تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
کد خبر : 7454

نشانه‌های بهبود در اقتصاد جهانی

نشانه‌های بهبود در اقتصاد جهانی
ارزیابی‌های OECD نشان می‌دهد که بریتانیا در سال آینده کمترین رشد را میان کشورهای ثروتمند خواهد داشت.

به گزارش نماد اقتصاد به نقل از مدار اقتصادی، بر اساس پیش‌بینی‌های جدید سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)، چشم‌انداز رشد کم بریتانیا، این کشور را در مسیر بدترین اقتصاد در بین کشورهای پیشرفته در سال آینده قرار داده است.

اندیشکده مستقر در پاریس روز پنجشنبه در گزارش خود اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی (GDP) بریتانیا در سال آینده میلادی، ۰٫۴ درصد رشد کند که نسبت به پیش‌بینی قبلی ۰٫۷ درصد و کمتر از سایر کشورهای G7 به جز آلمان (۰٫۲ درصد) است.

آخرین چشم انداز اقتصاد جهانی

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد بریتانیا در سال ۲۰۲۵ به میزان یک درصد رشد کند. بر این اساس، پس از کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن و ایالات متحده قرار می‌گیرد، زیرا اثرات ماندگار نرخ‌های بهره بالا و تورم همچنان ادامه دارد.

این ارزیابی در حالی صورت می‌گیرد که اقتصاد جهانی نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۴ در سطح ۳٫۱ درصد ثابت بماند و در سال ۲۰۲۵ به طور متوسط به ۳٫۲ درصد افزایش یابد.

آلوارو پریرا، مدیر بخش مطالعات سیاست OECD، در این باره گفت: ما شاهد بهبودی اوضاع اقتصادی در بسیاری از نقاط جهان هستیم. این در حالی است که برای ایالات متحده نیز در سال ۲۰۲۴ رشد قوی ۲٫۶ درصدی انتظار می‌رود که در پی آن، سایر کشورهای پیشرفته نیز رشد خوبی را تجربه خواهند کرد.

بر اساس این ارزیابی، نشانه‌هایی از قدرت نیز در میان اقتصادهای نوظهور، وجود دارد. در چین، جایی که اقتصاد به دلیل رکود بازار مسکن تا حدودی با مشکل مواجه شده است، پیش‌بینی‌های رشد نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی کمی بیشتر بازنگری شد.

این چشم انداز جهانی نشانه‌ای از کارآمد بودن تلاش‌های بانک‌های مرکزی برای فرونشاندن تورم است.

پریرا در این باره نیز معتقد است که سیاست پولی همان کاری را انجام می دهد که باید انجام دهد. درآمدهای واقعی شروع به بهبود می‌کنند و این موضوع به افزایش مصرف کمک می‌کند.

بر اساس گزارش OECD، انتظار می‌رود تورم کل در میان ۳۸ کشور عضو آن از ۶٫۹ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد، قبل از اینکه در سال ۲۰۲۵ به ۳٫۴ درصد کاهش یابد. انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۵، تورم به اهداف خود بازگردد. در بیشتر اقتصادهای بزرگ حدود ۲ درصد است.

برچسب ها :