مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد:
کوبا، بازاری بکر برای محصولات و خدمات ایرانی
به گزارش نماد اقتصاد، احمد فیروزی، مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به روابط دوستانه ایران و کوبا، گفت: سابقه دوستی دو ملت در سطح عالی است و از آنجاییکه ظرفیتها و پتانسیلهای همکاری دو کشور بسیار زیاد است این ظرفیتها بایستی شناسایی و شناسانده شود تا شرکتهای ایرانی بتوانند سهم قابل قبولی از بازار این کشور به دست بیاورند.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر تلاش کردیم حجم روابط تجاری میان دو کشور را از طریق ایجاد و توسعه زیرساختهای مورد نیاز از جمله بهرهگیری از ابزارهای تجاری مانند تبادل هیئت در نمایشگاههای تخصصی، به روزرسانی و اجراییسازی موافقتنامه تجارت ترجیحی میان دو کشور( که در سال 1386 به امضاء رسید) و برگزاری نشستهای معرفی بازار، گسترش دهیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه بخش مهمی از نیازهای بازار کوبا از طریق واردات از کشورهای دیگر تأمین میشود افزود: در تمامی گروههای کالایی و خدماتی فرصت برای صادرات به کوبا وجود دارد.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران با برشمردن ظرفیتهای صادراتی ایران به کوبا، تصریح کرد: در سالهای گذشته ایران در بخشهای ریلی، ماشینسازی، آردسازی، لبنیات، صدور یخچال، اصلاح شبکه برق رسانی و تعدادی از صنایع دیگر کوبا پروژه تعریف و اجرا کرده است. در حال حاضر نیز علاوه بر بخشهای بیان شده، در زمینه بازسازی و نوسازی مزارع نیشکر و کارخانههای تولید شکر کوبا، ظرفیتهای فراوانی برای همکاری وجود دارد. در مجموع زمینههای همکاریهای متقابل تجاری در حوزههای صنعتی، معدنی، پتروشیمی، پزشکی (دارو و تجهیزات پزشکی) میان دو کشور وجود دارد.
مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در سالهای اخیر کوباییها با توانمندیهای تولیدی ایران آشنا شدند، افزود: در پنجمین و ششمین نمایشگاه ایران اکسپو که سال گذشته و امسال برگزار شد، کوباییها هیاتهای عالی رتبهای را به ایران اعزام کردند.
به گفته فیروزی؛ در سال جاری هیاتی به ریاست وزیر حمل و نقل کوبا به همراه رئیس اتاق بازرگانی کوبا و تجار کوبایی از نمایشگاه ایران اکسپو 2024 بازدید کرد و با ظرفیتهای تولیدی ایران بیشتر آشنا شدند. در کنار این رویداد، ملاقاتهای متعددی با سازمانها و نهادهایی که ظرفیت همکاری دوجانبه وجود دارد صورت گرفت و همین طور بازدیدهایی از خطوط تولیدی ایران داشتند که منجر به امضای یادداشت تفاهم و قراردادبین دو طرف شد.
وی با اشاره به سفر آذرماه سال گذشته رئیس جمهور کوبا به ایران، افزود: در این سفر که در پاسخ به سفر خرداد 1402 رئیس جمهور شهید کشورمان به هاوانا انجام شد، سازمان توسعه تجارت ایران با مشارکت سفارت کوبا در تهران یک همایش تجاری با حضور حدود 140 نفر از فعالان اقتصادی و صنعتی ایران برگزار کرد که آقای میگل دیاز کانل ضمن ابراز علاقه جدی برای همکاری با ایران، تمامی محصولات و خدمات مورد نیاز کوبا را به تفصیل برای شرکتهای ایرانی بیان کرد.
فیروزی با تاکید بر نقش نمایشگاههای بینالمللی در توسعه تبادلات تجاری، تصریح کرد: نمایشگاه بینالمللی هاوانا که هر ساله در آبان ماه در مرکز نمایشگاهی اکسپو کوبا برگزار میشود، فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیتهای صادراتی و بازاریابی محصولات و خدمات شرکتهای ایرانی است. در این راستا و پس از چند سال وقفه، پاویون ج. ا ایران با حضور 12 شرکت صادراتی و دانش بنیان کشورمان در فضایی به وسعت 110 در دوره قبلی این نمایشگاه در سال 2023 برپا شد و با توجه به استقبال خوب سال گذشته، برنامهریزی لازم از جمله اعطای مجوز و اطلاعرسانی پاویون کشورمان در چهلمین دوره این نمایشگاه که از 14 تا 19 آبان امسال با مشارکت 63 کشور از سراسر جهان و در فضایی به وسعت 17000 متر مربع برگزار خواهد شد، نیز انجام شده است.
این مقام مسئول در پایان با برشمردن گروههای کالایی ایرانی شرکت کننده در نمایشگاه کوبا، افزود: در این نمایشگاه محصولات و خدمات شرکتها در بخشهای ماشینآلات و تجهیزات و قطعات، صنایع شیمیایی، پتروشیمی و مشتقات نفتی، برق، الکترونیک، مخابرات و رایانه، خدمات فنی مهندسی، خودرو، حمل و نقل و قطعهسازی، صنایع چاپ و بستهبندی و تبلیغات، شویندهها و مواد بهداشتی و سلولزی، منسوجات، کالاهای مصرفی، ماشینهای پخت نان، ادوات کشاورزی، صنایع و مواد غذایی، مصالح ساختمانی، سنگ، کاشی و سرامیک، در و پنجره، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، دارو و گردشگری سلامت، ارائه خواهند شد.