نوسازی ناوگان دریایی؛ گامی حیاتی برای احیای جایگاه ایران در تجارت جهانی
چالشهای فرسودگی ناوگان دریایی
به گزارش نماد اقتصاد، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تهدیدات افزایش عمر ناوگان دریایی کشور، اظهار داشت: افزایش سن ناوگان دریایی یک تهدید جدی است، زیرا بنادر پیشرفته جهان اجازه پهلوگیری به کشتیهای فرسوده را نمیدهند. این مسئله میتواند دسترسی ایران به بازارهای جهانی را محدود و هزینههای حملونقل را افزایش دهد.
وی تاکید کرد که فرسودگی ناوگان دریایی علاوه بر کاهش رقابتپذیری، مانعی برای نوسازی زیرساختهای تجاری کشور محسوب میشود.
رویکرد تلفیقی برای نوسازی
رضایی کوچی با اشاره به اهمیت حمایت از تولید داخل و استفاده از ظرفیتهای خارجی افزود: در زمینه کالاهای استراتژیک مانند کشتیهای اقیانوسپیما، سیاستگذاریها باید منعطف باشد. هرچند شرکتهای داخلی توان تولید دارند، اما این توان بهتنهایی پاسخگوی نیاز انباشته کشور نیست.
وی ادامه داد: نباید انحصار در تولید داخلی باعث کاهش کیفیت یا افزایش هزینهها شود. ترکیب حمایت از تولید داخل و واردات میتواند رقابتی سالم ایجاد کند که در نهایت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.
نقش مصوبه شورای عالی صنایع دریایی
رضایی کوچی درباره اهمیت این مصوبه گفت: این تصمیم با هدف بهبود استانداردهای ناوگان دریایی و حفظ توان رقابتی ایران اتخاذ شده است. اجرای این مصوبه نیازمند همکاری میان شرکتهای داخلی و تولیدکنندگان خارجی است.
تحریمها؛ چالشهای گسترده در اقتصاد دریامحور
به گزارش نماد اقتصاد، خسرو سرایی کارشناس ارشد لجستیک و اقتصاد حملونقل در خصوص تحریم و اثرگذاری آن بر صنعت کشتیرانی گفت: تحریمها نهتنها موجب کاهش تعاملات بینالمللی و همکاری با شرکتهای خارجی شدهاند، بلکه باعث محدودیت در دسترسی به فناوریهای نوین، خدمات بانکی بینالمللی و سرمایهگذاری خارجی در بنادر و زیرساختهای دریایی شدهاند.
فناوریهای نوین و خلاء دیجیتالی در زنجیره تأمین
یکی از موانع اصلی توسعه در بنادر کشور، عدم بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته در مدیریت زنجیره تأمین است. فناوریهایی نظیر بلاکچین و اینترنت اشیاء (IoT) که در کشورهای پیشرفته بهطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند، به دلیل نبود دسترسی یا سرمایهگذاری ناکافی در ایران بهرهبرداری نشدهاند. این موضوع، کارایی و رقابتپذیری بنادر ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
این کارشناس ارشد لجستیک و اقتصاد حملونقل با اشاره به تاثیرات تحریمها بر اقتصاد دریایی ایران، تاکید کرد: شرکتهای خارجی به دلیل نگرانی از تحریمهای ثانویه، از سرمایهگذاری در ایران خودداری میکنند. این امر نهتنها مانع ورود تجهیزات پیشرفته به کشور میشود، بلکه امکان بهبود بهرهوری و رقابتپذیری بنادر ایران را کاهش میدهد.
نوسازی ناوگان دریایی کشور الزام توسعه پایدار
نوسازی ناوگان دریایی کشور بهعنوان یکی از الزامات توسعه پایدار، نیازمند سیاستگذاری هوشمندانه و اجرای دقیق است. حمایت از تولید داخل باید در کنار واردات هدفمند انجام شود تا علاوه بر افزایش بهرهوری، کیفیت و رقابتپذیری در سطح جهانی نیز حفظ شود. اجرای مصوبه کاهش عمر ناوگان به کمتر از 10 سال، گامی بلند در راستای توسعه اقتصادی و ارتقای جایگاه ایران در حملونقل دریایی خواهد بود.
انتهای پیام