تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
کد خبر : 20403

علیرغم افت تولید در زنجیره‌ صنعت خودروسازی؛

مونتاژکاران پرچمدار صنعت خودروسازی

مونتاژکاران پرچمدار صنعت خودروسازی
در حالیکه آمار تولید شش ماهه امسال در مجموعه صنعت خودرو کشور، از قطعه‌سازان و تأمین‌کنندگان گرفته تا دو خودروساز بزرگ، افت تولید زنجیره را حکایت می‌کند که خود را بیشتر هم در کاهش تولید خودروهای سواری، تجاری و سنگین نشان می‌دهد، شرکت‌های خودروساز خصوصی که اکثراً در قالب CKD مشغول فعالیت هستند و غالباً در همکاری‌ با خودروسازان چینی، فعالیت می‌کنند، در این مدت با رشد تولید همراه شده‌اند و گویی مسیر خود را صنعت جدا کرده‌اند. این درحالیست که چینی‌زه شدن صنعت خودرو ایران، نگران‌کننده است.

به گزارش نماد اقتصاد، گزارش عملکرد خودروسازان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور نشان می‌دهد که روند تولید خودروهای سواری در بخش نیمه دولتی‌های کشور (ایران‌خودرو و سایپا) نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهشی بوده است.

باتوجه به مشکلات موجود در مجموعه‌ی صنعت خودروسازی کشور که به صنعت قطعه‌سازی هم سرایت کرده، مواردی نظیر افزایش قابل توجه بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، عدم به‌روزرسانی قیمت قطعات، قیمت‌گذاری دستوری، مشکلات تخصص ارز و…. همگی روند کار را در مجموعه صنعت از آنچه که و برنامه‌ریزی‌ و هدف‌گذاری شده بود، دور نگه داشت.

اما علیرغم این موضوع و کاهش تولید داخلی‌ها، عملکرد بخش خصوصی در همین بازه زمانی، نشان می‌دهد که خودروسازان خصوصی (مونتاژکار) توانسته‌اند تیراژ خود را افزایش دهند.

بنابر آخرین آمار تولید، دو خودروساز بزرگ طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش تولید حدوداً ۱۰درصدی را در تولید محصولات سواری تجربه کرده‌اند؛ این در حالیست که خودروسازان بخش خصوصی تولید خود را در شش ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به نیمه نخست سال ١۴٢، حدود ١۵ درصد افزایش دهند.

بخش خصوصی در سالی که بدنه اصلی خودروسازی کشور نتوانسته طبق برنامه پیش رود و از عملکرد سال گذشته خود هم جا مانده، مونتاژکاران صعودی عمل کرده‌اند.

همانطور که اشاره شد، شرکت‌های خودروساز بزرگ در نیمه نخست سال جاری، با وجود تلاش برای افزایش تولید ماهانه، نتوانسته‌اند به اهداف تعیین شده در ابتدای سال توسط وزارت صمت، دست پیدا کنند.
آمارهای ارائه شده توسط خودروسازان در سامانه کدال نشان می‌دهد که خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا)، موفق به تولید ۴۲۶ هزار و ۳۵۷ دستگاه خودرو سواری در نیمه نخست سال جاری شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برابر ۴۶۱ هزار و ۱۵۵ دستگاه، بالغ بر ٣۵ هزار و ۵٠٠ دستگاه یا به عبارتی حدود هشت درصد افت تولید را نشان می‌دهد.

در مقابل اما عملکرد خودروسازان خصوصی طی نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد که در تولید خودروی سواری، حرف اول را می‌زنند.

خودروسازان بخش خصوصی در شش ماهه ابتدایی سال جاری در مجموع موفق به تولید ۱۳۳ هزار و ۸۴۵ دستگاه انواع خودرو شده‌اند، که نسبت به مجموع تولید انواع خودروها (سواری، تجاری و سنگین) در مدت مشابه سال گذشته دو درصد افت داشته است اما تولید سواری‌ها افزایشی رقم خورده است.

در  مدت مذکور سال جاری، ۱۲۳ هزار و ۵۲۹ دستگاه انواع سواری در بخش خودروسازان خصوصی ذتولید شده است، که همانطور که اشاره شد، رشد ۱۵ درصدی را حکایت می‌کند؛ البته این آمار نشان می‌دهد که سرعت رشد تولید این خودروسازان هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت قابل توجهی داشته است؛ چراکه خودروسازان بخش خصوصی در نیمه نخست سال نسبت به شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰١،  رشد ۷۲ درصدی را ثبت کرده بودند.
بنظر می‌رسدشرکت‌ها مدیران‌خودرو، کرمان‌موتور، و بهمن‌موتور بیشترین سهم تولید این بخش را داشته‌اند.

برچسب ها :

ناموجود