیلومتر آن نیز در حال اجراست.
بازدید وزیر راه از محلات حاشیه نشین چابهار
فرزانه صادق بیستم دی ماه، در سفر به جنوب سیستان و بلوچستان ضمن بازدید از محلات حاشیه نشین این منطقه از پروژه های نهضت ملی مسکن چابهار و آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در نیک شهر نیز بازدید کرد.
وی ضمن بازدید از روند عملیات اجرایی ساخت هزار واحد مسکونی برای حاشیه نشینان چابهار گفت: این خانههای ویلایی نوساز متعلق به دهکهای محروم محلات حاشیه نشین چابهار است که تلاش داریم با تکمیل زیرساختها هرچه سریعتر گروه هایی از مردم شریف و نجیب چابهار در این واحدها ساکن شوند.
صادق در این بازدید که عبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز حضور داشت، گفت: ساماندهی حاشیه نشینی در چابهار و توجه به دهکهای محروم یکی از سرفصلهای مهم شرکت بازآفرینی است و روند واگذاری واحدها بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی و منطبق بر دهکبندی مشمولان خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از پروژههای نهضت ملی مسکن چابهار بازدید و بر تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی پروژه های در دست اجرا هم زمان با ساخت واحدها تاکید کرد.
بر اساس اعلام مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در چابهار ۹۱۶۵ واحد نهضت ملی مسکن در حال اجراست که ۱۰۴۲ واحد آن به اتمام رسیده است.
در جنوب استان سیستان و بلوچستان تعداد ۱۳ شهرستان وجود دارد که تعداد پروژههای در دست اجرای آن ۴۳ پروژه و مساحت آماده سازی ۳ هزار هکتار است. تعداد واحد پذیری این پروژه ها ۶۸ هزار و ۸۰۸ خانوار و مبلغ قرارداد ۶ هزار میلیارد تومان است. میانگین درصد پیشرفت فیزیکی واحدهای در دست اجرا نیز ۴۵ درصد برآورد شده است.
در کنار ساخت واحدهای مسکونی، خدمات زیربنایی و روبنایی این پروژه های نیز در حال انجام است. در بخش خدمات زیربنایی، اعتبار برای اجرای شبکه آب، فاضلاب و برق به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات صندوق ملی مسکن تامین شده است. در بخش خدمات زیربنایی نیز تعداد ۱۴ پروژه شامل؛ مدرسه، مسجد، جاده سلامت، سالن ورزشی و سایر نیز برنامه ریزی شده و در حال اجراست و میانگین پیشرفت فیزیکی خدمات روبنایی نیز ۳۰ درصد است.
بخشی از این پروژه های آماده سازی در جنوب استان سیستان و بلوچستان در سایت های لیپار چابهار، ۲۳۰ هکتاری نیک شهر، سایت پهره ایرانشهر، سایت ۳۰۰ هکتاری راسک در حال اجراست.
وزیر راه و شهرسازی همچنین از پروژههای آماده سازی اراضی طرح نهضت ملی مسکن در نیک شهر بازدید کرد.
بر اساس اطلاعات اداره کل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان، تعداد پروژههای آماده سازی در حال اجرا در نیک شهر ۳ پروژه است که در مساحت ۳۰۴ هکتار در حال انجام است. تعداد واحد پذیری این پروژه ها ۵ هزار و ۱۶۸ واحد است و مبلغ قرارداد برای پروژه های آماده سازی ۸۴۳ میلیارد تومان عنوان شده است. پیشرفت فیزیکی پروژه های آماده سازی نیک شهر نیز ۳۰ درصد است.
پروژه های آماده سازی نهضت ملی مسکن جنوب استان سیستان و بلوچستان، در ۳۵ هکتار زمین در قالب ۲۹ سایت و ۴۶ پروژه به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان برای بهره برداری ۶۸ هزار خانوار برنامه ریزی شده است که بخشی از آن در حال انجام است.
تکمیل محور فنوج-تنگه سرحه تا پایان 1404
وزیر راه و شهرسازی در بازدید از محور فنوج-تنگه سرحه در استان سیستان و بلوچستان نیز از تلاش برای تکمیل این محور تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد.
به گفته رضا اکبری معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای این محور به طول حدود ۳۹ کیلومتر، مسیر فنوج به نیک شهر را ۱۰۰ کیلومتر کاهش میدهد.
اکبری با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این محور ۶۰ درصد است و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن نیز ۴ هزار میلیارد ریال برآورد شده است، گفت: با تکمیل این محور، ۵۰ هزار نفر از مزایای آن بهره مند خواهند شد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در جریان این بازدید اضافه کرد: کارگاه ها در این محور فعال هستند و تمامی قراردادهای تکمیل این پروژه به جز ۸ کیلومتر آن، منعقد شده است.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در جریان این بازدید با اشاره به اینکه در سومین سفر استانی در دولت وفاق؛ دولت چهاردهم باز هم در استان سیستان و بلوچستان حضور یافته است، گفت: مطالبه ای مردم اهل هنر و ادب فنوج داشتند که این مطالبه سال هاست پاسخ داده نشده است. طی بازدیدی که انجام شد، حدود ۳۹ کیلومتر محور زیرسازی و آسفالت شده است و البته برای آنکه به شهرستان فنوج برسد نیاز به تلاش بیشتر دارد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مقرر شده است تا با اعتبارات استانی و البته ملی تا پایان سال آینده این مطالبه مردم پاسخ داده شود.
صادق تاکید کرد: پیگیریهای ویژه ای را برای محور فنوج-تنگه سرحه انجام خواهیم داد و این پیگیری به دو جهت انجام می شود. اول آنکه شفافیتی که باید در هزینهکرد آنچه به عنوان اعتبارات در کل کشور می بینیم، انجام شود. دوم آنکه، شخص رییس جمهور بر عدالت محوری تاکید دارند که در همین رابطه نیز ما باید کل کشور را مدنظر قرار بدهیم.
نقش آفرینی زنان در استان سیستان و بلوچستان بسیار پررنگ است
وزیر راه و شهرسازی در پایان نخستین روز از سفر خود به استان سیستان و بلوچستان با حضور در شورای اداری و معتمدین شهرستانهای نیکشهر، فنوج و قصر قند ابراز امیدواری کرد که با وجود همه محدودیتها و محرومیت ها در پایان چهار سال عمر دولت وفاق، اقدامات اجرایی منجر به پیشرفت و توسعه استان شود.
در این جلسه فرمانداران و معتمدین محلی مهمترین مطالبات مردم این سه شهرستان را ارتقای شاخص های ایجاد فضای آموزشی، فضای بهداشتی، آب آشامیدنی مطمئن و برخورداری از جاده های روستایی وزیر راه و شهرسازی ذکر کردند و این موضوعات را با وزیر راه و شهرسازی به عنوان نماینده عالی دولت و شخص رییس جمهوری در میان گذاشتند.
صادق پس از شنیدن مطالبات یاد شده از اینکه برای دومین بار به عنوان نماینده دولت و رییس جمهور در این خطه سرزمینی حضور یافته، ابراز خرسندی کرد و گفت که این مطالبات به حق را به گوش رییس جمهوری می رساند.
وی با اشاره به حضور دو زن فرماندار از ۶ فرماندار در این استان گفت: حضور زنان در استان سیستان و بلوچستان بسیار فعال است که در نتیجه آن توسعه اجتماعی و توسعه سرمایه انسانی را رقم خواهد زد.
وزیرراه و شهرسازی با اشاره به خوشامدگویی های دخترکان بلوچ در ابتدای سفر به استان، اظهار کرد: صدای رسای این دختران مرا به آینده این سرزمین امیدوارتر کرده است که بر خلاف محدودیت ها و محرومیت های تحمیلی از جانب بیگانگان بتوانیم سیستان و بلوچستان بسیار شکوفاتر را رقم بزنیم.
وی به دسته بندی مطالبات مطرح شده در این جلسه به ویژه راه روستایی اشاره کرد و رضا اکبری معاون وزیر و رییس سازمان راهداری را به عنوان معاون معین خود جهت پاسخگویی به مطالبات مردم استان سیستان و بلوچستان در استان معرفی کرد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قول می دهیم سرعت کارها در این زمینه بیشتر شود و پروژه ها سریعتر به اتمام برسد، ادامه داد: البته در کنار آن برای تخصیص منابع بیشتر و تامین منابع مورد نیاز تلاش خواهیم کرد.
به گفته وی اگر چه مدیران ملی و استانی در ادوار گذشته تلاش های بسیاری کرده اند، گفت: مطالبات همچنان بسیار زیاد است و پیگیری و به ثمر رساندن آن نیازمند صرف زمان، صبوری و حمایتهای مردمی بیشتر است.
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه قول داد، امور مربوط به وزارت راه و شهرسازی، نیرو، صمت و نفت را در جلسه با اعضای هیات دولت عنوان کند.
وی همچنین در واکنش به تقاضای سه شهرستان نیک شهر، قصر قند و فنوج پیرامون افزایش فضای آموزشی در این سه شهرستان خاطرنشان کرد: در سایت های مسکن مهر این سه شهرستان که فاقد فضای آموزشی هستند، این فضاها را ایجاد خواهیم کرد و چنانچه این فضاها در دست ساخت باشند، سرعت ساخت آن ها افزایش می دهیم.
عضو کابینه دولت چهاردهم به تاکید رییس جمهور نسبت به نهضت مدرسه سازی اشاره کرد و گفت: ایشان هر دو هفته یکبار جلسه ای در این خصوص دارند از این رو درخواست می کنم کمبودهای فضاهای آموزشی بهتر جنوب کشور را به تفکیک شهرستان، شهرها و روستاها را به این جانب ارائه دهید.
وی با اشاره به ضرورت توسعه پایدار روستاها و شهرستان های استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در صورت توسعه روستاها و شهرستان ها و شکوفایی آنها، حاشیه نشینی در کنار شهرهای بزرگ به حداقل خواهد رسید. چراکه حاشیه نشینی به جهت کمبود منابع در سرزمین اصلی رخ می دهد. از این رو تلاش می کنیم که توسعه را در مبدا انجام دهیم و از میزان حاشیه نشینی خارج از شأن مردم بکاهیم.
صادق با تشکر از مدیران جنوب سیستان و بلوچستان، ائمه جمعه و معتمدین محلی حاضر در این جلسه ابراز امیدواری کرد که در طول عمر ۴ ساله دولت وفاق با تمام محدودیت ها، با اولویت بندی نیازهای مردم شاهد رشد و توسعه بیشتر استان سیستان و بلوچستان باشیم.
مطالبات مردم سیستان و بلوچستان را پیگیری می کنم
فرزانه صادق پس از شرکت در جلسه شورای اداری شهرستانهای نیکشهر، فنوج و قصرقند با اشاره به مهم ترین مطالبات مطرح شده در این جلسه تاکید کرد که این مطالبات را به دولت گزارش می دهد و پیگیری خواهد کرد.
وی با بیان اینکه پل حمیری در شهرستان قصر قند مورد بازدید قرار گرفت که روستاهای بسیاری در این محدوده به دلیل نبود پل با مشقت روبرو هستند، گفت: دستورات لازم برای تسریع عملیات اجرایی و تکمیل آن صادر شد که امیدواریم تا شهریور سال آینده این پل به بهره برداری برسد.
صادق افزود: در ادامه کمربندی و پل ورودی شهرستان نیکشهر مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد طبق زمانبندی عملیات اجرایی آن پروژه ها انجام شوند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از محور فنوج- تنگه سرحه به عنوان مطالبه چندین ساله شهرستان فنوج نیز بازدید داشتیم. تکمیل این پروژه نه تنها منجر به توسعه فنوج به دلیل همجواری با استان کرمان و هرمزگان می شود بلکه توسعه استان سیستان و بلوچستان را در پی دارد، به همین خاطر تدابیری اتخاذ شد تا این پروژه ظرف ۱.۵ سال آینده تکمیل شود و به بهره برداری برسد.
صادق با اشاره به مطالبات مربوط به مسکن و خدمات پشتیبان مسکن در سه شهرستان نیکشهر، فنوج و قصر قند گفت: در این خصوص اراضی برای واگذاری به مردم قطعه بندی شده است. اما این سه شهرستان با کمبود خدمات آموزشی مواجه هستند و ما مساله خدمات آموزشی در سایت های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن حتما در برنامه گذاشته و مورد پیگیری قرار می دهیم.
وی یادآور شد: ارتقای شاخصهای فضاهای آموزشی و بهداشتی، دسترسی به آب آشامیدنی و برخورداری از جادههای مطمئن روستایی را به عنوان مهمترین مطالبات مردم، به دولت گزارش و پیگیری خواهم کرد.
انتهای پیام