از ابتدای سال ١۴٠٢ تا پایان شهریور ماه ١۴٠٣؛
٢ میلیارد لیتر صرفهجویی مصرف سوخت با اسقاط بالغ بر ٣٠٠ هزار دستگاه
به گزارش نماد اقتصاد، ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور ضمن اجرای یک برنامه بازدید از یک مرکز اسقاط خودروهای فرسوده سواری و سنگین، فرآیند اسقاط را به نمایش گذاشت.
در حاشیهی این برنامه، مهران سالاریه- رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل- نیز طی نشستی خبری، ضمن ارائه آخرین آمار اسقاط خودروهای فرسوده در کشور و تشریح عواید حاصل از آن، ابتدا نسبت به توجه مجدد به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها و آگاهی مردم نسبت به این حوزه و حقوق و تکالیف خود در این حوزه، ابراز خرسندی کرده و گفت: به دنبال این آگاهی شکل گرفته، علیرغم اینکه در سال گذشته، زیرساختهای لازم آنگونه که باید، فراهم نبود اما اتفاقات خوبی نظیر اجرایی شدن آییننامهای اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو رخ داد.
این مقام مسئول تصریح کرد: علیرغم اینکه زیرساختهای لازم فراهم نبود، اما به استناد قانون ساماندهی صنعت خودرو، خوشبختانه توانستیم حدوداً ۷۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده را در سال گذشته اسقاط کنیم که از این تعداد، حدود ۱۰ هزار دستگاه در حوزه خودروهای فرسودهای بود که با خودروهای نو جایگزین شدند و ۸۰۰۰ دستگاه هم سهم تاکسیها بوده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به نسبت مجموع چهار سال پیش از آن (طی سالهای ١٣۹۸ تا ۱۴۰۱)، ۲۵ درصد افزایش اسقاط محقق شد. طبق آمار، در مجموع این چهار سال، ۵٧ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد؛ این درحالیست که صرفاً در سال ۱۴۰۲، این عدد به ۷۸ هزار دستگاه رسید؛ به عبارتی حدود ۲۵ درصد افزایش را شاهد بودیم.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور، در خصوص جدیدترین آمار سال جاری، اعلام کرد: امسال، با وجود اینکه هشت ماه از سال میگذرد، تا روز یکشنبه هفته جاری (٢٧ آبان ماه) ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شد که در مقایسه با آمار سال گذشته خودمان، شاهد رشد ۳۰۰ درصدی اسقاط نسبت به یکساله ١۴٠٢، بودهایم.
وی ابراز امیدواری کرد که این ٣٠٠ درصد تا پایان سال نیز افزایش پیدا کرده و چندین برابر شود و بتوانیم با توجه به آییننامه پیشرفتهی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، رکورد ۱۸ ساله گذشته را هم که مربوط به سال ۱۳۹۳ و معادل ۳۳۰ هزار دستگاه بوده است را هم حتی رد کنیم و تا پایان سال به این عدد برسیم؛ البته محدودیتهایی در این حوزه وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور در رابطه با اقداماتی که در ستاد انجام شده است، اظهار کرد: طی سلسله گزارشاتی که بصورت فصلی هم به روز میشود، طی ۱۸ ماهی که از عمر این ستاد میگذرد، طبق محاسبات کارشناسی صورت گرفته، بالغ بر دو میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت داشتیم که مربوط به ۱۸ ماهه منتهی به ١۴٠٣/٠۶/٣١ است.
سالاریه خاطرنشان کرد: در شش ماهه ابتدایی امسال، ۱۵۰ هزار دستگاه از رده خارج شده که به انضمام ٧٨ هزار دستگاه اسقاط شده در سال گذشته، طی ۱۸ ماهه منتهی به شهریور ماه امسال، ٢٢٨ هزار دستگاه خودرو فرسوده، اسقاط و از رده خارج شده است.
وی افزود: این میزان صرفهجویی در مصرف سوختی که محاسبه کردهایم که مربوط به ۱۸ ماهه و با احتساب ۱۵۰ هزار خودرو از رده خارج شده مربوط به همین شش ماهه ابتدایی است؛ اکنون که هشت ماه از سال گذشته، ۲۳۷ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است، فلذا با یک حساب نسبتی، از ابتدای سال گذشته تاکنون، بالغ بر سه میلیارد لیتر صرفهجویی در مصرف سوخت اتفاق افتاده است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل تصریح کرد: از منظر ریالی نیز، ۲.۸ میلیارد دلار از بابت خروج خودروهای فرسوده، آورده و عواید نصیب کشور شده است.
سالاریه با بیان اینکه در خصوص فرآیند در حال انجام طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، که اخیراً با شیوهای جدید آن را اجرایی میکنیم، (حدود دو ماه است که این موضوع آغاز شده)، شامل ۲۷ هزار نفر متقاضی است، گفت: اکنون در فرآیندهای جایگزینی خودروی فرسوده با محصولات ایرانخودرو و سایپا، خصوصیت این طرح به این صورت است که متقاضیانی که در این طرحها شرکت میکنند، در حقیقت، گواهی اسقاطشان به ذینفعی خودروساز، صادر میشود و از فاکتور فروشی که خودروساز صادر میکنند، مبلغی که باید برای اسقاط در نظر بگیریم، این مبلغ را کسر میکنند و مابقی صرفاً توسط مالک خودرو یا شخص متقاضی طرح جایگزینی، تکمیل وجه شود.این موضوع برای اولین بار است که انجام میشود؛ از این ۲۷ هزار نفر، حدود یکسوم آنها (حدود ۹٠٠٠ نفر) فراخوان شدهاند و از این ۹٠٠٠ نفر هم، تاکنون پذیرش ۷۲۰۰ نفر در مراکز اسقاط کل کشور، قطعی شده است.
سالاریه اعلام کرد: از ٢٧ هزار متقاضی طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، در شرایط فعلی، حدوداً ٢٣ هزار نفر سهم ایرانخودرو و حدود ۴۰۰۰ نفر سهم شرکت سایپا هستند؛ که از اینها، در مجموع ۷۲۰۰ نفر همانطور که اشاره شد، اکنون در حال طی مسیر و فرآیند هستند.
این مقام مسئول از فراخوان دوم در آیندهای نزدیک خبر داد و گفت: براساس هماهنگیهایی که با خودروسازان در حال انجام است، مرحله بعدی شروع خواهد شد و متقاضیهایی که در قسمت دوم هستند، میتوانند مراجعه کنند. در قسمت اول و در مرحله اول ۹۰۰۰ نفر فراخوان شدند که از این ۹۰۰۰ نفر ۷۲۰۰ نفر تا الان مراجعه کردند. از این ٧٢٠٠ نفر، حدود ۶۰۰۰ نفر به خودروسازان معرفی شدند و طبق برنامه سیستمی که در حال انجام است، خوشبختانه فرآیند بسیار پویا و خوبی صورت گرفته و این ۶۰۰۰ نفر برای تکمیل وجه در حال اقدام هستند.
وی تصریح کرد: الباقی چنانچه مراجعه نکنند، حذف شده و ما مجبور هستیم که از لیست در انتظار، استفاده بکنیم تا بتوانیم نهایتاً ۲۷ هزار نفر، متقاضیانی باشند که تکتک آنها توانسته باشند، خودرو جایگزین دریافت کنند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل در ادامه، به تشریح برنامههای این ستاد، پرداخت و اظهار کرد: در حوزه برنامهها، نوسازی ۳۱ هزار دستگاه تاکسی برای امسال برنامهریزی شده که امیدواریم با منابعی که در صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وجود دارد (بعد از اینکه گردش خزانه داری کل انجام میشود)، تخصیص به متقاضیانی که در فرآیند جایگزینی شرکت میکنند و منتظر دریافت تسهیلات هستند، صورت خواهد گرفت.
سالاریه ادامه داد: این موضوع با اولویتبندی انجام میشود؛ باتوجه به اینکه محدودیت منابع وجود دارد، مجبور هستیم که اولویتبندی کنیم و طبق اولویت نوسازی ۳۱ هزار دستگاه تاکسی را تا پایان سال بتوانیم انجام دهیم. از این ۳۱ هزار دستگاه تاکسی، ۲۵ هزار دستگاه تاکسیهای بنزینسوز یا گازسوز یا دوگانه هستند و ۶۰۰۰ دستگاه هم برقی هستند که مربوط به چهار خودروساز کشور میشود.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه موتور سیکلت نیز نوسازی ۱۰۵ هزار دستگاه را در برنامه داریم که حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بنزینی هستند و مابقی (۵۰۰۰ دستگاه) برقی هستند؛ امیدواریم که بتوانیم این عدد ۵۰۰۰ تا را کمی بیشتر کنیم؛ منابع جدیدی را هم در نظر داریم که اضافه کنیم. در حال حاضر در حال مکاتبه و رایزنی هستیم که بتوانیم قریب به سه همت (٣٠٠٠ میلیارد تومان) به منابع صندوق ما اضافه شود تا یک عملکرد قابل قبولی را ارائه بدهیم.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور تصریح کرد: موضوع خودروهای فرسوده، یک موضوع ملی است که از جنبههای مختلف هم قابل بررسی است؛ از جنبه مصرف سوخت که اشاره و آمار ارائه شد. از جنبه آلودگی هوا هم که طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، سهم خروج خودروهای فرسوده بالاترین سهم در کاهش آلودگی هواست؛ بنابراین اهمیت آن، از اینجا مشخص است و ما هم تلاشمان بر این است که بتوانیم با اولویت کلان شهرها، موضوع را دنبال کنیم.
سالاریه با بیان اینکه در حوزه خودروهای فرسوده و اسقاط آنها، یکی از ارکانهای مهم، پلیس راهور فراجاست، اظهار کرد: ما بسیار از آنها، تشکر میکنیم؛ کارشناسان مربوطه آنها در اقصی نقاط کشور به مراکز اسقاط، خدمات ارائه میدهند. امیدواریم که این همکاریها ادامه داشته باشد و خصوصاً از راهور فراجا انتظار داریم که در حوزه ارتباطاتِ سیستمی و بر خط، پیش قدم باشند و بتوانند بخشی از مشکلاتی که بر سر راه متقاضیان وجود دارد را بدین وسیله حل کنند. به هر میزان که ما بتوانیم ارتباطات خود را هوشمندتر کرده و فرآیند را کوتاهتر کنیم، اشتیاق مردم برای اینکه بخواهند خودروی فرسوده خود را از رده خارج بکنند و خودرو جایگزین دریافت بکنند (به هر نحوی که تمایل دارند و ما هم کمک کنیم که این کار را انجام بدهند) بیشتر خواهد.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که با کمک همهی ارکان، از جمله پلیس راهور فراجا این اتفاق مهم رقم بخورد؛ تا پیش از اینکه ستاد به موضوع اسقاط خودروها ورود بکند، تقریبا در برخی موارد، هیچ ارتباطات بر خطی با راهبر فراجا نداشتیم اما خوشبختانه توانستیم قسمتی را ارتباطات بر خطی فراهم کنیم اما هنوز هم کافی نیست. بر اساس آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، باید ارتباطات گستردهتر باشد، ما نیز که در حال پیگیری موضوع هستیم امید است که این دوستان هم اهتمام داشته باشند تا کاین اتفاق بیفتد.
انتهای پیام