به گزارش نماد اقتصاد، در طی هفته های اخیر گزارشهای متعددی از تصادف های وحشتناک به علت کیفیت پایین خودروهای ایرانی منتشر شده است.
در حالی که این روزها شاهد تصادف خودروهای بی کیفیت و بدون استاندارد داخلی و بعضا چینی هستیم، مدیران خودرویی کشور پاسخگو محصولات بی کیفیت نیستند و مردم عادی هم دستشان به جایی نمی رسد و مجبور هستند با هزینه های گزاف خودرو بی کیفیت داخلی یا چینی خریداری کنند.
در دورانی مدیران خودرویی کشور معتقد بودند که بنز و بی ام و، استانداردهای ایران را ندارد! حال باید از آنها پرسید که خودروی تولیدی آنها استاندارد است که روزانه کیفیت پایین خودروها جان هم وطنان را می گیرد؟
چه کسی باید پاسخگو بحران جدی خودروهای بیکیفیت داخلی و چینی باشد؟ مشخص نیست که خودروسازان داخلی و چینی در ایران درخصوص وضعیت کیفی و فنی محصولات خود به چه نهاد و سازمانی پاسخگو هستند، زیرا در کشورهای اروپایی و آمریکا و حتی در کشور چین، سازمان های مستقلی وظیفه ارزیابی کیفیت محصولات خودرویی را برعهده دارند و سالانه گزارشی جامع درباره کیفیت خودروهای تولیدی منتشر میکنند که مورد استقبال گسترده خودروسازان قرار می گیرد.
در ایران شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران یا ISQI این وظیفه مهم را بر عهده دارد که چند سالی است خبری از گزارش های این موسسه نیست و حداقل اینکه اگر هم گزارشی در کار باشد و به صورت محرمانه در اختیار وزارت صمت قرار می گیرد و ترتیب اثر مشهودی در وضعیت تولید محصولات بی کیفیت خودروسازان داخلی داده نمی شود.
قیمت خودروها نجومی اما کیفیت زیرزمین شرکت های خودروسازی طی ترفندی نازیبا، طرح پیش فروش خودرو از طریق قرعه کشی بر مبنا و ادعای به تعادل رساندن قیمت خودرو در بازار را پیش کشیدند.
عده ای از مردم نیز در این میان برای رسیدن به سود بیشتر خودرو را به قیمت کارخانه خریداری کردند و به قیمت بازار آزاد به فروش رسانند و عده ای دیگر نیز حواله خودرویی که در قرعه کشی برنده شدند را به فروش رساندند.
این گونه سیستمهای ثبت نامی، مخالف تولید در کشور و تعادل در بازار هستند زیرا تنها به دنبال بلوکه کردن پول جهت تامین منافع برای خودروساز و بانکها است.
با این حال شرکتهای خودرویی مدعی هستند که تولید خودرو با قیمتهای این روزها برایشان صرف ندارد زیرا تهیه مواد اولیه و قطعات برای آنها دشوار و هزینه زیادی دارد. اما با یک بررسی کلی آگاه میشویم که سود شرکتهای خودرویی به حدی بالا که سالهای زیادی است که دو شرکت خودرویی کشور دچار رانت هستند و با تولیدات بیکیفیت جیب مردم را چپاول می کنند و جوان ایرانی باید رویای سوار شدن بر ماشین با کیفیت را با خود به گور ببرد.