تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
کد خبر : 22237

راهبرد افزایش ۲۵‌درصدی بخش ریلی در بنادر

راهبرد افزایش ۲۵‌درصدی بخش ریلی در بنادر
سرپرست معاونت بازرگانی و بهره‌برداری راه‌آهن گفت: راهبرد دولت چهاردهم در بنادر براساس تکالیف تعریف‌شده در برنامه هفتم، تاکید بر افزایش ۲۵‌درصدی بخش ریلی است. محمدهادی ضیایی‌مهر

به گزارش نماد اقتصاد، به گفته سرپرست معاونت بازرگانی و بهره‌برداری راه‌آهن، این سهم درحال‌حاضر کمتر از ۱۰‌درصد بوده اما برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های حوزه ریلی بنادر کشور نیازمند هماهنگی و تعامل بیشتر راه‌آهن و سازمان بنادر هستیم.
ضیایی‌مهر همچنین بر رفع مشکلات و موانع نرم‌افزاری حوزه ریلی در بنادر تاکید کرد و ادامه داد: با نشست‌ها و تعاملی که از گذشته تاکنون با سازمان بنادر و دریانوردی داریم موضوعات پیرامون توسعه زیرساخت‌های ریلی بنادر، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به‌صورت مشترک در حال انجام است. او در بخش دیگری به راه‌اندازی نخستین قطار برنامه‌ای و مستقیم کانتینری حامل قطعات خودرو از بندرعباس به بم در هفته جاری اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف و تکالیف برنامه هفتم توسعه برای راه‌آهن برقراری قطارهای برنامه‌ای است و تا پایان سال دوم برنامه هفتم تمامی قطارهای باری کشور باید برنامه‌ای شوند.
سرپرست معاونت بازرگانی و بهره‌برداری راه‌آهن توضیح داد: طبق توافق‌های انجام‌شده، هر هفته سه زوج قطار برنامه‌ای مستقیم کانتینری بین بندرعباس و خودروسازی بم و بالعکس رفت‌وآمد خواهد کرد که در صورت افزایش تقاضای حمل امکان برنامه‌ریزی افزایش تعداد رام قطار وجود دارد.
او همچنین با اشاره به افزایش سهم ریلی در بندر شهیدرجایی هم‌راستا با سیاست‌های کلان برنامه هفتم توسعه یادآور شد: برای تمامی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و صاحبان کالایی که از طریق راه‌آهن از بندر شهید رجایی به مقاصد مختلف دارند، اعلام آمادگی می‌کنیم چراکه با قطارهای مبدا- مقصدی زمان‌سیر محموله‌ها نیز کوتاه‌تر می‌شود.
«در راستای اجرای ماده‌۵۶ برنامه هفتم توسعه کشور مبنی‌بر افزایش سهم ریلی از بنادر، با همکاری و همراهی بین شرکت راه‌آهن و یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، روز دوشنبه ۲۳ مهر نخستین قطار باری برنامه‌ای و مستقیم (مبدا – مقصدی) با ۳۸واگن حامل ۷۶‌کانتینر قطعات خودرو از بندرعباس به مقصد ایستگاه راه‌آهن بم اعزام شد.»
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با اشاره به سهم عظیم بندر شهیدرجایی در توسعه صنعت‌ حمل‌ونقل دریایی به‌ویژه صادرات گفت: براساس طرح جامع بنادر برنامه‌های عملیاتی این بندر در سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف شده است. حسین عباس‌نژاد افزود: با همکاری و تعامل با راه‌آهن منطقه استان هرمزگان چند طرح در دست اقدام داریم که یک بخش آن طرح‌های توسعه‌ای در بخش شانتینگ یاردهای ریلی و همچنین تجهیزات و رفع نواقص اسکله‌هاست که در مدت یک‌سال باید انجام شود. او در این رابطه به مرحله نخست عملیات اجرایی احداث کریدور خطوط لوله و ساماندهی پایانه نفتی در بندر شهید رجایی در تیرماه امسال اشاره کرد و ادامه داد: متصل نبودن شانتینگ یارد یا محوطه اختصاصی ریلی در این بندر در گذشته یکی از محدودیت‌های توسعه در حمل فرآورده‌های نفتی بوده اما با ساماندهی و سرعت‌بخشیدن به این طرح و همچنین افزایش خطوط ریلی، حجم و سرعت صادرات مواد نفتی نیز افزایش خواهد یافت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه شکوفایی چرخه صادرات مواد معدنی و فرآورده‌های نفتی با توسعه حمل‌ونقل ریلی رابطه تنگاتنگ دارد، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش احداث اسکله‌ها و پایانه مواد معدنی با استفاده از تجهیزات ریلی بندر شهید رجایی را یکی از طرح‌های توسعه‌ای شاخص در این بندر عنوان کرد.
او توضیح داد: با توجه به اینکه تمامی کالاهای صادراتی موادمعدنی به‌صورت مکانیزه و از طریق خطوط ریلی انجام خواهد شد، ضروری است به‌منظور سرعت‌بخشی و استانداردسازی عملیات تخلیه و بارگیری موادمعدنی، تعداد یاردها در شمال بندر شهید رجایی نیز افزایش پیدا کند.
به گفته عباس‌نژاد، درحال‌حاضر ظرفیت عملیات بندری در بخش ریلی بندر شهیدرجایی ۱۳‌میلیون تُن بوده که با احداث و تکمیل پایانه مواد معدنی به ۲۸‌میلیون تُن می‌رسد.

 

برچسب ها :

ناموجود