مشکلات جدی در کیفیت خودروهای داخلی؛
۶۰ درصد از خودروهای جدید تولید داخل در معاینه فنی مردود میشوند
به گزارش خبرنگار نماد اقتصاد، طبق گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، ۶۰ درصد از خودروهای جدید تولید داخل در آزمون معاینه فنی مردود میشوند. این آمار نشاندهنده وجود مشکلات جدی در کیفیت برخی خودروهای تولید داخل است، حتی برای خودروهایی که به تازگی تولید شدهاند و هنوز به سن معاینه فنی نرسیدهاند.
سیدمحمدمهدی میرزایی قمی در گفتوگویی با اشاره به این موضوع افزود که امسال ۱۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی غیرمشمول معاینه فنی به مراکز معاینه مراجعه کردهاند که از این تعداد، ۲۰ درصد به دلیل نقص فنی مردود شدند. به گفته او، اگرچه خودروهای زیر چهار سال ساخت مشمول معاینه فنی نمیشوند، اما پس از مراجعه به مراکز معاینه، بسیاری از این خودروها به دلیل نقصهای فنی رد میشوند.
میرزایی قمی همچنین گفت که در شش ماهه اول سال جاری، حدود ۴۰ درصد از محصولات سایپا و ۲۰ درصد از محصولات ایرانخودرو در مراجعه نخست به مراکز معاینه فنی مردود شدند. این آمار نشان میدهد که حتی خودروهایی که به تازگی از خط تولید خارج شدهاند، از نظر کیفی مشکلات زیادی دارند و نیاز به توجه بیشتری در روند تولید و نظارت دارند. این وضعیت موجب شده که سوالاتی درباره کیفیت خودروهای داخلی و نحوه نظارت بر آنها مطرح شود.
در ادامه، وی اشاره کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود یک میلیون و ۱۰۴ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردهاند که از این تعداد، ۸۵۸ هزار دستگاه مربوط به مراجعه نخست بودند. حدود ۱۲ درصد از این خودروها به دلیل نقص آلایندگی مردود شدهاند. میرزایی قمی همچنین افزود که در حال حاضر حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در تهران مشمول معاینه فنی هستند و از این تعداد، حدود یک میلیون خودرو دارای نقص فنی هستند که ۵۰۰ هزار دستگاه آنها به دلیل نقص آلایندگی مردود شدهاند.
یکی دیگر از مسائل مهمی که میرزایی قمی به آن اشاره کرد، آلودگی ناشی از موتورسیکلتهای قدیمی و فرسوده است. طبق گفته وی، موتورسواران باید برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند، اما در سال گذشته تنها ۸۲۳ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه مراجعه کردهاند. این نشاندهنده عدم توجه کافی به موضوع معاینه فنی موتورسیکلتهاست، در حالی که این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و تصادفات نقش زیادی دارند.
به منظور حل این مشکل، طرح معاینه فنی رایگان برای موتورسیکلتها از ۱۰ آذر ماه در تهران آغاز شده است و قرار است تا ۱۰ بهمن ماه ادامه یابد. طبق این طرح، موتورسیکلتها میتوانند به مراکز سیار معاینه فنی مراجعه کنند و به صورت رایگان معاینه شوند. پس از این تاریخ، موتورسیکلتهایی که معاینه فنی نداشته باشند، توسط پلیس جریمه خواهند شد.
میرزایی قمی در ادامه به آمار مردودی خودروهای داخلی در معاینه فنی اشاره کرد و گفت که ۵۰ درصد از وانتها و ۴۰ درصد از خودروهای پراید، ساینا و پژو ۴۰۵ در مراجعه اول به مراکز معاینه فنی مردود میشوند. وی همچنین به آمار مردودی ۶۲ درصدی وانتهای آریسان اشاره کرد و گفت که این خودروها نیاز به توجه و اصلاحات جدی دارند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران همچنین از نوسازی و بهبود تجهیزات معاینه فنی در پایتخت خبر داد و گفت که در حال حاضر، ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۷ مرکز ثابت در تهران فعال هستند. همچنین، برای افزایش دسترسی، ۱۵ مرکز سیار و ۱۱ خط ویژه برای معاینه موتورسیکلتها در حال فعالیت است.
میرزایی قمی در پایان به برخی مشکلات قانونی در زمینه معاینه فنی اشاره کرد و گفت که تفاوت در سن معافیت از معاینه فنی (چهار سال) و سن گارانتی خودروها (۲ سال) ممکن است مشکلاتی را برای مالکان خودروها ایجاد کند. او تأکید کرد که لازم است قانونگذار این موضوع را بازنگری کند تا این دو بازه زمانی به هم نزدیکتر شوند.
انتهای پیام