تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر : 7386

ورود بیش از ۵۰ درصد متانول به میدان بنزین

ورود بیش از ۵۰ درصد متانول به میدان بنزین
مرتضی شهمیرزایی با اشاره به جزئیات تولید بنزین از متانول گفت: در این زمینه هلدینگ ها باید طرح خود را ارائه کنند و در حال برنامه ریزی در این زمینه هستند.

به گزارش نماد اقتصاد، مرتضی شهمیرزایی با اشاره به جزئیات تولید بنزین از متانول گفت: در این زمینه هلدینگ ها باید طرح خود را ارائه کنند و در حال برنامه ریزی در این زمینه هستند.

وی تصریح کرد: کاری که شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام می دهد تسهیل مسیری است که هلدینگ ها بتوانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند و از ماده اولیه خود یعنی محصول اساسی به نام متانول ارزش افزوده بیشتری کسب کنند و به سمت این زنجیره بروند. ، گفت: از سوی دیگر فناوری های مورد نیاز آنها مانند دانش فنی، کاتالیست ها را در اختیار آنها قرار می دهیم و از سوی دیگر زیرساخت ها و سازوکارهایی را برای تولیدکنندگانی که در حوزه تجهیزات هستند فراهم می کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه این بخش ها نیازمند مشوق هستند و باید تخفیف در بخش خوراک بالادستی صورت گیرد تا روند کار به صرفه باشد، گفت: پیشنهادات خود را ارائه می دهیم و مسیر تحول نهایی را قانونی می کنیم. مکانیسمی وجود دارد و سهام نیز برای تراز کردن مجتمع های تولید متانول طراحی شده است که کدام یک از این مجتمع ها با تکمیل زنجیره ارزش یا در این جهت به سمت پلیمرها حرکت می کنند.

وزیر نفت روز گذشته از ورود متانول به حوزه تولید بنزین خبر داد و گفت: در بحث تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی به ویژه پتروشیمی هایی که فرآورده های متانولی تولید می کنند، توافقات خوبی امضا شد به طوری که با همکاری پالایشگاه شرکت پخش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بخشی از متانول تولیدی کشور را صرف تولید بنزین کنند. امروزه در بسیاری از کشورها از متانول برای تولید بنزین استفاده می شود. ایران نیز دانش فنی و ظرفیت لازم برای این کار را دارد. در برخی از شرکت های پتروشیمی که سهامداران آن تمایل داشتند، این کار با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شد و بخشی از تولید متانول را به سمت تولید بنزین سوق خواهیم داد.

به گفته وی، این ریل گذاری به دلیل کاهش قیمت محصولات متانولی در سال های اخیر انجام شد و از سوی دیگر برای رفع عدم تعادل بنزین می توان از متانول در تولید بنزین استفاده کرد. این مشکل در حال حاضر در چین رخ می دهد و می توانیم در ایران نیز از این قابلیت بهره مند شویم.

 

برچسب ها :