از باقیماندهها تا سوختهای پاک: انقلاب در پالایشگاه تهران
به گزارش نماد اقتصاد، پالایشگاه تهران در حالی با معضل تولید فرآوردههای سنگین نفتی دست و پنجه نرم میکند که الزامات قانونی و نیاز به رعایت استانداردهای جدید بر اهمیت کیفیسازی محصولات نفتی افزوده است. بررسیها نشان میدهد که استفاده از فناوریهای ارتقای باقیمانده نفتی، نه تنها به بهبود شرایط زیستمحیطی کمک میکند، بلکه میتواند به توازن اقتصادی پالایشگاه منجر شود.
به گزارش نماد اقتصاد، اکبر کاظمی مدیر طرحهای شرکت پالایش نفت تهران، به تحلیل الزامات طرح کیفیسازی نفت کوره در پالایشگاه تهران پرداخت و گفت: در حاضر یکی از مشکلات و معضلات پالایشگاههای نفت از جمله پالایشگاه تهران تولید باقیماندهها و فرآوردههای سنگین نفتی (نفت کوره و وکیوم باتوم) که از تهمانده تقطیر نفت خام در خلاء بهدست میآیند، میباشد که درصد قابل توجهی از تولیدات پالایشگاههای نفت در سبد محصولات پالایشی را تشکیل میدهند.
با توجه به الزامات و تكاليف قانونی برای کاهش فرآوردههای نفتی و کیفیسازی محصولات پالایشگاهی و لزوم رعایت استانداردهای جدیدی که برای این محصولات اعمال شده و در نتیجه محدودیتهایی برای عرضه آنها در بازارهای داخلی و بینالمللی ایجاد شده است و اقتصاد پالایشگاههای نفت از جمله پالایشگاه تهران با چالشهایی همراه شده ، پیشبینی میشود این روند در سالهای آینده نیز ادامه یابد.
برای حل مشکلات ناشی از تولید باقیماندههای سنگین نفت خام در پالایشگاههای نفت، بهکارگیری فناوریهای ارتقای باقیمانده نفت خام (Residue Upgrading) یا ارتقای تهمانده بشکه (Bottom of Barrel Upgrading)، با هدف تولید محصولات سبک و با ارزش بیشتر مانند بنزین یا گازوئیل که منطبق با استانداردهای زیستمحیطی نیز میباشند، بهطور مداوم در حال افزایش است تا علاوه بر تامین تقاضا برای محصولات سبکتر، اقتصاد پالایشگاه و حاشیه سود آن نیز بهبود یابد. بررسی و ارزیابیهای انجامشده در خصوص لزوم اجرای این طرحها در پالایشگاههای نفت کشور از جمله پالایشگاه نفت تهران که با عنوان طرحهای Upgrading شناخته میشوند، نشاندهنده ضرورت این طرحها میباشد. در این نوشتار دلایل و الزامات اجرای این طرحهای کلیدی با در نظر گرفتن ملاحظات زیستمحیطی، الزامات و تكاليف قانوني و ملاحظات اقتصادی بررسی میشوند.
الف) ملاحظات زیستمحیطی:
از سال ۲۰۰۰ به دلیل تغییر الگوی مصرف، تقاضای جهانی برای نفت کوره ۴۰ درصد کاهش یافته است. از طرفی با اعمال استاندارد جدید سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) در خصوص کاهش میزان گوگرد نفت کوره مصرفی در شبکه حمل و نقل دریایی از 3.5 درصد به کمتر از 0.5 درصد از سال ۲۰۲۰، پیشبینی میشود که سهم نفت کوره بهعنوان سوخت کشتیها از ۸۰ به ۳۰ درصد کاهش یابد. از همین رو مصرف نفت کوره کاهش شدید داشته است (شکل 1). چنانچه اشاره شد، ايجاد تغییرات در تقاضا، باعث شده است تا الگوی عرضه مجبور باشد خود را تغییر داده و با وضع موجود تطبیق پیدا کند، لذا لازم است تا برای کاهش چشمگیر مصرف نفت کوره، تدبیر ویژهای برای کاهش تولید آن در نظر گرفته شود.
شکل 1: محدودیت میزان گوگرد در سوخت کشتیها با اجراي استاندارد بينالمللی IMO-2020
آثار محیطی زیستی اجرای طرح کیفیسازی نفت کوره
به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش تهران، برای تشریح مهمترین آثار محیطی زیستی اجرای طرح کیفیسازی نفت کوره پالایشگاه تهران می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– کاهش تولید فرآوردههای نفتی سنگین و استانداردسازی کلیه محصولات تولیدی پالایشگاه تهران؛
– کاهش گوگرد موجود در نفت کوره از 3.5 درصد وزنی به کمتر از 0.5 درصد وزنی و امکان فروش نفت کوره با تولید محصول استاندارد و رفع مشکلات و محدودیتهای ناشی از عدم رعایت قوانین بین المللی مانند قانون IMO2020 برای فروش نفت کوره؛
– جلوگیری از تشدید بحران آلودگی هوا ناشی از انتشار گوگرد در حدود 350 تن در روز بهدلیل مازوتسوزی در نیروگاههای کشور؛
– کمک به تامین سوخت پاک مورد نیاز نیروگاههای کشور و جلوگیری از بروز خاموشی خصوصاً در فصول سرد سال؛
– تولید بنزین و سوخت دیزل مطابق استاندارد یورو 5 و جلوگیری از انتشار آلایندههای زیست محیطی؛
ب) الزامات و تكاليف قانونی:
با توجه به اهمیت تولید محصولات استاندارد در پالایشگاههای کشور و لزوم کاهش تولید فرآوردههای سنگین نفتی، قوانین متعددی برای انجام طرحهای كيفيسازي نفت كوره اعمال شده است. از میان قوانین اعمال شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
1- مصوبات هیئت محترم وزیران و برنامه جامع کاهش آلودگی در ۸ کلان شهر، قانون حمایت از توسعه صنایع پاییندستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایهگذاری مردمی مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ 1393/02/10
2- ابلاغیه قانون هوای پاک و اصلاحیه ماده 23 آییننامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها (موضوع ماده (2) قانون هوای پاک) مورخ / 1396/05/23
3- قانون حمایت از توسعه صنایع پاییندستی نفت خام مصوبه ۱۳۹۱ با موضوع وظایف اختیارات وزارت نفت برای استانداردسازی سوخت مصرفی با استاندارد یورو ۴، ۵ و استانداردسازی سوخت مصرفی نیروگاهها مورخ 1398/10/29
4- مجوز صادره از معاونت برنامهریزی وزارت نفت در خصوص قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام میعانات گازی با استفاده از سرمایهگذاری مردمی مورخ 1399/06/26
5- الزام قانونی ماده 45 برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش کیفیت فرآوردههای نفتی و تطابق آن با استانداردها و الزامات قانونی داخلی و بینالمللی در راستای افزایش ارزش افزوده محصولات در زنجیره پاییندستی پتروپالایشگاهی و تلکیف دولت بر تهیه سازوکارهای مورد نیاز برای ارتقای کیفی فرآوردههای تولیدی و کاهش تولید فراوردههای سنگین بهنحوی که تا پایان برنامه، ترکیب و کیفیت فرآوردههای نفتی تولیدشده توسط شرکتهای پالایش نفت و پتروپالایشگاهی از استانداردهای لازم برخوردار باشد.
طبق تبصره این قانون بهمنظور الزام به تحقق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، تخفیف پنج درصدی (۵%) خوراک شرکتهای پالایش نفت و میعانات گازی و نیز تخفیف خوراک تحویلی به شرکتهای پتروشیمی موجود (مابهالتفاوت قیمت خوراک گاز تحویلی با تکلیف مندرج در قانون هدفمندکردن یارانهها مصوب 1388/10/15 با اصلاحات و الحاقات بعدی) مشروط به اختصاص حداقل چهل درصد (۴۰%) از سود خالص سالانه این شرکتها به حساب اندوخته سرمایهای مخصوص طرح (پروژه)های کیفیسازی و توسعه زنجیره پاییندستی همان شرکت است.
براساس ماده 45 برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران تخفیف پنج درصدی (۵%) خوراک شرکتهای پالایش نفت مشروط به اختصاص حداقل چهل درصد (۴۰%) از سود خالص سالانه این شرکتها به حساب اندوخته سرمایهای مخصوص طرح (پروژه)های کیفیسازی و توسعه زنجیره پاییندستی همان شرکت است. بر اساس تکلیف دولت، باید تا پایان برنامه، ترکیب و کیفیت فراوردههای نفتی تولیدشده توسط شرکتهای پالایش نفت و پتروپالایشگاهی از استانداردهای لازم برخوردار باشند.
ج) ملاحظات اقتصادی:
با توجه به حجم سرمایهگذاری برای اجرای طرحهای کیفیسازی نفت کوره در پالایشگاههای کشور، مشوقها و تسهیلات حمایتی مختلفی در قوانین در نظر گرفته شده است. یکی از مشوقهای اقتصادی اجرای طرح کیفیسازی نفت کوره، برخورداری از ظرفیتهای موجود در قانون «حمایت از توسعه صنایع پاییندستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایهگذاری مردمی» میباشد.
براساس این قانون پالایشگاههای نفت در صورت اجرای پروژههای ارتقاء نفت خام و کیفیسازی میتوانند در قالب تسهیلات صندوق توسعه ملی از تنفس خوراک برخوردار شوند. براساس آییننامه اجرایی این قانون، پالایشگاههای نفتی موجود کشور در صورت اجرای پروژههای کیفیسازی، در دوره بهرهبرداری، معادل سرمایهگذاری انجامشده از تنفس خوراک برخوردار شوند.
لازم به ذکر است که میزان تسهیلات (تنفس خوراک)، 30 درصد هزینه سالانه پرداختی بابت خرید نفت خام (خوراک پالایشگاه) میباشد. علاوه بر این، بر اساس بند (ث) ماده 4 این قانون وزارت نفت موظف است قیمت نفت خام و میعانات گازی خوراک پالایشگاهها، پتروپالایشگاهها و پتروشیمیهای مورد اشاره در جزء (۲) تبصره (۲) ماده (۱۳) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394/02/01 را صرفا برای طرحهایی که تمام شرایط ذیل را رعایت کنند، پس از بهرهبرداری به اندازه نود درصد (۹۰%) قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در سواحل خلیج فارس تعیین کند؛
- حجم تولید نفت کوره با درصد گوگرد بالای نیم درصد، کمتر از هفت درصد (۷%) حجم کل فراوردههای تولیدی پالایشگاه باشد.
- حداقل 20 هزار تن در سال کک سوزنی قابل استفاده در تولید الکترود گرافیتیِ مصرفی در صنعت فولاد یا حداقل 40 هزار تن در سال کک اسفنجی قابل استفاده در تولید آند مصرفی در صنعت آلومینیوم یا حداقل 50 هزار تن در سال پروپیلن با درجه خلوص بالای نود و نه و نیم درصد (99.5%) قابل استفاده در پلیمرسازی را تولید کند.
- در صورتیکه گام (فاز) اول طرح، طی 60 ماه از زمان صدور مجوز تنفس خوراک و هر گام (فاز) بعدی طی دوازده ماه پس از آن به بهرهبرداری نرسد، به ازای هر ماه تأخیر، یکماه از دوره تخفیف دهساله مذکور کسر میشود.
سخن پایانی:
با توجه به موارد مطرح شده و تبیین اهمیت اجرای طرحهای کیفیسازی نفت کوره در پالایشگاههای نفت با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی و همچنین با نگاهی به تکالیف قانونی، اجرای این طرح در پالایشگاه تهران که در دو فاز طراحی و برنامهریزی شده است، نتایج مثبتی بهدنبال خواهد داشت که میتوان به تولید 9.5 میلیون لیتر در روز سوخت پاک برای نیروگاههای کشور و صنعت کشتیرانی و جلوگیری از تشدید بحران آلودگی هوا ناشی از انتشار گوگرد در حدود 350 تن در روز بهدلیل مازوت سوزی (فاز اول) و تولید 7.5 میلیون لیتر در روز بنزین یورو 5 و نیز تولید 6 میلیون لیتر در روز نفتگاز یورو 5 (فاز دو) اشاره کرد که میتواند تاثیر شایانی در حل ناترازی سوخت کشور داشته باشد.
انتهای پیام