چالش های سوخت و تکاپو برای انرژی پاک
گزارش نماد اقتصاد را از گزیده این همایش می خوانید:
ضرورت توجه مسئولان به اقتصاد نیروگاهداری در کشور
سید امیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در پنل مدیریتی چالشهای نیروگاهی گفت: اقتصاد نیروگاهداری در کشور با چالش مواجه شده و تنها مانع توسعه نیروگاهها مسائل اقتصادی است که باید برطرف شود. نگاه بخشی که سیاستگذاران در دولت و مجلس ایجاد کردهاند، باعث شده که فولاد مبارکه و دیگر صنایع فولادی و پتروشیمی که گاز گرانقیمت را استفاده میکنند، به فکر بهینهسازی و احداث نیروگاهی با راندمان ۵۸ درصد بیفتند اما وزارت نیرو که گاز ارزانتری در اختیار دارد، نسبت به این موضوع برنامهای ندارد.
او افزود:صنعت کشور در حال حاضر تولید ۱۸ هزار مگاوات برق را در دستور کار خود قرار داده؛ در چنین شرایطی، وزارت نیرو برق تولیدی خود را چگونه میخواهد به فروش برساند؟ فولاد مبارکه سالانه ۷.۵ همت از وزارت نیرو برق خریداری میکند و به مرور این خرید کاهش مییابد.در حال حاضر بومیسازی در حوزه نیروگاهی کشور با مشکل جدی روبهرو نیست و تنها مانعی که ما نتوانستیم نیروگاهها و بخش برق را تقویت کنیم، بخش اقتصادی این حوزه است؛ تکنولوژی در حوزه نیروگاهی در کشور به خوبی وجود دارد اما در حوزه سرمایهگذاری دچار مشکل هستیم.
خاموشی نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه به دلیل قطعی گاز
سید امیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در پنل مدیریتی چالشهای نیروگاههای صنایع گفت: متاسفانه مدلهای طراحیشده در حوزه نیروگاهی کشور بدون دریافت نظرات سرمایهگذاران تدوین میشود که ما در این زمینه پیشنهاداتی ازجمله در اختیار قرار دادن سوخت نیروگاههایی با راندمان پایینتر به صنایع و انتقال برق مازاد آن به شبکه سراسری را ارائه می دهیم؛ نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه به دلیل قطعی گاز خاموش است که در این زمینه وزارت نفت باید متعهد به تامین گاز مورد نیاز صنایع بزرگی همچون فولاد مبارکه باشد، فولاد مبارکه انتظار دارد به همان اندازه که در حوزه خود تامینی سرمایهگذاری کرده، از سهم سوخت کشور نیز سهامدار باشد.
او ادامه داد: شرکتهای فولادی کشور ازجمله فولاد مبارکه این ظرفیت را دارند، در صورتی که مدلهای اقتصادی قابل دفاع وجود داشته باشد، در حوزه نیروگاهی ورود کنند تا ناترازیهای انرژی در کشور مرتفع شود؛ صنعت فولاد کشور براساس برنامه باید ۵۵ میلیون تن تولید داشته باشد اما به دلیل محدودیتها از این ظرفیت تنها ۳۵ میلیون تن تولید شده و این امر به دلیل نبود زیرساختهای انرژی است.
این مدیر فولاد مبارکه تصریح کرد: عواقب ناترازیها تا سالهای بعد وجود دارد، بر این اساس فولاد مبارکه به حوزه حمل و نقل، انتقال آب از دریا، راهاندازی نیروگاههای سیکل ترکیبی و خورشیدی ورود کرده و بر این باور است صنعت کشور نباید معطل چالشها باشد اما سرمایهگذاری سنگینی نیاز دارد و توان این شرکت نیز تا حد مشخصی است. در حال حاضر گروه فولاد مبارکه ۲۵۰۰ مگاوات دیماند برق و ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق دارد و براساس سند بالادستی این گروه، تا ۸ سال آینده حدود ۳۵۰۰ مگاوات برق نیاز دارد و سرمایهگذاران میتوانند در بهرهبرداری از این ظرفیت به ما کمک کنند.
حرکت فولاد مبارکه در بهرهبرداری از نیروگاه خورشیدی
غلامرضا سلیمی، معاون بهرهبرداری فولاد مبارکه گفت:تصمیمسازی برای تصمیمگیران نظام انرژی در کشور از اهداف برگزاری این همایش است. در بحث گاز و برق نیاز به سرمایهگذاری بسیار سنگینی داریم و افق آینده، افق نگران کنندهای در بحث ناترازیها است. اگر چارهاندیشی نشود و افراد درگیر و صاحبنظر دور هم ننشینند، تصمیم نگیرند، راهکار پیدا نکنند و تصمیمسازی نکنند این وضعیت در سالهای بعد به مراتب بدتر خواهد بود.
وابستگی تولید برق به گاز باید به حداقل برسد
محمد کاظم صباغی هرندی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه گفت:در حال حاضر مهمترین چالش صنعت، چالش کمبود انرژی گاز و برق است. چالش گاز شدیدتر است چون تاثیر مستقیم بر روی محدودیت برق دارد و محدودیت برقی که در زمستان به صنعت اعمال میشود، ناشی از محدودیت گاز است. وابستگی صنعت برق به گاز باید به حداقل برسد، برای تحقق این امر استفاده از توربینهای کلاس F و همچنین استفاده از نیروگاههای خورشیدی دو راهکار اساسی است.
پیشرفت ۷۵ درصدی بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه
محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا گفت: بر پایه توسعه فناوری است که در ۲ دهه گذشته در کلاس E اتفاق افتاد و از آن تجربه و تولید دانش در کلاس F استفاده شد. از سال ۹۵ به بعد ساخت تجهیزات جانبی شامل بخشهایی از توربین، قطعات استراتژیک، ژنراتور، بویلر، سیستم کنترل و غیره در کشور آغاز شد و پروژه بزرگ سیکل ترکیبی فولاد مبارکه به ظرفیت ۹۱۴ مگاوات مهمترین پروژهای است در دنیای واقعی از این تجهیزات استفاده شد. از سال گذشته واحدهای گازی راهاندازی شد و امسال فولاد مبارکه بخش عمدهای از برق را به صورت خود تامینی دریافت کرد. بخش بخار این نیروگاه نیز به موازات در حال احداث است و این بخش نیاز به عملیات جانبی و ساختمانی دارد و در حال حاضر دارای حدود ۷۵ درصد پیشرفت است.
ضرورت توسعه نیروگاههای با راندمان بالا و کلاس F
علی نیکبخت، رئیس انجمن صنفی نیروگاههای ایران گفت:توسعه نیروگاههای با راندمان بالا و کلاس F در کشور با توجه به منابع محدود گازی در کشور ضروری است. خوشبختانه فولاد مبارکه در این زمینه، نیروگاه سیکل ترکیبی را راهاندازی کرده که هر ۲ فاز آن وارد مدار شده است و این همایش به منظور هماهنگی بیشتر بین فعالان صنعت نیروگاهی، سازندگان تجهیزات و سرمایهگذاران برگزار شده تا شاهد توسعه نیروگاه های کلاس F در کشور باشیم.
پیشتازی فولاد مبارکه در ساخت نیروگاه کلاس F در کشور
عباس کریمی، نائب رئیس انجمن صنفی نیروگاههای ایران گفت: با توجه به وضعیت ناترازی سوخت و انرژی در کشور تمرکز بر استفاده از نیروگاهها با راندمان بالا از جمله توربینهای کلاس F مورد تاکید قرار گرفت و فولاد مبارکه در این زمینه به عنوان پیشتاز ورود کرده است. در حال حاضر ۱۵ توربین کلاس F در کشور وجود دارد که راندمان آنها در بخش گازی ۳۹ درصد و در بخش سیکل ترکیبی حدود ۶۰ درصد است.
انتهای پیام