مدیرعامل تسدید:
فرصتهای از دست رفته در دریا/نوسازی فوری ناوگان و بنادر ایران الزامی است!
مدیرعامل شرکت توسعه سازههای دریایی “تسدید” در گفتوگو با خبرنگار نماد اقتصاد، از وضعیت نگرانکننده بنادر و کشتیرانی کشور انتقاد و تاکید کرد که فرصتی طلایی برای تحول و توسعه دریامحور در ایران با وجود تحریمهای جهانی علیه روسیه فراهم آمده است. او به کمبود زیرساختها و ناوگان فرسوده اشاره کرده و خواستار اقدام فوری برای نوسازی و بهرهبرداری بهینه از ظرفیتهای ساحلی کشور شد.
وی، ضمن اشاره به اینکه وضعیت بنادر و شهرکهای ساحلی در کشور به نسبت کشورهای منطقه مناسب نیست، گفت: ما در کشور حتما باید به فکر توسعهی بنادر، شهرکهای ساحلی و ایجاد زیرساختهای کافی با توجه به نیاز منطقه باشیم، متاسفانه ما در مقایسه با کشورهای منطقهای و همسایگان خود وضعیت مطلوبی نداریم، چه در جنوب و منطقه خلیج فارس و چه در شمال و منطقه دریای خزر، ظرفیت بنادر ما محدود بوده و لنگرگاهها و بندرهای ما به دلیل عمق آبخور کم برای ما ایجاد تنگنا کرده و در این بین متاسفانه با پسروی دریا هم این وضعیت در دریای خزر وخیمتر شده و حال اینکه در شرایط فعلی ما میتوانستیم خیلی استفاده بهینهای داشته باشیم .
امامی خاطرنشان کرد: حریم و محدودیتهای جهانی که علیه روسیه ایجاد شده فرصت یکتا و یگانهای برای کشور ما ایجاد کرده که برای استفاده از این فضا باید توسعه اقتصادی به کمک اقتصاد دریامحور در دریای خزر و در جنوب را یک بازنگری ویژه داشته باشیم .
وی اظهار داشت: جزیرهی بزرگ قشم و اطراف آن بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مرز آبی یا ساحلی در آن منطقه دارد، بهخصوص هر چه به طرف شرق میرویم در قسمت بندر جاسک منطقه مکران تا چابهار و کنارک فرصتهای ویژهای هستند که متاسفانه به آن توجه نشده و بازار و فرصت خود را به دست کشورهای رقیب در قسمت جنوبی خلیج فارس و دریای عمان داده است که بتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند، در حالیکه عمده اقتصاد متمرکز به وجود کشور ما است؛ لذا باید به این موضوع خیلی توجه ویژهای شود.
مدیرعامل تسدید، در مورد وضعیت کشتیرانی در کشور گفت: وضعیت این بخش هم متاسفانه مانند بقیهی حوزهها بسیار نگران کننده است، در حالیکه با توجه به جمعیت کشور ما و بازار منطقه با احتساب کشورهای اطراف و به ویژه شرایط فعلی کشور روسیه و کشورهای همسایه شمالی و شمال شرقی ما میتوانستیم یک هاب واقعی برای تجارت و فعالیتهای اقتصادی و نقل و انتقال کالا و مواد و حتی مسافر باشیم؛ اما وضعیت کشتیرانی ما چه در بخش کشتیهای تجاری و چه قسمت حوزههای انرژی شرکت نفتکش اصلاً متناسب با نیازهای کشور نیست که این مشکلات چه از نظر ظرفیت، عمر و سن و شرایط بهرهوری است.
امامی تاکید کرد: اکثر کشتیهای ما عمر بالای ۳۰ تا ۴۰ سال با راندمان پایین دارند، در صورتیکه امروز دنیا دنیای رقابت سر ارزش تمام شده است و به طور عام روی کشتیهای ظرفیت بزرگ ۳۰۰ ، ۴۰۰، ۵۰۰ هزار تن تمرکز دارند؛ ولی ناوگان کشتیرانیمان بسیار قدیمی و فرسوده بوده و هزینه نگهداری آنها بسیار بالا است، حتی حوضچه تعمیراتی برای تعمیر اینها را ما نداریم، بنابراین لطمه میخوریم؛ لذا باید هرچه سریعتر برای نوسازی و بازسازی صنایع کشتیرانی مان در هر دو حوزه تجاری و انرژی اقدامی اساسی کنیم .
انتهای پیام