شش اقدام ماندگار حوزه فناوری اطلاعات وزارت علوم
به گزارش نماد اقتصاد از وزارت علوم، محمد هادی زاهدی امروز در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: در طول کمتر از 30 ماه از قبول مسئولیت در وزارت علوم، سعی شد تا با تمرکز بر موضوعات هوشمندسازی و تحول دیجیتال در آموزش عالی، گامهای موثری برداریم.
مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم و رییس انجمن هوش مصنوعی ایران با اشاره به پروژههای اجرایی وزارت علوم در این حوزه گفت: طراحی و پیادهسازی و استقرار سامانه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی در راستای انجام تکالیف قانونی یکی از این پروژهها است. این پنجره واحد یکپارچهسازی و تجمیع اطلاعات حوزههای وزارت علوم است.
مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم گفت: پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی مهمترین پروژه بود که در یک سال و نیم گذشته استمرار یافت و تاکنون ۲۶۶ دانشگاه، پژوهشگاه، پارک و مؤسسه آموزشی عالی و در کنار آن ۵۱۵ سامانه به این پنجره واحد متصل شدهاند.
زاهدی خاطر نشان کرد: در گام بعدی، مؤسسات غیردولتی و غیر انتفاعی باید به پنجره خدمات هوشمند متصل میشدند که در حال حاضر بیشتر آنها این امر را محقق کردهاند و تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، حداقل یکبار در این سامانه، ثبت اطلاعات کردهاند و ۵۸ میلیون بار خدمت مراجعه کنندگان به این پنجره واحد ارائه داده شده است.
مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم ادامه داد: پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به عنوان ۵ پروژه برتر در رویداد جهانی جامعه اطلاعاتی انتخاب شده است که جای افتخار دارد. در این رویداد ۲۰ کشور پروژههای خود را معرفی کرده بودند و این پروژه جزء ۵ طرح اول بوده است.
زاهدی گفت: یکی از مشکلات ما در نظام تصمیمگیری، نبود دادههای بهروز است و این میتواند ما را با چالش جدی مواجهه کند. لذا موضوع طراحی، پیاده سازی و استقرار پایگاه اطلاعات پایه اطلاعات آموزش عالی کشور از دیگر پروژه های در دست اجرا در این اداره کل است.
وی دیگر پژوه در دست طراحی در این اداره کل را سکوی هوشمند خدمات آموزش عالی کشور اعلام داشت و اظهار داشت: در سال 1402 دولت 23 پروژه پیشران حوزه دولت هوشمند را تعریف و برای اجرای هر کدام متولیانی را تعیین نمود؛ از جمله پروژه ملی سکوی هوشمند خدمات آموزش عالی کشور. وی ادامه داد: باید سکوی هوشمندی ایجاد شود که هر ذینفع حوزه آموزش عالی هر خدمتی که میخواهد به صورت خودکار دریافت کند و لازم نباشد تا فرد به دنبال آن برود، مثلا فارغالتحصیل لازم نیست برای دریافت مدرک خود به تمام بخشهای دانشگاه مراجعه کند، بلکه میتواند با انجام یک فرایند زودتر به هدف خود دست یابد و این فرایند را با طراحی معماری سکوی خدمات هوشمند تسهیل کردیم. به گفته وی، این پروژه مستمر است و پیادهسازی آن حداقل ۳ سال زمان نیاز دارد.
زاهدی ادامه داد: در دی ۱۴۰۰ مسئولیت این حوزه به من واگذار شد و هر ساله وزارت ارتباطات به صورت الکترونیکی نهادهای ذی ربط را نظارت میکند، طی دو سال گذشته رتبه ستاد وزارت علوم و تمام سازمانهای تابع آن در حوزه فناوری اطلاعات در پایش توسعه دولت الکترونیکی از جایگاه نوزدهم به جایگاه دوم رسیده است، در صورتی که سال قبل نیز این جایگاه 13 پله ارتقا داشته است و این موفقیت مرهون ارتباطات و تعامل بین ستاد و صف وزارت علوم است.
وی بیان کرد: در ابتدای دولت با تاکید شخص وزیر محترم علوم، طراحی و پیادهسازی سامانه شفافیت در مکاتبات اداری وزارت عتف را در دستور کار قرار دادیم و با بررسی بیش از 30 سند ملی بین المللی و بیش از 100 ساعت کار پژوهشی یک مدل جامعی از شفافیت در حوزه آموزش عالی طراحی نمودیم و برای شروع گام اول شفافیت را در سامانه مکاتبات اداری پیاده سازی نمودیم. وی تعاون و تعامل فراگیر را دو مفهومی اعلام داشت که در این طراحی بر آن تاکید شد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در ۳ سال گذشته بیشترین و سختترین حملات سایبری را در زیر ساختهای کشور و از جمله سامانه ها و شبکه های وزارت علوم و دانشگاهها داشتیم، به گونهای که جریانات خارج از کشور در مهر سال قبل تلاش داشتند با یک سری حملات سایبری زمینه ایجاد اختلال در برگزاری کلاسها و نظام آموزش عالی کشور ایجاد کنند که در این زمینه ناکام ماندند.
وی با اشاره به برگزاری این همایش، گفت: در این نشست مدیران و کارشناسانی از ۱۸۰ دانشگاه، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری حضور دارند و در قالب برگزاری نشست های تخصصی موضوعات مهمی از جمله هوشمندسازی و تحول دیجیتال در آموزش به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمد هادی زاهدی امروز در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات و مراکز آپا که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: در طول کمتر از 30 ماه از قبول مسئولیت در وزارت علوم، سعی شد تا با تمرکز بر موضوعات هوشمندسازی و تحول دیجیتال در آموزش عالی، گامهای موثری برداریم.
مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم با اشاره به پروژههای اجرایی وزارت علوم در این حوزه گفت: طراحی و پیادهسازی و استقرار سامانه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی در راستای انجام تکالیف قانونی یکی از این پروژهها است. این پنجره واحد یکپارچهسازی و تجمیع اطلاعات حوزههای وزارت علوم است.
مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم گفت: پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی مهمترین پروژه بود که در یک سال و نیم گذشته استمرار یافت و تاکنون ۲۶۶ دانشگاه، پژوهشگاه، پارک و مؤسسه آموزشی عالی و در کنار آن ۵۱۵ سامانه به این پنجره واحد متصل شدهاند.
زاهدی خاطر نشان کرد: در گام بعدی، مؤسسات غیردولتی و غیر انتفاعی باید به پنجره خدمات هوشمند متصل میشدند که در حال حاضر بیشتر آنها این امر را محقق کردهاند و تاکنون بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، حداقل یکبار در این سامانه، ثبت اطلاعات کردهاند و ۵۸ میلیون بار خدمت مراجعه کنندگان به این پنجره واحد ارائه داده شده است.
مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم ادامه داد: پروژه پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی به عنوان ۵ پروژه برتر در رویداد جهانی جامعه اطلاعاتی انتخاب شده است که جای افتخار دارد. در این رویداد ۲۰ کشور پروژههای خود را معرفی کرده بودند و این پروژه جزء ۵ طرح اول بوده است.
زاهدی گفت: یکی از مشکلات ما در نظام تصمیمگیری، نبود دادههای بهروز است و این میتواند ما را با چالش جدی مواجهه کند. لذا موضوع طراحی، پیاده سازی و استقرار پایگاه اطلاعات پایه اطلاعات آموزش عالی کشور از دیگر پروژه های در دست اجرا در این اداره کل است.
وی دیگر پژوه در دست طراحی در این اداره کل را سکوی هوشمند خدمات آموزش عالی کشور اعلام داشت و اظهار داشت: در سال 1402 دولت 23 پروژه پیشران حوزه دولت هوشمند را تعریف و برای اجرای هر کدام متولیانی را تعیین نمود؛ از جمله پروژه ملی سکوی هوشمند خدمات آموزش عالی کشور. وی ادامه داد: باید سکوی هوشمندی ایجاد شود که هر ذینفع حوزه آموزش عالی هر خدمتی که میخواهد به صورت خودکار دریافت کند و لازم نباشد تا فرد به دنبال آن برود، مثلا فارغالتحصیل لازم نیست برای دریافت مدرک خود به تمام بخشهای دانشگاه مراجعه کند، بلکه میتواند با انجام یک فرایند زودتر به هدف خود دست یابد و این فرایند را با طراحی معماری سکوی خدمات هوشمند تسهیل کردیم. به گفته وی، این پروژه مستمر است و پیادهسازی آن حداقل ۳ سال زمان نیاز دارد.
زاهدی ادامه داد: در دی ۱۴۰۰ مسئولیت این حوزه به من واگذار شد و هر ساله وزارت ارتباطات به صورت الکترونیکی نهادهای ذی ربط را نظارت میکند، طی دو سال گذشته رتبه ستاد وزارت علوم و تمام سازمانهای تابع آن در حوزه فناوری اطلاعات در پایش توسعه دولت الکترونیکی از جایگاه نوزدهم به جایگاه دوم رسیده است، در صورتی که سال قبل نیز این جایگاه 13 پله ارتقا داشته است و این موفقیت مرهون ارتباطات و تعامل بین ستاد و صف وزارت علوم است.
وی بیان کرد: در ابتدای دولت با تاکید شخص وزیر محترم علوم، طراحی و پیادهسازی سامانه شفافیت در مکاتبات اداری وزارت عتف را در دستور کار قرار دادیم و با بررسی بیش از 30 سند ملی بین المللی و بیش از 100 ساعت کار پژوهشی یک مدل جامعی از شفافیت در حوزه آموزش عالی طراحی نمودیم و برای شروع گام اول شفافیت را در سامانه مکاتبات اداری پیاده سازی نمودیم. وی تعاون و تعامل فراگیر را دو مفهومی اعلام داشت که در این طراحی بر آن تاکید شد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: در ۳ سال گذشته بیشترین و سختترین حملات سایبری را در زیر ساختهای کشور و از جمله سامانه ها و شبکه های وزارت علوم و دانشگاهها داشتیم، به گونهای که جریانات خارج از کشور در مهر سال قبل تلاش داشتند با یک سری حملات سایبری زمینه ایجاد اختلال در برگزاری کلاسها و نظام آموزش عالی کشور ایجاد کنند که در این زمینه ناکام ماندند.
وی با اشاره به برگزاری این همایش، گفت: در این نشست مدیران و کارشناسانی از ۱۸۰ دانشگاه، پژوهشگاه و پارک علم و فناوری حضور دارند و در قالب برگزاری نشست های تخصصی موضوعات مهمی از جمله هوشمندسازی و تحول دیجیتال در آموزش عالی و امنیت سایبری به بحث و گفتگو گذاشته خواهد شد.