تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر : 27195

ضرورت نوسازی ناوگان دریایی؛ گامی حیاتی برای توسعه صادرات و اقتصاد دریامحور

ضرورت نوسازی ناوگان دریایی؛ گامی حیاتی برای توسعه صادرات و اقتصاد دریامحور
ایران با بیش از 300 کشتی فرسوده که بسیاری از آن‌ها عمر مفیدی بالای 25 سال دارند، در معرض بحران جدی حمل‌ونقل دریایی قرار دارد. این وضعیت نه تنها صادرات کشور را تحت تاثیر قرار داده، بلکه هزینه‌های سنگینی بر اقتصاد ملی تحمیل کرده است. نوسازی این ناوگان به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حدود 5 میلیارد دلار نیاز دارد، اما ظرفیت‌های تولید داخل و توانایی شرکت‌های داخلی می‌تواند بخش عمده‌ای از این نیاز را تأمین کند.

صدای کشتی‌ها در سکوت توسعه

به گزارش نماد اقتصاد، سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، به موضوع فرسودگی ناوگان دریایی کشور پرداخت و هشدار داد که این وضعیت می‌تواند محدودیت‌های جدی در تردد کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی و ممنوعیت پهلوگیری در بنادر دنیا را به دنبال داشته باشد. او در ابتدا به کمبود کشتی به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: “برای مثال، در حال حاضر ما نمی‌توانیم محصولات کشاورزی مانند سیب را به کشورهای هندوستان، پاکستان و اوراسیا به راحتی صادر کنیم. دلیل اصلی این است که ناوگان حمل‌ونقل دریایی ما پاسخگوی نیازها نیست.”

کشتی‌های فرسوده، هزینه‌های سنگین

ذاکر با تأکید بر تأثیر مستقیم کمبود کشتی بر افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل افزود: “زمانی که کشتی‌ها کافی باشند، هزینه حمل و نقل کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه صادرات افزایش می‌یابد. این موضوع می‌تواند کشاورزان را نیز منتفع کند. اما در شرایط کنونی، کشتی‌های فرسوده حتی ممکن است نتوانند بار را به مقصد برسانند، که این خود معضلی بزرگ است.”

وی نوسازی ناوگان دریایی را نیازمند بودجه ویژه دانست و تصریح کرد که این کار باید با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی انجام شود. “فرسودگی ناوگان فقط با اتکا به بودجه‌های دولتی برطرف نمی‌شود و باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت گیرد.”

سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

سیاست‌های اقتصاد دریامحور؛ کلید تحول اقتصادی

در ادامه، ذاکر به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور توسط مقام معظم رهبری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: “این سیاست‌ها بسیار تحولگرا هستند. برای مثال، جایگزینی معادن با نفت و توجه ویژه به اقتصاد دریامحور از موارد برجسته این سیاست‌هاست.”

او بر اهمیت صادرات از طریق دریا تأکید کرد و افزود: “اکثر صادرات ما از طریق دریا انجام می‌شود. با استفاده از ظرفیت‌های دریایی می‌توانیم نه تنها صادرات را افزایش دهیم، بلکه در حوزه اشتغال و تولید نیز اقدامات موثری انجام دهیم. اما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم مطابق با برنامه توسعه هفتم، این سیاست‌ها را به درستی اجرا کنیم.”

او خواستار اقدامات جدی‌تر دولت برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های دریایی و دریاچه‌ای شد و اظهار داشت: “دولت باید در آینده نزدیک برنامه‌های عملیاتی مناسبی برای استفاده از این ظرفیت‌ها ارائه دهد.”

ناوگان جدید، افق‌های تازه

توسعه ناوگان دریایی ایران نه تنها یک ضرورت اقتصادی، بلکه راهکاری برای احیای جایگاه کشور در تجارت بین‌المللی است. کشتی‌های جدید، هزینه‌های حمل و نقل را کاهش داده و امکان صادرات گسترده‌تر را فراهم می‌کنند. این امر نه تنها کشاورزان و تولیدکنندگان را منتفع می‌سازد، بلکه اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

نوسازی ناوگان دریایی کشور ضرورتی انکارناپذیر

ضرورت نوسازی ناوگان دریایی کشور دیگر قابل انکار نیست. صدای هشدار کارشناسان و نمایندگان مجلس، پژواکی از نیاز مبرم به برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و حرکت به سوی تحول است. این گام حیاتی می‌تواند آینده‌ای روشن‌تر برای اقتصاد ایران رقم بزند و جایگاه کشور را در عرصه تجارت جهانی تثبیت کند.

انتهای پیام

خبر پیشنهادی:  کسب 10 رتبه برتر کشتیرانی در جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی
فرسودگی ناوگان دریایی