مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی هدف از شکلگیری سند راهبردی هوش مصنوعی را تدوین برنامهها، پروژهها و اقدامهای توسعهای در این حوزه برشمرد و یادآور شد: با تجزیهوتحلیل دادههای گذشته، میتوان حال را بهینه و آینده صنعت را نیز پیشبینی کرد و به سمت ارتقا سوق داد.
باصفا تصریح کرد: در گام بعد با همکاری مدیریت توسعه منابع انسانی و با هدف آموزش کارکنان، برنامه آموزشی و توسعهای هوش مصنوعی (AI Learning Roadmap) در سه سطح عمومی، تخصصی و مدیریتی تدوین شد و برنامهریزی لازم بهمنظور برگزاری این دورهها در واحد آموزش در حال انجام است.
وی به تشکیل کمیتههای هوش مصنوعی در شرکتهای تابع و پالایشی نیز اشاره و از آن بهعنوان یک الزام و اولویت مهم برای عملیاتی کردن طرحهای هوش مصنوعی یاد کرد و افزود: تاکنون ۱۰ کمیته اجرایی هوش مصنوعی در شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تشکیل شده که فرآیند فعالیت این کمیتهها به این شکل است که طرحهای مختلف و کاربردی در حوزههای فعالیت آن شرکتها، بررسی و در نهایت طرحهای منتخب به کمیته راهبری و سیاستگذاری هوش مصنوعی در ستاد شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ارسال میشود و پس از اخذ مجوزهای لازم از کمیته، نسبت به اجرای آنها اقدام میکنند.
برگزاری ۵ سمینار آموزشی در ستاد و شرکتهای تابع و پالایشی
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: در گام بعد با هدف فرهنگسازی و آشنایی همکاران با کاربردهای هوش مصنوعی، برنامهریزی لازم برای برگزاری سمینارهای آموزشی در شرکتها انجام و از استادان برجسته دانشگاهها، شرکتهای دانشبنیان و شرکتهای فعال در حوزه هوش مصنوعی برای ارائه مقالات، دستاوردها و محصولات آنها دعوت شد.
باصفا با بیان اینکه سمینار هوش مصنوعی با موضوع «کاربردهای هوش مصنوعی در مدیریت توزیع و مصرف حاملهای انرژی» از سوی ستاد شرکت ملی پالایش و پخش برگزار شده است، افزود: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران سمینارهای «جایگاه هوش مصنوعی در طراحی و مهندسی صنایع پاییندستی» و «نقشآفرینی هوش مصنوعی در مدیریت پروژه» را برگزار کرد و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بهعنوان یکی دیگر از شرکتهای تابع، برگزارکننده همایش «هوش مصنوعی، تحول سوخترسانی» و در نهایت شرکت پالایش نفت ستاره خلیجفارس سمیناری با محوریت «تحول دیجیتال، هوش مصنوعی، دوقلوی دیجیتال، نگهداری و تعمیرات پیشبینانه و پردازش تصویر» بود و در این کارگاه تخصصی از تحول دیجیتال بهعنوان یک ضرورت نام برده شد.
وی با اشاره به اینکه برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی، اقدام دیگری بود که از سوی کمیته راهبری و سیاستگذاری هوش مصنوعی انجام شد، افزود: کارگاههای آموزشی بهمنظور بررسی و ارزیابی تخصصی ابعاد مختلف این فناوری برای مدیریتهای مختلف ستادی در حال برگزاری است که تاکنون کارگاه آموزشی برای مدیریت منابع انسانی و مدیریت نظارت بر عملیات برگزار شده است و برای دیگر مدیریتها با سرفصلهای مشخص و کاربردی نیز برگزار میشود.
ترسیم نمای کلی زنجیره تولید و توزیع فرآورده در مرکز تحلیل داده پالایش و پخش
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی همچنین با اشاره به راهاندازی مرکز پایش و تحلیل داده این شرکت بهمنظور بهرهمندی از فناوری هوش مصنوعی در زنجیره تولید تا توزیع فرآورده کشور گفت: در این مرکز تمام فرآیندهای زنجیره تأمین شرکت شامل تولید، انتقال و توزیع فرآوردههای اصلی از زمان تحویل نفت خام و ارائه آن به واحدهای تولیدی در پالایشگاهها، انتقال فرآوردههای تولیدی، مخازن ذخیرهسازی و انبارهای نفت و سرانجام وضعیت شبکه توزیع و مقدار تحویل سوخت به تفکیک انواع فرآورده در مناطق مختلف، بهصورت برخط قابل مشاهده است و به کمک فناوری هوش مصنوعی، تحلیل این دادهها انجام میشود که نقش مهمی در شفافسازی فرآیندهای زنجیره تأمین شرکت ایفا میکند.
راهاندازی تارنمای هوش مصنوعی
باصفا همچنین از راهاندازی تارنمای هوش مصنوعی با همکاری کارگروه راهبری و سیاستگذاری هوش مصنوعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در پورتال داخلی (اینترانت) و اینترنتی شرکت خبر داد و گفت: صفحه رسمی هوش مصنوعی در پورتال داخلی شرکت (اینترانت) به آدرس http://portal.niordc.ir و سایت اینترنتی به آدرس https://niordc.ir (بخش مدیریتها و امور ستادی/ مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات/ هوش مصنوعی) راهاندازی شده و اخبار، رویدادها، مطالب آموزشی، مقالات و نیازهای فناورانه شرکت در این حوزه قابل مشاهده و بهرهبرداری است.
وی بیان کرد: علاقهمندان میتوانند ضمن بهرهبرداری، مقالات تحقیقاتی معتبر خود در این حوزه را به دبیرخانه کارگروه هوش مصنوعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران به آدرس ai-dabirkhaneh@niordc.ir ارسال کنند.
انتهای پیام
منبع: شانا