به گزارش نماد اقتصاد، در ماههای اخیر، بازار خودروهای وارداتی در ایران با نوسانات قیمتی قابل توجهی مواجه بوده است. یکی از موضوعات بحثبرانگیز در این زمینه، افزایش قیمت در فرآیند تکمیل وجه متقاضیان برای خودروهای وارداتی است که از مرحله اول در خرداد ماه تا مرحله دوم در آذر ماه شاهد افزایش قابل توجهی بودهاند.
فرآیند تکمیل وجه خودروهای وارداتی
در خرداد ماه، نخستین مرحله از تکمیل وجه خودروهای وارداتی آغاز شد. مصرفکنندگان بر اساس قیمتهای اعلامی در این مرحله، وجوه خود را پرداخت نمودند. اما در مرحله دوم که در آذر ماه انجام شد، قیمتهای اعلامی جدید باعث شگفتی و نارضایتی برخی از خریداران شد.
افزایش قابل توجه قیمتها
در فاصله بین این دو مرحله، برای خودروهای وارداتی مشابه، مبلغی حدود 250 میلیون تومان به قیمتهای اولیه اضافه شده است. این افزایش قیمت بدون ارائه توضیحات کافی از سوی واردکنندگان و عرضهکنندگان، سؤالات بسیاری را میان خریداران برانگیخته و نارضایتی گستردهای ایجاد کرده است.
در ادامه پیامک مرتبط با تکمیل وجه مرحله دوم عرضه یکی از خودروهای وارداتی ژاپنی قابل مشاهده است. همین خودرو در مرحله نخست عرضه یعنی خرداد ماه با رقم 1.5 میلیارد تومان بدست متقاضی منتخب در سامانه عضه خودروهای وارداتی رسیده است.
“باسلام و عرض ادب احتراما ضمن سپاس از انتخاب شما بدینوسیله به استحضار می رساند عطف به اطلاعیه تکمیل وجه بخشنامه شماره 16 مطابق با قیمت اعلام شده خودرو بالنو معادل 17.450.000.000ریال
دعوتنامه تکمیل وجه خودرو SUZUKI-BALENO
از طریق پیامک و لینک پرداخت حضورتان ارسال میگردد
لذا خواهشمند است نسبت به پرداخت مبلغ 11.050.000.000ریال تا تاریخ 1403/09/08 ساعت 24:00 از طریق لینک ارسالی و درگاه پرداخت از حساب شخص متقاضی اقدام نمایید لازم به ذکر است امکان پرداخت از حساب غیر امکان پذیر نمی باشد و همچنین دعوتنامه تکمیل وجه از طریق پست خدمتتان ارسال خواهد گردید.”
عوامل مؤثر در افزایش قیمت چیست؟
چندین عامل میتواند منجر به این افزایش قیمتها شده باشد، که به بررسی برخی از آنها میپردازیم:
1. نوسانات نرخ ارز
احتمالا یکی از مهمترین عوامل ادعایی در خصوص افزایش قیمت خودروهای وارداتی، بحث نوسانات در نرخ ارز است. با توجه به وابستگی قیمت خودروهای وارداتی به نرخ ارز، تغییرات در این نرخ میتواند تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی داشته باشد. این درحالی است که اطلاع مشخصی از نحوه تخصیص ارز این خودروها (از محل سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات غیر و صادرات خود)وجود ندارد. در این بین درصورتی که از محل ارز صادراتی تامین ارز واردات صورت گرفته است احتمالا در مراحل بعد نیز باید شاهد جهش دوباره قیمت خودروهای وارداتی باشیم.
2. هزینههای واردات و تعرفهها
از سوی دیگر افزایش هزینههای واردات از جمله هزینه مرتبط با اسقاط خودروی فرسوده و تغییرات در تعرفههای گمرکی میتواند منجر به تغییر در قیمت نهایی خودروها شود.
به گزارش تسنیم، این افزایش قیمت در میان خودروهای وارداتی عرضه شده در سامانه، نارضایتی هایی در میان خریداران ایجاد کرده است.
بر این اساس در گام اول بایستی جزئیات مرتبط با قیمت گذاری این خودروها به صورت شفاف به اطلاع متقاضیان برسد.
از جمله پیامدهای احتمالی میتوان به کاهش اعتماد مصرفکنندگان به واردکنندگان و بازنگری در تصمیمگیریهای خرید آینده اشاره کرد.
افزایش قابل توجه قیمتها در تکمیل وجه خودروهای وارداتی از خرداد تا آذر ماه، ضرورت شفافیت بیشتر در قواعد و روندهای قیمتگذاری را آشکار میسازد.
برای جلوگیری از چنین نارضایتیهایی در آینده، انتظار میرود که نهادهای نظارتی با وضع قوانین مشخصتر و نظارت بر عملکرد واردکنندگان، ثبات و شفافیت بیشتری را در این بازار فراهم کنند. بهبود ارتباطات و اطلاعات رسانی به خریداران نیز میتواند گامی مؤثر در جهت کاهش نارضایتیها باشد.