تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۹
کد خبر : 1561

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی خبر داد:

آغاز فرآیند پرداخت اعتبار تکمیل طرح ملی اتصال بندر کاسپین به خط ریل سراسری

آغاز فرآیند پرداخت اعتبار تکمیل طرح ملی اتصال بندر کاسپین به خط ریل سراسری

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان از آغاز فرآیند پرداخت اعتبار تخصیص یافته در خصوص تکمیل طرح ملی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت خبر داد. مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان از آغاز فرآیند پرداخت اعتبار تخصیص یافته در خصوص تکمیل طرح ملی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان از آغاز فرآیند پرداخت اعتبار تخصیص یافته در خصوص تکمیل طرح ملی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت خبر داد.

مهدی کاظمیان سخنگوی سازمان از آغاز فرآیند پرداخت اعتبار تخصیص یافته در خصوص تکمیل طرح ملی اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت خبر داد و اظهار داشت: با پیگیری های عیسی فرهادی، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان، و اسداله عباسی استاندار گیلان؛ روند پرداخت ۱۸۰ میلیارد تومان از اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرده به حساب پیمانکار این طرح شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت در حال انجام، با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی طرح مزبور صورت می گیرد تصریح کرد: تا کنون بیش از ۷۵ درصد از عملیات ایجاد خط راه آهن از ایستگاه پیربازار رشت به مجتمع بندری کاسپین در زمینه تملک اراضی، زیرسازی و روسازی، انجام شده و با تزریق مالی به پیمانکار امید می رود روند تکمیل طرح ملی مزبور تسریع یابد.

کاظمیان طول خط آهن رشت به منطقه آزاد انزلی را ۳۵ کیلومتر و میزان ریل گذاری را ۱۴ کیلومتر بیان کرد و گفت: با توجه به دستور اکید رییس جمهور در سفر سال گذشته به استان و منطقه آزاد انزلی، مبنی بر تسریع در عملیات تکمیل این طرح ملی، و دستور معاون اجرایی رییس جمهور در خصوص اهمیت سرعت بخشیدن به بهره برداری؛ امید می رود تا بهار سال آتی شاهد اجرایی شدن حمل و نقل ریلی از طریق مجتمع بندری کاسپین باشیم.

سخنگوی سازمان منطقه آزاد انزلی اتصال این منطقه به خط ریل و ساخت اسکه رو رو به منظور نقل و انتقال مستقیم بار از قطار به کشتی را مهمترین طرح های منطقه متبوع خود جهت تکمیل حلقه های زیرساختی فعال سازی کریدور شمال-جنوب عنوان کرد و افزود: از سوی دیگر با وصل شدن استان گیلان به شبکه ریلی کشور عملاً دریای کاسپین و دو دریای جنوبی ایران یعنی خلیج فارس و دریای عمان به صورت ریل به یکدیگر وصل می شوند، موضوعی که می تواند نقش مهمی در افزایش، سرعت بخشیدن و کاهش هزینه های حمل و نقل کالا میان دو سوی کشور ایفا نماید.

وی دستاورد دیگر بهره برداری از دو طرح ملی منطقه متبوع خود را فرصت سازی جهت ترانزیت کالا میان کشورهای اوراسیا، حاشیه دریای کاسپین و دولت های عرب سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان ارزیابی نمود و گفت: در واقع با بهره برداری از طرح های مزبور؛ و با راهبرد هم افزایی این سازمان با فعالین بخش خصوصی مناطق آزاد و اتاق های بازرگانی و حمایت مسئولین عالی رتبه نظام، منطقه آزاد انزلی به دلیل نقش محوری در کریدور شمال-جنوب و مسیر ترانزیتی چین-قزاقستان-ایران، به مرکز مبادلات کالایی کشورهای روسیه، هند، و چین با کشورهای اوراسیا، غرب و جنوب آسیا تبدیل می شود.

گفتنی است راه آهن رشت- آستارا و رشت به بندر انزلی دو مسیر اصلی ریلی کریدور شمال-جنوب محسوب می شود که به دلیل برخی مسائل زیست محیطی احداث مسیر فرعی به منطقه آزاد انزلی در اولویت کاری قرار گرفته تا در ادامه ریل به دومین مجتمع بندری این منطقه یعنی بندر انزلی متصل گردد. در همین راستا از مجموع مسیر ۳۵ کیلومتری از ایستگاه پیربازار به اسکله رو رو مجتمع بندری کاسپین، کمتر از یک کیلومتر در محدوده منطقه واقع شده که سازمان ۹۵ درصد از قدرالسهم ۴۵ میلیارد تومانی خود در این طرح تودیع نموده است.

 

مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی