سبد معیشت خانوار چقدر گران شد؟
به گزارش نماد اقتصاد، در هفت ماه ابتدایی امسال هزینه سبد مصرفی خانوار ایرانی به طور متوسط بالغ بر 18 درصد افزایش یافته است، در همین بازه زمانی تورم گروههای «آموزش» و «ارتباطات» رکورددار بودهاند.
در هفت ماه ابتدایی امسال هزینه سبد مصرفی خانوار ایرانی به طور متوسط بالغ بر 18 درصد افزایش یافته است، در همین بازه زمانی تورم گروههای «آموزش» و «ارتباطات» رکورددار بودهاند.
شاخص قیمت مصرفکننده خانوار ایرانی در هفت ماه ابتدایی سال جاری 18.1 درصد افزایش داشته است. به عبارت دیگر خانوار برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات در مهر امسال نسبت به تهیه همین سبد در پایان سال گذشته، حدود ۱۸ درصد بیشتر هزینه کردند. رکورد دار افزایش سطح قیمت در بین ۱۲ گروه اساسی ، با نرخ ۲۶.۹ درصد برای گروه آموزش ثبت شده است، علت اصلی این تورم را میتوان شروع سال تحصیلی جدید دانست تا ماه های گذشته این جایگاه در اختیار گروه «بهداشت و درمان» بود. در مقابل کمترین افزایش سطح عمومی قیمت ها با نرخ ۹.۶ درصد برای گروه ارتباطات بوده است.
شاخص قیمت مصرفکننده یا CPI یکی از شاخصهای مهم اقتصادی است که سطح عمومی قیمتها را در نشان میدهد. این شاخص بر اساس سبد کالا و خدمات مصرفی که یک خانوار مشخص میشود. از دلایل اهمیت شاخص قیمت مصرفکننده این است که تغییرات آن قدرت خرید مردم در طول زمان نشان میدهد. که به این تغییرات در ادبیات اقتصادی تورم گفته می شود.