تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹
کد خبر : 27800

اختراع دوباره چرخ؛ تجزیه راه و شهرسازی پس از ترکیب 13 ساله!

اختراع دوباره چرخ؛ تجزیه راه و شهرسازی پس از ترکیب 13 ساله!
پس از 13 سال از تلفیق وزارت مسکن و شهرسازی با راه و ترابری روز سه شنبه 17 دی نمایندگان مجلس این بار به تفکیک وزارت راه و شهرسازی رای دادند. در سال 1390 طبق برنامه پنجم توسعه و امسال بنابر برنامه هفتم توسعه ! امری که نشان دهنده آزمون و خطا در قوه های مقننه و مجربی کشور و تلاش برای اختراع دوباره چرخ!

به گزارش نماد اقتصاد، در سال 1390 دولت که بنا بر برنامه پنجم توسعه باید تعداد وزارتخانه را در جهت کوچک‌سازی دولت از 21 وزارتخانه به 17 کاهش دهد تصمیم گرفت فرایند ادغام چند وزارت‌خانه را آغاز کند یکی از آنها ادغام وزارت راه و ترابری در مسکن و شهرسازی بود که در نهایت با تصیب مجلس و شورای نگهبان این ادغام انجام شد و وزارت راه و شهرسازی متولد شد. حالا اما  مجلسی‌ها می‌گویند طبق برنامه هفتم توسعه این دو وزارتخانه باید منفک شوند!

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 18 دی ماه) مجلس شورای اسلامی با تقاضای یک فوریت طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی با 167 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موافقت کردند.

محمدرضا رضایی کوچی در خصوص این طرح یک فوریتی گفت: در برنامه هفتم رشد 8 درصدی اقتصاد کشور مدنظر  است، 2 درصد از این 8 درصد به حوزه حمل و نقل و مسکن اختصاص داشت، با ارزیابی وضعیت موجود وزارت راه و شهرسازی هر وزیری که در این جایگاه قرار گیرد حتما دچار مشکل می‌شود، در شرایطی که وزارتخانه‌ای که 23 معاون و همچنین رئیس سازمان دارد کدام وزیر چندین ماه فرصت دارد که یکی از این معاونت‌ها یا روسای سازمان‌های خود را ملاقات کند.

وزارت راه و شهرسازی

 

 

وی با بیان اینکه حوزه مسکن و شهرسازی حوزه وسیعی است اضافه کرد: ساخت یک میلیون مسکن در سال که در قانون جهش تولید مسکن و در برنامه هفتم برای دولت تکلیف شده است بیش از 20 میلیون نفر از مردم در بافت‌های فرسوده و آسیب پذیر زندگی می‌کنند، کیفیت مصالح ساختمانی و نظام مهندسی کشور که بیش از 500 هزار مهندس در حوزه عمرانی در کشور مسئول هستند و قائدتا باید وزارت مسکن و شهرسازی بر این حوزه نظارت کند.

 

وی همچنین با ارائه آمارهایی از وضعیت حمل و نقل کشور از جمله وجود 100 فروند هواپیما و شرایط ریلی و جاده ها، تفیک این دو حوزه را ضروری دانست.

هادی قوامی یکی دیگر از نمایندگان مجلس در این خصوص گفت: این ادغام از ابتدا اشتباه بود باید به مسیر درست برگردیم. اصلا مسکن به فراموشی سپرده شده است و مسکنی که می تواند موتور محرکه و محور توسعه کشور باشد. اما الان کاملاً توجه از آن برگشته است چرا چون وزیر نمی تواند بار سنگین این دو تا وزارتهانه را به دوش بکشد.

اما مهرداد لاهوتی در مخالفت با تقاضای بررسی یک فوریتی  طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: یک بار این ادغام را  انجام دادیم؛ و این سوال وجود دارد که چرا انجام دادیم و خودش قابل بررسی است.

وی افزود: وزارت مسکن وظیفه اش سیاست گذاری در بخش مسکن است و قرار نیست که ما وزارت مسکن داشته باشیم و برای مردم مستقیماً مسکن بسازد وزارت مسکن و شهرسازی داشتیم و چه وظیفه ای داشت.

انتهای پیام

خبر پیشنهادی:  شرایط دریافت معافیت مالیاتی مالکان در بازار اجاره