تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر : 21441

تاثیر همه‌جانبه راهبردهای فولاد سنگان در خصوص توسعه ظرفیت‌های دانشی

تاثیر همه‌جانبه راهبردهای فولاد سنگان در خصوص توسعه ظرفیت‌های دانشی
دانش و توسعه ظرفیت‌های آن همواره نقطه عطف تحولات رو به جلوی جهان بوده‌اند. از طرفی، در فضای پررقابت حال حاضر کسب‌و‌کارها این مسئله به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است که می‌تواند بقا و یا حذف کسب‌و‌کارها از میدان رقابت را به همراه داشته باشد.

به گزارش نماد اقتصاد از روابط عمومی شرکت فولاد سنگان، بخش معدن و صنایع معدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست و به نوعی با توسعه روزافزون دانش عجین شده است. در این میان، شرکت فولاد سنگان خراسان که نقش‌آفرین تعیین‌کننده‌ای در حوزه بالادست زنجیره فولاد کشور به حساب می‌آید، رویکردهای مختلفی را با هدف توسعه ظرفیت‌های دانشی در این شرکت اتخاذ کرده که دستاوردهای قابل توجهی را نیز برای آن به همراه داشته است.

در عصر امروز، دانش، تجربه و تخصص، یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌ها و دارایی‌های بنگاه‌های اقتصادی در میدان رقابت به شمار می‌آید. از این رو، توسعه ظرفیت‌های دانشی در سازمان‌ها به عنوان یکی از عناصر اساسی برای حفظ بقا و ارتقای رقابت‌پذیری محسوب می‌شود. عوامل موثر بر توسعه ظرفیت‌های دانشی در شرکت‌ها را باید به طور همزمان در عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی جست‌و‌جو کرد. از جمله عوامل درونی موثر بر توسعه این موضوع می‌توان به نگرش مدیران ارشد، فرهنگ سازمانی، استقرار سیستم مدیریت دانش موثر و آموزش و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی و از جمله عوامل بیرونی موثر بر این موضوع نیز می‌توان به همکاری با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد. نگاهی به رویکردها و استراتژی‌های شرکت فولاد سنگان نیز نشان می‌دهد که این شرکت توجه به موضوع توسعه ظرفیت‌های دانشی و تولید دانش‌بنیان را در صدر اولویت‌ها و اقدامات خود قرار داده است که این مسئله ای بیانگر گام‌های بلند این شرکت در مسیر توسعه همه‌جانبه و حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌محور است.

خبر پیشنهادی:  جزئیات «تولید از دست رفته» و «عدم النفع» فولاد خراسان از چالش انرژی

 روند چندان پررنگی تا کنون برخوردار نبوده، اما شکل‌گیری موثر آن نتایج قابل توجهی را به همراه داشته است. در همین راستا، شرکت فولاد سنگان نیز همواره توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته، به طوری که می‌توان گفت این شرکت به قطب ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور تبدیل شده است. از جمله اقدامات اخیر این شرکت در راستای همکاری با دانشگاه‌ها می‌توان به افتتاح موسسه تحقیقات علم و فناوری پروفسور شهید علیمحمدی دانشگاه تهران در کنار پردیس صنایع معدنی فولاد سنگان اشاره کرد.

این شرکت در راستای گسترش همکاری‌های خود با دانشگاه‌های مطرح کشور، تفاهم‌نامه علمی و فنی‌ای را با دانشگاه فردوسی مشهد نیز منعقد کرده است که بر اساس آن، شرکت فولاد سنگان از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با بخش صنعت و معدن در راستای نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی خود حمایت خواهد کرد. بی‌تردید این اقدام که به معنای جاری شدن ظرفیت‌های علمی و نوآورانه جدید به شرکت فولاد سنگان است، می‌تواند رفع بسیاری از چالش‌های بخش صنعت را به همراه داشته باشد.

یار استراتژیک

اهمیت جایگاه نیروی انسانی و به تعبیر بهتر، سرمایه‌های انسانی سازمان‌ها، هر روز بیشتر از قبل مشخص می‌شود. از این رو، توجه به آموزش نیروی انسانی و رشد و توانمندسازی آن، به ضرورتی در سازمان‌های امروزی تبدیل شده است. آموزش موثر با ارائه دانش و مهارت‌های لازم در مسیر تحقق اهداف سازمانی به کارکنان، باعث ارتقای بهره‌وری می‌شود. در همین راستا، شرکت فولاد سنگان نیز جایگاه مهمی را در سیاست‌های خود به این موضوع اختصاص داده است، به طوری که از مقوله آموزش به عنوان یار استراتژیک خود یاد می‌کند. از جمله استراتژی‌های واحد آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی این شرکت می‌توان به آموزش‌های بدو استخدام، مدیریت آموزش و یادگیری کارکنان و نیز توسعه شایستگی مدیران اشاره کرد. همچنین سرانه آموزش کارکنان، سرانه آموزش سطوح مدیریتی، اثربخشی دوره‌های آموزشی، نرخ شایستگی سطوح مدیریتی و نرخ شایستگی کارکنان از جمله شاخص‌های استراتژیک شرکت فولاد سنگان در خصوص آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی به شمار می‌آیند.

خبر پیشنهادی:  تولید کنسانتره فولاد سنگان از مرز 9 میلیون تن عبور کرد

واحد آموزش شرکت فولاد سنگان از سال 1400 نسبت به بازمهندسی نظام جامع آموزش و توسعه کارکنان بر اساس الزامات استانداردISO 10015:2019  (استاندارد اثربخشی آموزش در سازمان‌ها) اقدام کرده است، که این مسئله گذار از پارادایم مدیریت آموزش به مدیریت شایستگی و توسعه کارکنان را برای این شرکت به ارمغان آورده است. گفتنی است که این فرایند بازمهندسی به واسطه چندین گام مختلف در این شرکت محقق شده است که گام نخست آن، سیاست‌گذاری امور یادگیری و توسعه بوده است. در ادامه، طراحی و تدوین زیرفرایندهای ارزیابی، تحلیل شکاف و شناسایی نیازهای شایستگی، طراحی و برنامه‌ریزی فرصت‌های یادگیری، مدیریت اجرایی فرصت‌های یادگیری، ارزشیابی اقدامات و نتایج مدیریت شایستگی و در نهایت پایش فرایندهای یادگیری، دیگر گام‌های مسیر بازمهندسی نظام جامع آموزش در شرکت فولاد سنگان بوده‌اند.

گفتنی است که اقدامات رو به جلوی شرکت فولاد سنگان در حوزه مدیریت منابع انسانی، سبب شد که این شرکت در ارزیابی هفتمین جایزه منابع انسانی مدل 34000 در سال 1402، تندیس «C1» را دریافت کند. گفتنی است که این شرکت در سال قبل از آن، نشان «C2» را دریافت کرده بود که این به معنای روند رو به رشد شرکت فولاد سنگان در این حوزه و قرار گرفتن این شرکت در میان 10 شرکت برتر در زمینه منابع انسانی است.

خبر پیشنهادی:  مسیر صعودی عملکرد تولید و فروش شرکت فولاد سنگان