تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۶
کد خبر : 26081

نگرانی‌ها درباره کیفیت خودروهای داخلی؛

مردودی ۴۰ درصد از خودروهای سایپا و ۲۰ درصد از ایران خودرو در معاینه فنی

مردودی ۴۰ درصد از خودروهای سایپا و ۲۰ درصد از ایران خودرو در معاینه فنی
در یک افشاگری جدید، محمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، اعلام کرد که ۴۰ درصد از خودروهای سایپا و ۲۰ درصد از خودروهای ایران خودرو در مراجعه نخست به مراکز معاینه فنی مردود می‌شوند

به گزارش نماد اقتصاد، ۴۰  درصد از خودروهای سایپا و ۲۰ درصد از خودروهای ایران خودرو در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی مردود می‌شوند. این موضوع باعث نگرانی‌هایی جدی درباره کیفیت خودروهای داخلی و استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی آن‌ها شده است.
به گزارش نماد اقتصاد، در یک برنامه زنده تلویزیونی، یک افشاگری مهم درباره وضعیت معاینه فنی خودروهای تولیدی دو غول خودروسازی ایران، یعنی سایپا و ایران خودرو، مطرح شد. محمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد بالایی از خودروهای تولیدی این دو شرکت در نخستین مراجعه به مراکز معاینه فنی رد می‌شوند. در حالی که این آمار برای سایپا به ۴۰ درصد و برای ایران خودرو به ۲۰ درصد می‌رسد، این مشکل به شدت نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که خودروهایی که به بازار عرضه می‌شوند، ممکن است مشکلات جدی داشته باشند.
میرزایی قمی به عواملی چون کیفیت پایین قطعات، مشکلات سیستم‌های آلایندگی، نقص در تجهیزات ایمنی و ضعف در کنترل کیفی اشاره کرد و گفت که این مسائل باعث می‌شود خودروها نتوانند در معاینه فنی قبول شوند.
این افشاگری نشان می‌دهد که خودروهای داخلی، حتی اگر در ظاهر سالم به نظر برسند، ممکن است از نظر فنی و ایمنی مشکلات زیادی داشته باشند. مردودی خودروها در معاینه فنی، به‌ویژه وقتی که درصد بالایی از خودروهای تولیدی یک شرکت رد می‌شوند، نشان‌دهنده ضعف‌های جدی در فرآیند تولید و کنترل کیفیت است. از طرفی، بسیاری از خودروهایی که در معاینه فنی مردود می‌شوند، آلایندگی بالایی دارند و این موضوع می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی به همراه داشته باشد.
این مشکل همچنین به نگرانی‌های مصرف‌کنندگان دامن می‌زند؛ زیرا آن‌ها برای خرید خودروهایی که به نظر سالم و ایمن می‌رسند، هزینه می‌کنند، اما در عمل ممکن است این خودروها دارای مشکلاتی باشند که فقط در معاینه فنی آشکار می‌شود.
افشاگری مذکور واکنش‌هایی را از مسئولان به دنبال داشته است. برخی مسئولین وزارت صنعت و سازمان استاندارد اعلام کرده‌اند که در حال بررسی این موضوع هستند و قصد دارند اقدامات لازم برای بهبود کیفیت خودروها و رفع مشکلات معاینه فنی را انجام دهند. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که برای حل این مشکل، باید نظارت‌ها در خط تولید خودروها تقویت شود و تولیدکنندگان به استانداردهای بالاتری دست یابند.
افشاگری اخیر نشان می‌دهد که کیفیت خودروهای داخلی هنوز مشکلات زیادی دارد و این موضوع می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر ایمنی، سلامت عمومی و محیط‌زیست بگذارد. لازم است که مسئولان به سرعت اقداماتی جدی برای بهبود کیفیت خودروها و رفع مشکلات معاینه فنی انجام دهند تا از این طریق هم اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کنند و هم سلامت جامعه را تأمین کنند.

خبر پیشنهادی:  قیمت خودرو امروز ۲۲ آبان ۱۴۰۳

انتهای پیام