تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
کد خبر : 5744

بازار ارزهای دیجیتال روزهای پرنوسان را پشت سر گذاشت

بازار ارزهای دیجیتال روزهای پرنوسان را پشت سر گذاشت
بعد از یک سال راکد و نزولی در بازار رمزارزها، حالا گویا انتظارها به پایان رسیده بود و با آغاز زمستان، بهار سبز ارزهای دیجیتال، شکوفا شد.

به گزارش نماد اقتصاد، در نخستین روز زمستان، بانک مرکزی نیجریه ممنوعیت تعامل با ارزهای دیجیتال برای بانک‌ها را لغو کرد، در همین روزها که قیمت بیت کوین در محدوده ۴۴ هزار دلار بود، صرافی ایرانی نوبیتکس اعلام کرد که قابلیت خرید تعهدی و ضریب در معاملات تعهدی برای همه کاربران این پلتفرم فراهم شده است. معاملات تعهدی مدل قانونی و شرعی معاملات مارجین در بازارهای جهانی است. این خبر را می‌توان مهمترین اتفاق زمستان ۱۴۰۲ برای بازار رمزارزها در ایران دانست؛ چراکه کاربران ایرانی از طریق پلتفرم‌های پیشتاز داخلی، از پلتفرم‌های خارجی برای انجام معاملات مارجین بی‌نیاز شدند.

در همان روزها در حالی که تعداد کاربران بایننس به‌عنوان بزرگترین پلتفرم تبادل رمزارز جهان از ۱۷۰ میلیون نفر عبور کرد، سازمان بانکداری اروپا بر تعمیق پیوندهای بین بانک‌ها و شرکت‌های ارز دیجیتال تاکید کرد و این خبر نویدبخش مسیری برای ارتباط بیشتر بانک‌ها و پدیده نوظهور ارزهای دیجتال بود.

خبر مهم دیگر که در ابتدای سال ۲۰۲۴ منتشر شد این بود که در سال ۲۰۲۳، ۲٫۲ میلیارد دلار سرمایه به صندوق‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال وارد شده است.

در ایران، اواسط دی رویداد ۹ ژانویه برگزار شد؛ رویدادی که برای سومین بار فعالان و پژوهشگران بلاکچین و رمزارز را گرد هم آورد تا در پنل‌های مختلف به تحلیل و بررسی آینده‌ مبتنی بر بلاکچین در ایران و جهان بپردازند و فرصت‌هایی را که بلاکچین، دیفای و رمزارز پیش روی کشورها برای توسعه اقتصادی قرار می‌دهد، بررسی کنند.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی دی، پس از تاییدیه‌های مهمی که به ETF های بیت‌کوین اعطا شد، صندوق‌های اسپات بیت کوین قابل معامله در بورس آمریکا، به‌طور رسمی معاملات خود را آغاز کردند. یازده شرکت سرمایه‌گذاری تاییدشده، پس از اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ETF بیت کوین را تایید کرد، آغاز به کار کردند. این خبر باعث افزایش قیمت بیت کوین تا ۴۹ هزار دلار شد. ارزش معاملات ETFهای اسپات بیت کوین در روز اول به ۴٫۵ میلیارد دلار رسید. این اتفاق را می‌توان مهمترین خبر برای بازار کریپتوکارنسی در جهان نه فقط در زمستان ۱۴۰۲ بلکه در چند سال اخیر دانست؛ چراکه با افزایش اعتماد به بازار رمزارز، حجم زیادی از سرمایه را به سوی این بازار روانه می‌کند.

بر اساس گزارش CoinShares، به دنبال شروع به کار ETFهای نقدی بیت کوین در ایالات متحده، طی هفته پایانی دی ماه، رکورد حجم معاملات تمامی محصولات مالی مرتبط با ارزهای دیجیتال با رسیدن به ۱۷.۵میلیارد دلار شکسته شد.

بیست و ششم دی بود که بانک آینده در نمایشگاه تراکنش ایران از محصول نوآورانه‌ کاربری عملیاتی «ریال دیجیتال» روی اپلیکیشن آبانک رونمایی کرد. موضوع ارز دیجیتال بانک مرکزی و ریال دیجیتال، مسئله‌ای بود که همواره مورد بحث کارشناسان حوزه رمزارز در ایران و جهان بوده و مخالفان جدی دارد.

اوایل بهمن، خودتنظیم‌گری برای حوزه تبادل رمزارزها با تایید نهاد‌های تصمیم‌گیر روی سکوهای ایرانی آغاز شد. این روش که مبتنی بر الزامات و نظارت بخش خصوصی روی فعالیت‌های کسب‌وکارهای این حوزه است، از سوی سه نهاد انجمن بلاک‌چین، انجمن فین‌تک و سازمان نصر، اجرا و پیگیری خواهد شد. به این ترتیب ایران به عنوان پنجمین کشور از روش خودتنظیم‌گری برای رگولاتوری حوزه تبادل رمزارزها استفاده خواهد کرد. طبق آنچه در نشست خبری انجمن بلاک‌چین اعلام شده است، پلتفرم‌هایی که در قالب خودتنظیم‌گری قرار نگیرند درگاه‌ پرداخت‌شان مسدود خواهد شد.

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر اعلام کرد. با توجه به اینکه در دوره های گذشته اعلام افزایش نرخ سود در آمریکا، باعث افزایش ورود سرمایه به بانک ها و کاهش قیمت بیت کوین شده بود، اعلام عدم افزایش نرخ سود و امیدواری به کاهش این نرخ در دوره های بعدی، باعث افزایش قیمت بیت کوین شد. در همین روزها بود که وولک بانک آلمان با ۱۳۰ سال سابقه، برنامه های خود را برای ارائه خدمات نوین مبتنی بر بیت کوین اعلام کرد.

تایید ETF بیت کوین و تحلیل های خوشبینانه از روند صعودی بازار، با خبر دیگری همراه بود؛ خرید ۸۵۰ بیت کوین توسط مایکرواستراتژی در ماه ژانویه. طبق اعلام مایکل سیلور، بنیان‌گذار مایکرواستراتژی، این شرکت در ماه ژانویه (دی) ۸۵۰ بیت‌کوین دیگر به مبلغ ۳۷٫۲ میلیون دلار خریداری کرده است که متوسط قیمت پرداختی برای هر بیت کوین را به حدود ۴۳ هزار و ۷۶۵ دلار می‌رساند. او همچنین افزود که مایکرواستراتژی هم‌اکنون در مجموع ۱۹۰ هزار بیت کوین به ارزش بیش از ۸٫۱۵ میلیارد دلار در اختیار دارد.

گرچه صندوق‌های قابل معامله بیت کوین در بورس آمریکا پس از سال‌ها چالش به تایید و اجرا رسید، اما ETFهای اتریوم همچنان به تعویق می‌افتد و تا پایان سال ۱۴۰۲، چندین بار بررسی و تایید این صندوق‌ها با تاخیر مواجه شد. شاید ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۳، با تایید ETF اتریوم همراه باشد.